Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Spaltgolv  (läst 4660 gånger)

kasken

  • Inlägg: 46
Spaltgolv
« skrivet: 10 jun-09 kl 12:23 »
Var inne på Högbergas hemsida och kollade under nyheter och där hade dom tagit hem ett spaltgolv (jag har sett det hos Gösta som har tagit hem det själv för att testa  ;D). Men hur är det får man ha detta spaltgolvet till kaninerna ???

Kanna

  • Inlägg: 24
SV: Spaltgolv
« Svar #1 skrivet: 10 jun-09 kl 13:30 »
Det är inte lagligt att ha spaltgolv till kaniner i Svergie.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Spaltgolv
« Svar #2 skrivet: 10 jun-09 kl 14:46 »
Det är inte lagligt att ha spaltgolv till kaniner i Svergie.

Nu blir jag nyfiken, var står det?

Kanna

  • Inlägg: 24
SV: Spaltgolv
« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 15:03 »
Nu blir jag nyfiken, var står det?


Konstruktion av förvaringsutrymmen
6 § Golv av halt material ska vara försett med halkskydd.
7 § Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då
djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken.

8 § Vintertid ska utomhusburar vara upphöjda från marken.

Hela dokumentet finns här:
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

kasken

  • Inlägg: 46
SV: Spaltgolv
« Svar #4 skrivet: 10 jun-09 kl 15:21 »
Men det där dokumenten hänvisar till sällskapsdjur, inte uppfödning av slaktkaniner

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Spaltgolv
« Svar #5 skrivet: 10 jun-09 kl 16:04 »
Dessutom står det bara att kaniner inte får hållas på nätgolv, spaltgolv är något helt annat. Jag är nyfiken på hur det fungerar med hö och spaltgolv? Drar inte kaninerna in hö som täpper till spalten?           Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

kasken

  • Inlägg: 46
SV: Spaltgolv
« Svar #6 skrivet: 10 jun-09 kl 16:10 »
Ja helt klart intressant, blir till att köpa hem lite och testa  :D

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Spaltgolv
« Svar #7 skrivet: 10 jun-09 kl 17:27 »
Detta gäller spaltgolv:
Spalten är tillåten i de flesta EU-länder för kanin. Spalten är till och med framtagen för kanin för att ersätta nätgolv.
Jag tog in detta från Italien via Högberga för att testa lite olika alternativ. Ungdjur, avelshane, hona med kull.
det fungerar riktigt bra. Gjorde också alternativ i buren för att se var kaninerna vistades. De vilade oftast på spalten. Tydligen ganska skönt att ligga på. Lite luftigt.
Gjorde en förfrågan till Jordbruksverket. Fick nobben vid första kontakten vilket jag räknat med.
Prov skall skickas in för utvärdering innan detta godkänns i Sverige! Ser inget hinder till godkännande i dag. Kommer att tas upp samtidigt som förprövningen. Höhäcken måste ha lodrät sida mot buren för att fungera.
Gösta

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Spaltgolv
« Svar #8 skrivet: 11 jun-09 kl 05:11 »
Om man håller sig till sällskapsdjuren så förbjuds ju inte spaltgolvet i 7§ L80 som citerades ovan. Däremot blir det svårt när man kommer till § 10, som föreskriver att golvet skall vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel.

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Spaltgolv
« Svar #9 skrivet: 11 jun-09 kl 08:02 »
Men hur fungerar de burar som man köper som har en rensnings skiva under? Vilket golv har man där då? Funderar påatt bygga en bur själv men hur ska den se ut för att vara godkänd? Bilder och skisser???

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: Spaltgolv
« Svar #10 skrivet: 23 feb-15 kl 06:27 »
Halloj,

Bumpar igång den här tråden igen.

Nyfiken på om någon som använder sig av spaltgolv kunde lägga upp ett par bilder på hur ni lagt upp era system?

Jag ska bygga burar nu i vår och funderar starkt på att köra med spalt för att underlätta renhållningen i burarna.

Tack på förhand :)
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Spaltgolv
« Svar #11 skrivet: 23 feb-15 kl 08:56 »
Spalten är inte tillåten i Sverige.
En bra lösning är att använda en vattenfast skiva i botten.
Luta den en aning frammåt, under denna gör du att fack där du kan stoppa in en skiva till som kan tjäna som ränna när du rakar ur buren.

Spalten eller ett nät kan du ha på en hylla där kaninen har möjlighet att vila.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

BokGuden

  • Inlägg: 20
  • Peace, love and understanding
    • Västerbotten
SV: Spaltgolv
« Svar #12 skrivet: 23 feb-15 kl 09:10 »
Såsom jag förstått det så ska det vara tillåtet numera? Har inte länken tillgänglig nu men jag förstod det som att detta ändrades förra året.
Norrlänning som jobbar för att komma närmare självhushåll och bättre livskvalité. Min blogg där man kan följa mina framsteg: http://risbackhomesteader.bloggo.nu/

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Spaltgolv
« Svar #13 skrivet: 23 feb-15 kl 10:09 »
Spaltgolv är tillåtet om man omfattas av L100, som avser produktionsdjuren. Omfattas man av L80 är det ingen ändring mot förut.

L80 omfattar djur som hålls för hobby och för sällskap samt foderdjur för rovdjur. Logiskt sett bör L100 omfatta resten.

Vanlig självhushållning tycker jag bör gå som hobby, eftersom det är synnerligen liten omfattning. Var gränsen går är ännu inte fastlagt i domstolarna.

MEA

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Spaltgolv
« Svar #14 skrivet: 16 feb-17 kl 10:01 »
Jag skulle vilja testa perforerad plåt typ värktygsvägg ooch ha halm på det. Inbillar mej att det blir ett torrt golv och vid mockning bara att ruska ur de torra pluttarna ur halmen och skrapa ihop. Det blir nog ett dyrt golv och ändå för arbetskrävande om man har många djur. Men åtgången på halm lär ju bli minimal.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spaltgolv
« Svar #15 skrivet: 16 feb-17 kl 10:34 »
Jag snickrade ett av brädbitar, satte de litet tätare så att de inte kan fastna med klor och annat mellan, samt har ytor där de har stöd under hela tassen, då blir det ju inte värre än att gå på en vanlig altan för dem. (Gjorde ett liknande däck som kaninbursbotten till hunden också men med bredare brädor, han kunde välja om den ville använde det eller ej, lade in det för att testa, men han låg som klistrad på det större delen av sommaren, tyckte väl det var varmt och skönt på det, så det tolkar jag som att djuren gillar det om det görs korrekt...),

Hålplåt borde fungera om man ser till att de inte kan fastna med klor i hålen.

På ett trägolv av bräder blir det också torrt, men jag lade in mycket hö och halm i buren, vilket förmodligen gör att poängen med det försvinner...

Jag gjorde även en liten bolåda med hö där de kan bygga, men minns någon av hanarna måste haft fel mått för den, eftersom han gjorde ett eget bo utanför, liknade ett råttbo av massor med halm, kan ha varit för stor låda, eller något åt honom, jag vet inte...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Spaltgolv
« Svar #16 skrivet: 16 feb-17 kl 10:43 »
Jag skulle vilja testa perforerad plåt typ värktygsvägg ooch ha halm på det. Inbillar mej att det blir ett torrt golv och vid mockning bara att ruska ur de torra pluttarna ur halmen och skrapa ihop. Det blir nog ett dyrt golv och ändå för arbetskrävande om man har många djur. Men åtgången på halm lär ju bli minimal.

Du kan köpa mycket halm för vad sådan plåtar kostar.
Nästa aspekt är att det bli rejält kallt golv.

Vill du säkerställa att det är torrare så är det bättre att luta golvet så kan du enkelt samla upp urinen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser