Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  staket runt trädgårdslandet  (läst 6151 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
staket runt trädgårdslandet
« skrivet: 17 mar-09 kl 17:34 »
jag behöver ett staket runt mitt trädgårdsland. Förra året så sprang mina barn, och hunden sönder nästan alla såbäddar >:(. Men jag hade hoppats kunna åstadkomma ett staket runt hela landet, för en billig penning. Tar man smala ungträd, barkar dem och låter dem torka, så kan ska man kan gräva ned en del av dem som pålar, och lägga andra på tvären mellan dem, (som ett tillplatta H ungefär.....sedan kanke man kunde fästa " staketpinnarnarna på tvärslån (eller om man har två tvärslåar).

Min granne har en massa gamla hässje störar som användes av den förra generationen, men som bara står och förfaller nu.....tänkte mig att man kunde snickra av dem. Men hur ska man fästa dem vi varandra? Spricker det om man spikar? Hur håller det bäst i längden? Finns det något annat billigt sätt att göra mitt trädgårdsland hund och barnfritt?
Live simply......so that others may simply live.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #1 skrivet: 17 mar-09 kl 17:42 »
Använder du hässjestörar så låter det mer som ett enkelt staket som håller 2-3 år max. Då ska du göra så enkelt som möjligt och använda naturmaterial så du lätt kan elda upp resterna. Köp då sisalgarn och surra ihop ett bra staket - snacka med nån scout om du är osäker.

Själv har jag skaffat ordentliga hörnstolpar av ek som jag tänker ska stå en 10-15 år. Mellan de ska jag göra nått - har inte bestämt vad men stolarna ger bra stadga - oavsett vad man väljer.

Visst är det härligt när solen skiner och alla projekt kommer igång!  8)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #2 skrivet: 18 mar-09 kl 08:55 »
Tänker göra ett tillfälligt staket av gunnebo nät.. 2 meter högt, har rådjur, harar, snart höns och girigt folk.. men tänker sticka ner "salix", som får växa som en naturlig häck där.. tar väl nåra år, men då kan man ta bort gunnebo nätet sen...  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #3 skrivet: 18 mar-09 kl 09:02 »
Vi kör också med gunnebooch tryckinpr. stolpar.
Hedemorahöns

Huggorm

  • Gäst
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #4 skrivet: 18 mar-09 kl 09:21 »
Tänker göra ett tillfälligt staket av gunnebo nät.. 2 meter högt, har rådjur, harar, snart höns och girigt folk.. men tänker sticka ner "salix", som får växa som en naturlig häck där.. tar väl nåra år, men då kan man ta bort gunnebo nätet sen...  ;D

Kommer det inte att bli ett mörkt och skuggit trädgårdsland i såna fall?

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #5 skrivet: 18 mar-09 kl 09:33 »
Kommer det inte att bli ett mörkt och skuggit trädgårdsland i såna fall?

Nupe... närmast staket växer endast hallon.. allt annat är i mitten.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #6 skrivet: 18 mar-09 kl 09:44 »
Skydd av grönsaksodling utförs med fårstängsel, - två på höjden räcker mot älg och rådjur. Man kan då låta höga ärtor och bönor klänga och slingra där så gör de dubbel nytta. Mot harar krävs hönsnät dessutom, en halv meter kanske räcker. - Jag hade det men såg ändå en hare beta av mina ärtor. Den hade gått genom ett sex meter långt 20 cm betongrör under en väg och när jag täppte till det, kom han inte tillbaka.

Själv fäster jag nätet i aspstänger med tre meters mellanrum som jag bytar ut då det behövs.

semlan

  • Inlägg: 195
    • Södermanland
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #7 skrivet: 21 mar-09 kl 16:28 »
Om det bara är barnen och hunden som springer i landet så kan det kanske räcka med att fläta ett pilstaket. Det blir jättefint!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #8 skrivet: 28 mar-09 kl 16:49 »
Prova elnät, enkelt att sätta upp och ta ned. Jag lovar att det hjälper. ;D ;D ;D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #9 skrivet: 28 mar-09 kl 19:07 »
Upphöjda bäddar!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: staket runt trädgårdslandet
« Svar #10 skrivet: 12 nov-16 kl 13:07 »
Någon som har en snygg design på staket med liggande plankor?

Just nu har jag tryckta stolpar med hönsnät, det fungerar ju mot höns, barn och hund. Men är inte så snyggt och tanken om att några grisar ska få agera jordfräsar finns.

Så jag funderar på nya stolpar samt liggande plankor med svall. Eventuellt får man ju klä insidan med hönsnät samt en eltråd för att hålla djur på rätt sida. Men det ska ju bli lite snyggt också.

Gärdesgård av gran hade ju varit fint men sånt hör inte hemma här i södra skåne, så här är det risk för ek. Eller kanske douglasgran för att hålla kostnaderna nere..

Nån som har nåt snyggt i trädgården?

Eller ska man bara ta tag i saken och börja samla sly och annat i skogen och fläta?
« Senast ändrad: 12 nov-16 kl 13:12 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare
tuslus, Gröfre Slissing, Lars mellberg, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser