Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Montera katalysator på gammal bil?  (läst 13004 gånger)

Vidar

  • Gäst
Montera katalysator på gammal bil?
« skrivet: 18 apr-10 kl 15:55 »
Hej!

Har en Saab 96 V4, en 76a som jag håller på att ställa i ordning. Topparna är inlämnade för konvertering till blyfritt och resten av bilen ska snyggas till o målas om när tid o pengar finns.

Är sugen på att montera katalysator på den nu när den slutar ryka olja. Någon som har några mer tips än att sätta katten nära motorn och ta en som passar motorstorleken?


Mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 16:12 »
Biltemas kattar är ganska bra, men om du inte kan reglerar luften med något datasystem och lamdasond, kommer den nog att sota igen ganska snabbt. Motorn har den direktinsprutning?
Du kanske ska sätta dit ABS och 4W också? ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 16:33 »
Skulle tippa på att det är en vanlig förgasarmotor.
Du behöver en lambdareglerad insprutning för att katalysatorn ska göra bäst nytta. Frågan är om du vill ta det steget? Komplett insprutning borde kunna flyttas över från någon annan bil med ungefär lika stor motor men det är en del pill att få till, bl.a. insugsröret behöver byggas om. Jag har för ett antal år sedan monterat passande insprutning på en förgasarbil (golf GLS->GTi), men aldrig gjort några större anpassningar av t.ex insugsrör. Det borde gå att få stil på allt på någon vecka om man har tiden och är lagom händig.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 17:29 »
Om man monterar katalysator på en gammal bil med förgasarmotor utan att göra något särskilt åt motorn, så är det visserligen ingen risk att katalysatorn sotar igen men den får inte tillfälle att göra sitt bästa för att rena avgaserna. På en 70-talsbil är förgasaren vanligtvis bestyckad för att ge något mager bränsleblandning vid dellast (lambdavärde större än 1). Då fungerar katalysatorn utmärkt när det gäller att ta hand om koloxid (CO) och kolväten (HC), men den biter inte alls på kväveoxiderna i avgaserna. Å andra sidan blir kväveoxidhalterna säkert ändå lägre än från en modern diesel, så man kan nog köra omkring på det sättet med ganska gott samvete. På Saab V4 har ju avgaserna ganska lång väg att gå innan de samlas ihop till ett enda rör, förmodligen skulle det löna sig att isolera främre avgasrören och "tvärstycket".

Om man vill montera på insprutning med lambdareglering så föreslår jag ett centralinsprutningssystem från någon bil med ungefär samma cylindervolym. Förslagsvis GM:s P4 (kallas även TBI eller Multec) från en Opel Kadett 1,6i kring '88-90. P4-systemet sköter även om tändningen, så man får bygga om originalfördelaren - spärra tändförställningen och montera en induktiv givare. Jag har gjort en sådan ombyggnad på en gammal Bosch-fördelare till en Volvo B20 en gång, och det var inget större problem bara man tänkte sig för och hade gott om "brytarlösa" fördelare av samma märke att jämföra med och plocka delar från. Tändmodulen, som sitter inbyggd i fördelaren på Opel, måste förstås sättas någon annanstans.
Det fina med centralinsprutningen i det här sammanhanget är att spjällhuset, där spridare och allt sitter, har ungefär samma slags fläns mot insugningsröret som en vanlig förgasare, så det är lätt att göra en adapterplatta och få allt att passa ihop.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 18:23 »
Ett sätt att korta av rökrören en aning är att dra dem uppåt/bakåt och lägga katten längs bak till höger under motorhuven. På min 96:a satte jag ljuddämparen precis under huven och drog ut röret genom ett jack i huvens bakre högra hörn och sedan vidare upp längs högra A-stolpen! Inga problem med besiktningen eftersom reglerna för personbil är hopskrivna med dem för lätt lastbil! Någon form av beröringsskydd så ingen bränner sig är allt som krävs. Taket blir förstås svartprickigt med tiden...  ;D I mitt fall handlade det dock inte om katalysatorkonvertering utan om stilla vansinne.

V4-motorn är ju en ganska törstig maskin. Med den fina karossformen hos 96:an borde det gå att åka betydligt snålare. Jag träffade en gång en kille som genom lättare trimning genom portning, bättre avgassystem och en annan kamaxel tog ut ca 100 hk men framför allt gick bilen väldigt snålt. Killen påstod sig åka i 120 på bara 0,7! Med en modern motor i den karossen borde det inte vara någon som helst konst så det kanske är rimligt. Hur som helst menade denna saabmicklare att originalmotorn har en del missar i konstruktionen beträffande verkningsgraden.

På senare tid har jag börjat längta efter en 96:a igen. Tror aldrig jag haft en bil där jag suttit så bra! Men motor och växellåda känns ganska tråkiga, även om frihjulet är en underbar finess.

Någon som vet hur utväxlingen på 4:an är i V4-saabarna? Vad för modern maskin (gärna med katalysator) skulle kunna passa? Något trecylindrigt skulle kanske få plats mot originallådan, åtminstone om man flyttar kylaren. Jag hade den liggande med lutning ovanpå växellådan en tid med ett stort hål i huven och det funkade utmärkt.
 En trecylindrig diesel på ca 20 hk från t.ex. parkgräsklippare eller ThermoKink lastbilskylskåp vore trevligt om inte utväxlingen blir för låg.

Att få i en tvärställd motor med växellåda gissar jag blir tajt mellan framhjulen. Möjligen då något riktigt litet. Fiat 127, Nissan Micra eller den trecylindriga maskinen från Daihatsu Charade kanske? Eller skulle man kunna få plats med den lustiga lådan från Saab 99/900 och adaptera en lite mindre och lättare motor ovanpå? Eller så struntar man i framhjulsdriften, stjälper ner en MB 190-diesel och bygger om till bakhjulsdrift men då antar jag bilprovningen börjar klia sig i skallen ordentligt även om man bygger om en originalbakaxel.

Dyker det bara upp en vettig idé om alternativ snål motor/växellåda är det nog en saab V4 jag ska ha när min fiat 127 lägger av för gott.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #5 skrivet: 18 apr-10 kl 21:36 »
Ur Saab V4-synpunkt är det ju synd att Ford lade ner tillverkningen av V4-motorerna omkring 1980 och bara fortsatte vidareutveckla V6:orna med samma grundkonstruktion. De sista stötstångs-V6:orna i början av 90-talet hade ju blivit av med alla barnsjukdomar och svagheter som den motorserien hade tidigare.
Men när det gäller V4:ans bränsleförbrukning undrar jag hur mycket som beror på motorn i sig och hur mycket som beror på grovhuggna förgasare och tändsystem. Jag har en känsla av att man laborerade med sen tändning (flack centrifugaltändförställningskurva och nästan ingen vakuumtändförställning) för att klara kraven på kväveoxidutsläpp. Visserligen ökade bränsleförbrukningen men det blev billigare i både tillverkning och utveckling än att kosta på ett EGR-system.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #6 skrivet: 19 apr-10 kl 00:49 »
Inga större fel på V4 motorn hävdar jag!
Lite kan göras med tändning. Lite väl lågt komp påverkar förbrukningen lite grann med.

Meen......Den tokLåga Utväxlingen är den stora boven >:(
Som jag skrev i nån annan tråd så tror jag en 1500 eller 1700 cc V4 kan ta typ 0,35-0,38 liter per mil i 80 km/h med bra tändning, högt komp och minst Halverat motorvarv i sin originalkaross :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-10 kl 14:01 »
Här är ett gäng som fixar moderna delar till V4-motorn:
http://www.tgmotor.com/ny_sida_4.htm
Det inledande påståendet är en smula intressant...  :)

Åsså kan man ju bygga fult åxå:
http://www.visit.se/~skoglund/LOW95_2.htm

Jakten på 96:ans utväxling går vidare. Verkar finnas hur mycket specialdelar som helst att köpa men jag är nyfiken på originalets utväxling.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-10 kl 20:56 »
Hämtade instruktionsboken som låg i min rostiga nyinköpta 1971 Saab 96 V4 ;D ;D ;D


Så här står det;
Totaluväxling
 1:an 17,0:1
  2:an 10,2:1
   3:an  6,3:1
    4:an  4,1:1
     Backen 15,5:1
Differentialutväxling pinjong/kronhjul 4,88:1

Hastighet vid 1000 motorvarv/minut på 4:an med 5,20-15Däck (motsvarar 155/80-15däck i rullningsomkrets tror jag..) 27,8 km/h

Usch Å fy vikken lååg utvxl :(

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-10 kl 21:10 »
Innebär att vid 3tusen varv så går den i 83,4 km/h.

Om man tänker sig en vanlig golfdiesel från 1988 så har den bara lite högre motorvarv i den farten på 3.ans växel Så om man tänker i det perspektivet så är det lättare att fatta varför en V4 är så törstig.

Satt man och körde en golfdzl på 3:an för jämnan så hade idiotstämpeln varit flitigt använd i bekantskapskretsen...


Såå......VAR hittar man tex 2,4 slutväxel till en V4 växellåda. Finns det nån stôlle som tillverkat rejält låg slutväxel.
Har 2,73 på en av mina hundkojor.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #10 skrivet: 19 apr-10 kl 21:25 »
En hel del "invärtes" växellådsdelar är väl likadana på både V4 och 99/90/OG900 ? Men, det är klart, ska man byta slutväxel blir det säkert problem pga att pinjongaxeln är annorlunda i de nyare växellådorna.

Det kan ju också tänkas att senare V4 är något högre växlade än en 71'a. Dels med tanke på att 1700-motorn är lite starkare, och dels med tanke på att biltillverkarna i och med oljekrisen 1973 åtminstone började försöka pressa ner bränsleförbrukningen litegrann.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #11 skrivet: 19 apr-10 kl 22:49 »
Men fanns verkligen 1700 cc motorn i en vanlig V4 nångång? De 76or och 77or jag har haft hade bara 2portsförgasaren som ökade effekten från 65 till 68 hästar :P   Å samma usla utväxling.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #12 skrivet: 19 apr-10 kl 23:05 »
Hmm, jag är inte direkt någon V4-specialist, så jag vågar nog inte säga något om den saken.
Undrar förresten om samma utväxling kan ha hängt med ända sedan tvåtaktstiden?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #13 skrivet: 19 apr-10 kl 23:55 »
NätLetat länge nu (därmed intet sagt om effektiviteten..) och det verkar som om alla standard v4or haft samma slutväxel 8/39 kuggar. Och 39 delat med 8 är som alla vet 4,875.
Och eftersom fyrans växel har 0,83 ??? nånting utväxling så blir det totalt 4,08 ungefär.
Men hur komma ner på 2,0 totalutväxling?

2taktarna hade ofta 4,55 totaluväxling på 4e vxl. Alltså ännu värre ur bränsletörstsynpunkt.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #14 skrivet: 20 apr-10 kl 08:14 »
Men fanns verkligen 1700 cc motorn i en vanlig V4 nångång? De 76or och 77or jag har haft hade bara 2portsförgasaren som ökade effekten från 65 till 68 hästar :P   Å samma usla utväxling.


Hittade uppgifter om att 1975 tillverkades en liten specialserie med silverfärgade saab 96. De hade 1700cc v4 och var lite extrautrustade med bl.a varvräknare..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #15 skrivet: 22 apr-10 kl 00:31 »
Vore det inte så förbaskat trixigt för en glad amatör med endast handverktyg och pelarborr skulle det kanske gå att göra en adapterplatta med planetväxel mellan motor och växellåda. Borde kunna byggas endast fem cm tjock ungefär. Precis vad jag skulle behöva till min volvo L3315, den varvar ca 4000 i 80 och den har samma utrymmesproblem i längsled som en saab V4.

Handlar det om små motoreffekter borde man kunna montera motorn lite vid sidan eller ovanför växellådan och halvera utväxlingen med en kort kuggremstransmission. Tyvärr är det nog stor risk att man måste såga stora hål i karossen någonstans och förstöra den snyggt rundade nosen på saaben.

Man kan ju förstås skära av ena drivaxeln, svetsa fast den lösa änden i karossen och nöja sig med enhjulsdrift. Man halverar utväxlingen men adderar sannolikt ett sabla ylande tills diffen skär ihop... ;D

En aningen mer verklighetsnära lösning än den ovanstående är ju att sätta dieseln i bagageutrymmet och sedan driva framhjulen på originallådan via en lång transmissionsaxel under bilen... Ännu bättre i så fall att ta till "skorpionkonceptet": Surra fast dieseln i bakluckan som last och låt ett drivhjul sticka ut bakom stötfångaren! -Inga besiktningsproblem och dessutom har man kvar original drivpaket som backup om något skiter sig längs vägen!

Men vänta nu, tråden skulle ju handla om katalysator på gammal bil... Sorry..!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #16 skrivet: 22 apr-10 kl 00:40 »
I ett desperat försök att återföra tråden till sitt ursprungliga ämne föreslår jag att "skorpionmotorn" i bakluckan hämtas från en liten katalysatorrenad personbil! V4:an har ju ganska stort bagageutrymme (om man bortser från den irriterande brödburksluckan), tänk om man kunde skära ur reservhjulsbaljan och montera ett komplett drivpaket från en Nissan Micra eller liknande! Det blir förstås smalt mellan saabens hjulhus så man får nog nöja sig med micrans ena framhjul, korta drivaxeln och svetsa diffen.  När det är dags för besiktningen plockar man ur extramotorn och skruvar fast en förberedd bottenplåt i hålet. Voila: Katalysatorrenad och ruskigt driftsäker saab V4!

Saaben har ju rattväxel så man kan ha golvväxel till bakmotorn och saabens kopplingspedal sitter så pass långt åt höger att man har plats för en till pedal närmast hjulhuset! Eller så ordnar man en omkastarventil på saabens hydraulkoppling.

Galet koncept javisst, men allvarligt talat, skulle det kunna få plats?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #17 skrivet: 22 apr-10 kl 05:19 »
Då verkar det vara betydligt lättare att slänga i en växellåda från en Vw passat Tdi i Saaben. Med de stora hjulen blir det en fantastiskt God Utväxling :D ;D
Centralinsprutning och tillhörande utrustning från opel kadett 1,6 eller renault clio från början av 90-talet.
 Katalysator från vilken bil som helst.

Vet dock ej om det är enkelt att separera elektroniken som tillhör insprut/tändning från det övriga elsystemet på donatorbilen ???  Nån annan som vet?


Med lite fler modifieringar är 3 mil per liter bränsle inom räckhåll o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #18 skrivet: 22 apr-10 kl 08:23 »
Vet dock ej om det är enkelt att separera elektroniken som tillhör insprut/tändning från det övriga elsystemet på donatorbilen ???  Nån annan som vet?
Om man tar delarna från en Opel Kadett E är det mycket enkelt, insprutningskabelstammen ligger helt och hållet för sig, den sitter bara ihop med huvudkabelstammen i ett 4-poligt kontaktdon under instrumentbrädan (tror det är ständig + , + via tändningslåset, ström till bränslepumpen och signal till motorelektronikvarningslampan). Den är inte krångligt dragen heller, det mesta går fritt i motorrummet och en kort bit försvinner in genom torpedväggen, genomföringen är så stor att det är lätt att peta igenom alla kontaktdon.
Det är ganska vanligt att insprutningskabelstammen ligger väl separerad från resten på bilar av den generationen, då kan ju huvudkabelstammen vara likadan oavsett motoralternativ.

Vidar

  • Gäst
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #19 skrivet: 24 apr-10 kl 08:31 »
Tack för alla svar! Hade man fått sånt här gensvar på kontaktannonsen så... ;)


Om man monterar katalysator på en gammal bil med förgasarmotor utan att göra något särskilt åt motorn, så är det visserligen ingen risk att katalysatorn sotar igen men den får inte tillfälle att göra sitt bästa för att rena avgaserna.
Men det är bättre än att inte alls ha någon är min tanke. Till en början så är jag nöjd med att den rullar några år till, kan jag dessutom göra den lite mindre smutsig är det en bonus.

På Saab V4 har ju avgaserna ganska lång väg att gå innan de samlas ihop till ett enda rör, förmodligen skulle det löna sig att isolera främre avgasrören och "tvärstycket". 
Har tänkt samma tanke, borde ju ge lite grann. Ska mäta när jag kommer åt bilen nästa gång och se hur mycket utrymme det är runt rören.

Hur stort avstånd behövs runt en katalysator? Man vill ju inte råka elda upp bilen.

Om man vill montera på insprutning med lambdareglering så föreslår jag ett centralinsprutningssystem från någon bil med ungefär samma cylindervolym.
Har hört att det inte blir något vidare, luftflödet igenom ett centralinsprutningssystem blir lätt för långsamt och det var tydligen svårt att få det bränsleeffektivt. Men om det är någon som har provat och kan säga att det faktiskt funkar så är jag inte den som är den.[/quote]


Meen......Den tokLåga Utväxlingen är den stora boven >:(
Som jag skrev i nån annan tråd så tror jag en 1500 eller 1700 cc V4 kan ta typ 0,35-0,38 liter per mil i 80 km/h med bra tändning, högt komp och minst Halverat motorvarv i sin originalkaross :D
Låter onekligen trevligt! Hur du räknat fram eller är det mest på känn? Det finns krondrev att köpa men svårt att hitta några bra i rätt utförande.

Åsså kan man ju bygga fult åxå:
http://www.visit.se/~skoglund/LOW95_2.htm
Jo, den där har jag sett på Saabklubbens forum  :D Den blir ju iaf snyggare nu efter ombyggnaden...
Ang. dom som byggde nya delar så verkade dom ha vett att ta bra betalt. Dvs lite utanför min budget i år. Kanske nästa när CSN inte längre jagar mig.

Om man tar delarna från en Opel Kadett E är det mycket enkelt, insprutningskabelstammen ligger helt och hållet för sig
Låter onekligen bra! Får kolla upp det där lite mera!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #20 skrivet: 24 apr-10 kl 09:09 »
När det gäller påståendena om att centralinsprutningssystem skulle vara ineffektiva med bränsle, så tycker jag att förbrukningssiffrorna från t ex Opel Kadett E och VW Golf II med sådana system kan få tala för sig själva. En sån där Kadett kördes flera gånger Sundsvall - Varberg på 0,48 l/mil, t ex. Det finns också många exempel på stora och tunga amerikanska vans (Dodge, Chevrolet etc) med V8-motorer, ineffektiva automatlådor och centralinsprutning, som klarar sig runt 1 l/mil vid landsvägskörning.

Möjligen kan de ha en nackdel jämfört med ett "riktigt" multipointsystem (en spridare per cylinder) för bilar som mest går i korta körningar med många kallstarter, eftersom bränsle kondenseras i insugningsröret innan det har hunnit bli varmt, och därför måste varmkörningsanrikningen ligga på längre. Men precis samma problem har man ju även med förgasare.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #21 skrivet: 24 apr-10 kl 10:11 »
Håller med föregående skrivare, centralinspruning ÄR ok!
Är klart underskattat och har oförtjänt dåligt rykte. Finns en enkelhet i det som är bra.
Visst ger det mindre toppeffekt på motorn än multipoint o liknande men so what ??? är ju sega bruksfordon det gäller och inga fattigmans ferraris.
Om centralinsprutad motor är varm så är det ingen skillnad på förbrukningen av bränsle.
 Finns teorier som vissa hävdar på olika forum om att motorn skulle spika lättare med centralinsprut och därigenom vara tvungna att ha lägre (törstigare) kompressionsförhållande, men det har jag då rakt inte märkt på mina egna bilar, och jag låter sällan kompförhållandet vara ifred på annat än dieselbilar >:D

Tror det är bra om den får suga varm luft från grenrör.
'



Men (varmluftsSugningsFördelar) å andra sidan....:
En vän har en golf 2 som jag lånar ibland. Helt standard förutom större däck, 4 kilos lufttryck i däcken och 2tums avgas.
Suger KALL luft från grillen.
När jag några gånger har åkt 40-mila sträckan Varberg-Katrineholm i 90 km/h så tar den exakt 0,55 liter milen.

Och det är inte illa för en 20 år gammal sliten bil där ingen service öht är gjord på flera år. Den golfen är värd kanske en tusenlapp eller nåt.
Enda gjorda jobb på den är att jag har duschat spillolja på den för rost-bromsningens skull.
« Senast ändrad: 24 apr-10 kl 10:21 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #22 skrivet: 24 apr-10 kl 11:40 »
Luftförvärmning bör man nog ha på centralinsprutningssystem. I synnerhet på GM-system som det som används på Opel, eftersom det saknar lufttempgivare och förutsätter en bestämd lufttemperatur.

Anledningen till att motorn skulle spika lättare med centralinsprutning skulle ju möjligen vara risken att inte alla cylindrar får samma bränsleblandning. Men det behöver man nog bara bekymra sig om så länge insugningsröret är kallt, om inte insugningskanalerna är ovanligt dumt konstruerade. Med multipointinsprutning har man istället risken att bränsleblandningen blir olika pga toleranser hos spridarna, någon spridare kanske börjar bli igensatt och någon annan läcker osv. När en motor med multipoint börjar bli gammal är det också vanligt med tjuvluft pga dåliga O-ringar vid spridarna, och det leder ju också till att bara den tjuvluftdrabbade cylindern får magrare blandning än de andra (eller snarare: lika mycket bränsle som de andra men mera luft).

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #23 skrivet: 24 apr-10 kl 12:12 »
.......Låter onekligen trevligt! Hur du räknat fram eller är det mest på känn? Det finns krondrev att köpa men svårt att hitta några bra i rätt utförande..

Det är mina egna teorier och en del av vad jag hört från andra.
Läst/sett nåt om killen som fick en extremutväxlad Amazon att gå på 0,3-0,4 liter/mil??

HundKojan med 2,73-utväxlingen som jag fått att gå på 0,37 liter milen vid långsam jämn landsvägskörning visar att utväxling och lätt bil är rätt väg att gå!
Och då var det ändå originalkomp i den helt orörda 1275cc motorn på 63 originalhästar :o   Luftmotstånd marginellt lägre än en lagårdsvägg :P


Var hittar du kronhjul, Vidar??
Vilka utväxlingar finns det att få tag på?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #24 skrivet: 24 apr-10 kl 12:22 »
Tidningen Wheels satte för typ 10 år sen på en katalysator på en 50-60 tals jänkare med original STOR förgasarmotor och gjorde sen ett seriöst avgastest, och det visade sig att avgasvärdena gick ner till hälften trots att det inte fanns nån lambdareglering alls eller annat modernt på den.
Verkligen inte illa!

Jag sätter ibland på kat på äldre bilar, funkar även på slitna bilar och det är betydligt mindre stank bakom.

En gammal micra jag hade körde jag på E85 och hade svetsat dit en kat ungefär vid växelspaken.
När jag körde in på besiktningen så visade utrustningen 0,0 och bes-gubben gick och ryckte i kontakterna på mätutrustningen då han trodde det var nåt fel.
Kul min på honom när jag sa hur det var.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #25 skrivet: 21 apr-15 kl 12:37 »
Eftersom jag är förtjust i återanvändning passar denna tråd bra att väcka upp för mina funderingar. (dessutom gav den nog en del svar redan innan jag ställer mina frågor)  Det visade sig att jag själv hade skrivit i tråden INNAN jag fick återfall och skaffade mig Saab 96:an som numera går under namnet Spökplumpen, och som jag ganska konstant kör på halvlitern milen hela sommarhalvåret. Det finns mycket att säga om dessa bilar och både jag och andra var inte helt rätt ute alla gånger i denna tråd kan jag nu konstatera... ;D

Hur som helst, nu gäller det alltså frågan om katalysatormontering på en gammal förgasarmotor.

Tidningen Wheels ska alltså ha testat på en gammeljänk och fått ner avgasutsläppen till något slags hälften med katalysator. Misse satte myror i huvudet på en besiktningsman. Torbjörn skrev att det egentligen inte finns någon risk att man förstör katalysatorn med förgasarens förhållandevis feta blandning, däremot att katalysatorn får svårare att göra ett bra jobb med de feta avgaserna och att kväveoxiderna knappt berörs av katpassagen.

Är det möjligen så att kväveoxiderna mer än annat snusk kräver hög katalysatortemperatur för att tas om hand? På just Saab V4 blir det onekligen en utmaning att placera en katalysator nära motorn, men kanske man kan ha en kat till vardera cylinderraden i stället?
Ett minst lika stort hot mot katalysatorns arbetstemperatur i mitt fall är den ganska extrema ecodriving jag praktiserar. -Som många av er på detta forum vet kör jag enligt "jojjoprincipen", eller "Burn - glide" och då blir det ganska långa intervall då motorn är helt avstängd och en katalysator snabbt skulle tappa värme. Å andra sidan kanske den värms upp igen snabbare än vanligt eftersom "brännfaserna" i min körning är mycket mer intensiva än vid vanlig svenssonkörning på kvartsgas i jämn hastighet.

Kanske ger just min förgasarmotor avgaser som bättre passar ihop med en katalysator än vad som annars brukar vara fallet, eftersom jag späder ut bensinen med E85 så att jag ligger nära gränsen för att motorn börjar rycka av mager blandning? Efter minst två års bränslemixande har jag hittat gränsen ganska bra och ligger nu på lagom marginal från den punkt där bränsleförbrukningen börjar öka p.g.a. missad tändning av den magra blandningen. Oftast då min motor arbetar gör den det på kanske 70-80% av fullgas för att undvika att fullgasanrikningen kliver in. Det borde rimligen vara så att min bränsleblandning och körteknik medför att jag ligger ganska nära prestandan för ett insprutningssystem med lambdareglering, åtminstone jämfört med hur folk kör mest. Senast på besiktningen visade mätaren i stort sett noll på CO men siffrorna för HC var relativt höga till följd av att jag råkat tanka lite för mycket E85.

Om jag får för mig att montera katalysator(-er) på Spökplumpen kommer det ske totalt i "blindo" eftersom jag saknar instrument för avgasmätningar. Jag vill inte lägga ut en massa pengar på ett sådant projekt men heller inte göra mig besvär med kat från skroten om det inte på goda grunder kan ha något miljösamvets- och skrytvärde. Jag har redan idag ett ganska gott miljösamvete eftersom jag räknar in energiåtgång och miljöbelastning då en 40 år gammal surburk ska smältas ner och bankas ut till en modern bil, men det vore onekligen kul att pressa miljökalkylen ytterligare ett steg och dessutom veta vad jag snackar om när folk frågar. Om bara hälften av min halvliter per mil renades till moderna bilars avgasnivåer vore det gott nog för att slå mig på bröstet.  :)










Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #26 skrivet: 21 apr-15 kl 13:33 »
Det är helt enkelt så att om bränsleblandningen är fet (dvs inget syreöverskott i avgaserna) så klarar katalysatorn av att reducera kväveoxider medan HC och CO går rakt igenom. Om blandningen är mager så det finns överskott på syre, så oxideras HC och CO fullständigt i katalysatorn men den gör inget åt kväveoxiderna.
Och om lambda är exakt 1 så kan katalysatorn ta hand om alla tre sorternas föroreningar.

Innan lambdaregleringen hade slagit igenom så fanns det en del amerikanska bilar där man löste avgasreningen så att motorn fick gå på ständigt fet blandning, avgaserna passerade först en katalysator som tog hand om kväveoxiderna, sedan tillfördes förvärmd sekundärluft från en luftpump innan avgaserna fick passera en andra katalysator som brände upp CO och HC.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #27 skrivet: 23 apr-15 kl 19:21 »
Ahaaa.... Och då är det förstås så irriterande att man balanserar på en väldigt smal spång mellan för fett och för magert för att katalysatorn ska göra ett bra jobb? Nuförtiden sitter ju något man kallar katalysator t.o.m. på så små skräpmotorer som kinesiska fyrtaktsmopeder och gräsklippare. Mopederna reglerar säkert bränslet aningen bättre nuförtiden sedan man införde CD-förgasare med vakuumstyrd trottel, men katalysatorn är nog mer en pappersprodukt i så fall. Å andra sidan är det bättre att åtminstone reducera ETT av de värsta gifterna i avgaserna än att inte göra något alls.

Om man som jag strävar efter att magra ut förgasarblandningen med E85 och dessutom trampar på relativt hårt när motorn arbetar så antar jag att CO-halten blir relativt låg men NOx desto värre. I så fall borde katalysatorn göra ett ganska bra jobb. Å andra sidan var det väl för bekämpandet av just NOx som katalysatorn behöver högsta möjliga arbetstemperatur, vilket kan bli en utmaning i sig att få till?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Montera katalysator på gammal bil?
« Svar #28 skrivet: 23 apr-15 kl 19:24 »
En i sammanhanget intressant bild jag hittade idag:


(härifrån: http://www.endtuning.com/afr.html )
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Palle500, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser