Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litterär fråga  (läst 4149 gånger)

Gröfre Slissing

  • Gäst
Litterär fråga
« skrivet: 08 feb-06 kl 06:50 »
God morgon! Det är tveksamt om denna fråga är av betydelse för någon annan än mig; i detta struntar jag emellertid  och frågar om det är någon som känner till Carl Snoilskys dikt "Gammalt porslin ?"     " En kung i Sachsen samlade porslin,men samlingsvurmen blev en riktig sjuka. Han bytte bort till kungen av (i?)  Berlin sitt garde, tänk, mot en kinesisk kruka!"     Jag är dessvärre icke kapabel att skriva och/eller ställa upp dikten  korrekt, d.v.s  i fyra rader; för detta ber jag om ursäkt!    För ett ovisst antal år sedan visade man upp denna kruka i SVT, och nämnde de berörda dignitärernas namn. Jag var ouppmärksam; kanske någon kan hjälpa mig och ge mig de rätta namnen?   För detta tackar en liten grå gubbe i skogen!!G.S.

Carina Von C

  • Inlägg: 174
    • Norrbotten
Re:Litterär fråga
« Svar #1 skrivet: 08 feb-06 kl 07:58 »
Håll till godo!

En kung I Sachsen samlade porslin,
Men samlingsvurmen blev en riktig sjuka.
Han bytte bort till kungen i Berlin
Sitt garde – tänk - mot en kinesisk kruka!

Femhundra man med sabel och karbin,
Som preussarn visste att förträffligt bruka,
I exercisen smidiga och mjuka,
I krig mot en mur, tänk, mot- en blå terrin!

Femhundra man med hårpung och med puder!
Slikt dårhusdåd allt vanvett överbjuder
Från världens början - ja så tycker ni.

Se´n bytet gjordes har ett sekel svunnit:
Femhundra tappra hjärtan brista hunnit,
Den gamla krukan - hon står ännu bi.
               Carl Snoilsky

M.

"Man ska aldrig avslöja sina svampställen!"

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Litterär fråga
« Svar #2 skrivet: 08 feb-06 kl 09:18 »
 Tack, Molly! Jo, då, jag kan den visserligen också utantill, men det är mycket trevligt att se den igen! Jag vet att man läste den under skoltiden då och då, och härom året då man i TV visade upp krukan försökte jag komma ihåg hela dikten utantill, det tog en vecka innan jag klarade det!  Om jag bara klarade av att minnas namnen på de i dikten förekommande personerna! Får nog höra mig för hos någon historikt intresserad person!   Egentligen är det väl knappast intressant för en historiker att veta detta; det är väl mest kuriosa, men av intresse för en liten grå gubbe i skogen!  G.S.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Litterär fråga
« Svar #3 skrivet: 17 feb-16 kl 12:49 »
Hej!
Jag besvarar ovanstående med hjälp av ett meddelande från Röhsska museét i Göteborg!
Råkade tänka på dikten, och Gooooooogle refererade till "Alternativ.nu"  ; jag hade kvar meddelandet från Göteborg, och pillar in det. Min signatur hade jag redan då, men såsom gäst. Ser att det är över 10 år sedan jag ställde frågan!

"Hej!
Den kruka som du frågar om har funnits i verkligheten. Några hundra sådana exporterades från Kina till det engelska kungahuset - man vet att det var före 1720. Därefter kom krukorna till Hannover el. Hamburg som gåva eller utbyte. Fursten där bytte dem mot soldater i Augusts av Sachsen tjänst. August (den starke) placerade så småningom krukorna i Zwingerpalatset i Dresden där de befann sig i cirka 200 år fram till 1914. Under första världskriget gömdes de undan och när Tyskland skulle betala sitt krigsskadestånd såldes de. Tre stycken krukor köptes av en dansk advokat. Han sålde en av dessa tre till Det danske kunstindustrimuseum i Köpenhamn och de andra två  till en göteborgare. De har senare sålts vidare. Den ena krukan befinner sig i ett amerikanskt museum, den andra är tillbaka i Kina.
De två krukorna (då i svensk ägo) presenterades i ett TV-program och visades på Röhsska museet  i samband med den mycket besökta utställningen Den blå draken, en utställning av kinesiskt konsthantverk från Shanghai Museum, 1995.

Med vänlig hälsning
Ingjerd Borén
bibliotekarie
Röhsska museet
-----------------------------------
Sluttjafsat!  (för denna gång)  Hälsning!   G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Johnhu

  • Inlägg: 4
    • Skåne
    • Johnhu
SV: Litterär fråga
« Svar #4 skrivet: 25 maj-16 kl 18:23 »
Jag tycks inte kunna avsluta de böcker jag börjar läsa http://sh.st/AoUVo
« Senast ändrad: 25 maj-16 kl 18:34 av Johnhu »
Jag vet inte riktigt varför men jag tycks inte kunna avsluta de böcker jag börjar läsa http://sh.st/AoUVo

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Litterär fråga
« Svar #5 skrivet: 09 maj-20 kl 07:49 »
"Johnhu!"
Jag vill minnas att Groucho Marx  skulle, eller ombads , att skriva något roligt om en bok :" Från det jag tog boken i min hand tills jag lade den ifrån mig, kunde jag inte hålla mig för skratt! Hoppas någon gång i framtiden få tillfälle att läsa den!"
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser