Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka kycklingar på buss..  (läst 8374 gånger)

carmencha

  • Gäst
skicka kycklingar på buss..
« skrivet: 31 maj-07 kl 14:13 »
Hej!

Idag ringde en man till mig och ville att jag skulle skicka Orpingtonkycklingar med bussen till Värmland!  ???

Hur j-a dum får man lov att vara???  >:(

Ursäkta uttrycken men jag blir så...

mvh Carmen ;D
« Senast ändrad: 01 jun-07 kl 09:04 av carmencha »

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:Förbannad!
« Svar #1 skrivet: 31 maj-07 kl 14:17 »
Någonstans, var det väl tur att han begärde en så korkad sak redan nu! Lite grov syn på djur, gissar att du inte hade velat placera dina kycklingar i hans ägo även om det vore möjligt!

carmencha

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #2 skrivet: 31 maj-07 kl 14:20 »
Hej!

Mycket riktigt! Jag nekade t o m att skicka honom ägg!  ;D

mvh Carmen

orloff

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #3 skrivet: 31 maj-07 kl 15:39 »
Varför förbannad?    ??? Är ju bara att svara.... vill du ha några kycklingar får du komma hit och hämta dem.   :D   Min granne har skickat gäss med flyg till Sundsvall, gick hur bra som helst och nya ägaren överlycklig!!  ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Förbannad!
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 15:57 »
Man får tänka på, att det var inte länge sedan man skickade fjäderfä, kaniner, illrar och andra smådjur med bussgods överallt i Sverige. Och med tåg. Man ringde till kläckeriet. Och så hämtade man vid järnvägsstationen. Då gjorde mormor för 25 år sedan bara.

Många äldre kanske inte har uppdaterat till det "nya tänkandet" och ska väl inte dumförklaras för det. Upplys istället. "Så här gör vi idag"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Förbannad!
« Svar #5 skrivet: 31 maj-07 kl 16:08 »
Det trodde jag man fortfarande fick. (Även om jag aldrig reflekterat över att göra det).
Fler än jag, tydligen, som inte hänger med i regelverket.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Förbannad!
« Svar #6 skrivet: 31 maj-07 kl 16:23 »
Jag vet inte. Tror väl att man "får" men att det inte är så vanligt längre. Förr tror jag man till och med hade rabatt på att skicka duvor till tävlingar som medlemsförmån om man var organiserad och så.

Någon som vet?

carmencha

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #7 skrivet: 31 maj-07 kl 17:41 »
Tja, flyg går ju fortare visserligen.

Men små kycklingar i en buss till Värmland, klarar dem överhuvudtaget den resan?  ???

Kanske är det bara jag som är okunnig när det gäller transporter av djur?

Har någon här skickat djur med buss?
Förklara gärna i så fall hur de klarar resan!

mvh Carmen
« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 17:41 av carmencha »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #8 skrivet: 31 maj-07 kl 19:25 »
Och hur vet de när de skall stiga av?  :o :o :o :o :o

Skämt åsido, daggamla kycklingar borde väl gå att skicka med bussen, tycker jag. Om det är rimliga avstånd förstås, jag vet ju inte var carmencha bor.

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Förbannad!
« Svar #9 skrivet: 31 maj-07 kl 20:38 »
Har någon här skickat djur med buss?
Förklara gärna i så fall hur de klarar resan!


Jag har inte skickat själv, men jag vet folk som har gjort det (för ett antal år sedan)

Rent tekniskt fungerar det så här: Det sista en kyckling gör innan den lämnar ägget är att äta upp det sista som finns kvar av gulan, detta överlever den på i 3 dagar utan att behöva mat eller vatten...
Så en dagsgammal kyckling kan man utan problem skicka (i en rätt konstruerad låda)...

Så ska man skicka kycklingar ska de vara nykläckta, annars skulle jag bedöma deras chanser att överleva en bussresa som mycket små

Djurskyddsmyndigheten har en skrift som heter Transport av lantbrukets djur Djur sk yddsbestämmelser (pdf), det står dock inget i klartext där... (som vanligt med regel och författningstexter :))


Det vanligaste förr var att skicka med tåg, men SJ har slutat med det och anledningen som jag hört är att de tyckte att de fick betala för mycket i ersättning för döda kycklingar (om det var SJ som hanterade paketen dåligt, eller dåligt packade kycklingar vet jag ej).
« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 20:41 av johe71 »

carmencha

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #10 skrivet: 31 maj-07 kl 21:20 »
Hej!

Mina kycklingar är 1-2 veckor och jag bor i Småland. Jag har inga dagsgamla Orpington.

Jag var nog lite upprörd för jag fick förklara flera ggr att mina Orpington inte är till salu och ändå frågade han sedan om jag skickar dem med buss...

Jag uttryckte mig dumt och jag får nog hålla igen på mitt spanska temperament... :-[  

Ulric, mycket skön kommentar... 8)


mvh Carmen



« Senast ändrad: 31 maj-07 kl 21:21 av carmencha »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Förbannad!
« Svar #11 skrivet: 01 jun-07 kl 08:08 »
Vet inte hur det är i övriga landet men här uppe får vi inte skicka levande djur utanför länsgränsen med buss då. Och det får inte ske någon omlastning. Utan det ska vara direktbussar.

Jag har fått hem dv.cocchin (stavade säkert fel nu igen)  :-[med buss och det gick jättebra. Men då åkte de i 3 timmar. Har skickat kaniner med buss och bussgods funkar kanon, de är väldigt varsamma osv. Fick hem ägg med bussgods nu i veckan och inte ett enda ägg var trasigt. Fast vid ägg får man ju skicka hur som helst eftersom det inte är levande djur ;) Inte då iaf....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

carmencha

  • Gäst
Re:Förbannad!
« Svar #12 skrivet: 01 jun-07 kl 09:03 »
Hej Dollar!

Jag tror nog att det gäller samma regler över hela landet.

Jag trodde att kaniner och övriga djur blir mycket stressade av att som gods...Men, där ser man, går det så går det!  ;D

Nu vet jag i alla fall, tack för svaret!

mvh Carmen

Silverfallet

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #13 skrivet: 01 jun-07 kl 10:26 »
De är som ni säger direkt bussar eller i vissa fall ett byte tar bussgods.
Dom har varmfrakt som dom kallar det där dom kan åka i uppvärmt utrymme tydligen.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Upprörd!
« Svar #14 skrivet: 01 jun-07 kl 11:54 »
Hej!

Idag ringde en man till mig och ville att jag skulle skicka Orpingtonkycklingar med bussen till Värmland!  ???

Hur j-a dum får man lov att vara???  >:(

Ursäkta uttrycken men jag blir så...

mvh Carmen ;D

 Det var synd att du skulle bli så upprörd,av en förfrågan.Men det var frågan om daggammla kycklingar och dom kan som någon skrev,klara sig utan mat i 24 timmar.Jag vet inte hur många kycklingar och ankungar och gässlingar och kalkonungar ,kaniner jag köpt och sålt och hämtat på busstationer eller järnvägstationer.Dom hade inte dött eller fått några märkbara nervroser av färden. Men det är tydligt att vissa människor får det av blotta tanken på detta sätt att transportera kycklingar.Att vara djurvänn är inte det samma som att lägga ner männskligt tänkande på djuret,en höna som skulle uppföra sig som människa skulle vara onormal presis som en människa som uppförsig som en höna.Om någon tycker att det är upprörande och blir för.... så är du välkommen att ringa mig,jag tycker inte att jag har gjort något fel,men tycker jäv....illa om skitsnack.

               070 3616418     Anders.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

orloff

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #15 skrivet: 01 jun-07 kl 12:55 »
Anders, bry dig inte. Ta kontakt med någon närmare dig, sök på föreningslänkarna.  Finns säkert flera BRA uppfödare i Värmland som kan hjälpa dig.      http://www.rasfjaderfaforbundet.se/

Lycka till!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Upprörd!
« Svar #16 skrivet: 01 jun-07 kl 15:34 »
Det var synd att du skulle bli så upprörd,av en förfrågan.Men det var frågan om daggammla kycklingar och dom kan som någon skrev,klara sig utan mat i 24 timmar.Jag vet inte hur många kycklingar och ankungar och gässlingar och kalkonungar ,kaniner jag köpt och sålt och hämtat på busstationer eller järnvägstationer.Dom hade inte dött eller fått några märkbara nervroser av färden. Men det är tydligt att vissa människor får det av blotta tanken på detta sätt att transportera kycklingar.Att vara djurvänn är inte det samma som att lägga ner männskligt tänkande på djuret,en höna som skulle uppföra sig som människa skulle vara onormal presis som en människa som uppförsig som en höna.Om någon tycker att det är upprörande och blir för.... så är du välkommen att ringa mig,jag tycker inte att jag har gjort något fel,men tycker jäv....illa om skitsnack.

               070 3616418     Anders.
Starkt gjort av dig Anders, att gå ut o bemöta så här. Ger en helt annan dimension åt diskussionen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Upprörd!
« Svar #17 skrivet: 01 jun-07 kl 16:11 »
Det var roligt att det finns sansade människor oxå,synd att ni inte har Orpington som ni kan skicka till mig.
Jag har under åren träffat på många djuruppfödare och ägare av alla dess slag.Om man ser hur en dels "hemförhållande"är så vete katten om dom inte skulle ha det bättre i en appelsinlåda på en buss.

                                      Anders
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Upprörd!
« Svar #18 skrivet: 01 jun-07 kl 16:44 »
Instämmer Anders >:(
Har aldrig själv nyttjat buss för kycklingtransporter men väl lastbil :-[
Har turen att ha bekanta i åkerisvängen som lyckats bra med att förflytta både smått och lite större över vårt avlånga land. Dock inga "övernattningar" ;) En eloge till dessa vägens riddare :-*
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Manne

  • Inlägg: 460
  • Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:Upprörd!
« Svar #19 skrivet: 01 jun-07 kl 22:16 »
När jag bodde på landet så hämtade jag kycklingar på tågstationen i Mjölby varje år.
De kom från en uppfödare i skåne, väl paketerade dagsgamla kycklingar i stadiga kartonger.
.... men det är väl 25 år sedan..... ::)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

trillingen

  • Inlägg: 59
Re:Upprörd!
« Svar #20 skrivet: 01 jun-07 kl 23:33 »
Jag är väldigt glad över denna tråd.
Eftersom jag har försökt få tag på kaniner men dom jag vill ha finns mer eller mindre bara neråt landet.
Högre upp är jätte svårt att få tag på.
Så jag har fösröskt få reda på om det går att skicka levande djur och hur dom tas om hand.
Nu fick jag veta det!  ;D

Jag vill gärna slippa sitta i en bil i ca 8 timmar och betala ca 1000:- i bränsle för att hämta kaniner.
Så kanske en dag jag behöver ställa samma fråga till någon.
Bara jag inte får skäll!  :-\
Men det är väll en risk jag får ta.  ;D
"Dag för dag gick, inte visste jag att det var livet"

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:Upprörd!
« Svar #21 skrivet: 02 jun-07 kl 07:41 »
Vad är skillnaden i att åka bil eller buss långa sträckor?
En liten undring :-X
Hedemorahöns

Marieberg

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #22 skrivet: 02 jun-07 kl 09:48 »
Vad är skillnaden i att åka bil eller buss långa sträckor?
En liten undring :-X

Buss med bussgods innebär ofta bussbyte och extra väntetid. Dessutom vet jag inte om de som hanterar "djurpaketen" alltid är medvetna om  innehållet.
Ganska stor skillnad alltså, enligt min åsikt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:Upprörd!
« Svar #23 skrivet: 02 jun-07 kl 12:12 »
Härifrån får vi inte skicka djur om det är bussbyte.
Är det olika i vilken landsända man bor  ???
Hedemorahöns

carmencha

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #24 skrivet: 03 jun-07 kl 10:07 »
Hej Körven!

Jag hade ingen aning om att det var du som ringde, det finns många med ditt förnamn i Sverige och det spelar ju ingen roll egentligen. Jag hade inte för avsikt att prata skit på något sätt, för då hade jag inte gått ut öppet i ett forum, inte heller gick jag ut med namn. Jag tyckte att det lät fruktansvärt att skicka kycklingar med buss, blev chockad faktiskt och undrade om det fanns fler som gör det. Nu vet jag att det finns möjlighet till det och att det kan fungera. Så jag ber dig om ursäkt för min okunskap i den här frågan och den respektlösa formulering jag gjorde.

Vidare så vet du ingenting om mina hemförhållande, så nu pratar du själv skit.

mvh Carmen


Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Upprörd!
« Svar #25 skrivet: 03 jun-07 kl 13:23 »
Vidare så vet du ingenting om mina hemförhållande, så nu pratar du själv skit.

mvh Carmen


Jag tolkade det inte som att han menade just dina hemförhållanden, men jag kanske är onormalt blåögd.
Jag förstår att du blev upprörd, av döma av ditt första inlägg så lär ni ha blivit väldigt missförstådda båda två när ni pratade över telefon.

Trots att tråden hade en olycklig början så är det nog en och annnan som har lärt sig endel om transporter av den här tråden, och det tackar vi för  :)
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Upprörd!
« Svar #26 skrivet: 03 jun-07 kl 16:44 »


Vidare så vet du ingenting om mina hemförhållande, så nu pratar du själv skit.

mvh Carmen


Citera
Nä  precis jag vet inget om dina hemförhållande,eller vem du är eller vart du bor.Då är det väll rätt logiskt att man inte kan han någon uppfattning om din djurhållning är bra eller dålig. Jag är inte arg eller sur på dig, jag tycker att du får ha din uppfattning även om den inte stämmer överens med min.

                                Körven
                            Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Upprörd!
« Svar #27 skrivet: 03 jun-07 kl 17:38 »
 Jo företen ..............jag är otroligt ledsen otröstlig är jag, har gråtit mig till sömns,det enda som kan trösta mig är fem hönor och en tupp av Orpington. :-[

                          Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

carmencha

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #28 skrivet: 04 jun-07 kl 14:07 »
Hej Körven!


Jo företen ..............jag är otroligt ledsen otröstlig är jag, har gråtit mig till sömns,det enda som kan trösta mig är fem hönor och en tupp av Orpington. :-[

                          Körven

 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jag skickar tyvärr inga djur med buss eller flyg fortfarande  ::)

Men ägg kan jag skicka vart du vill!
Jag kommer att ha Orpingtonägg om ca 2 veckor . Hoppas att det hjälper mot tårarna ;)

mvh Carmen

animau

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
Re:Upprörd!
« Svar #29 skrivet: 04 jun-07 kl 21:11 »
Hej Carmencha!

Synd att du blev upprörd. Det finns godkända djurtransporter.

Gå in på Djurskyddsmyndigheten, Regler och tillstånd, Godkända transportörer. Förhoppningsvis har myndigheten kontrollerat dessa. Listan som visas, visar tyvärr inte vart i Sverige de finns, man får söka på Eniro.

Som jag har förstått det så klarar inte SJ av kraven, därför slutade dom med djurtransporter, det samma gäller bussarna. Jag har ringt runt en del och det är speciella krav som måste uppfyllas, därför har flera slutat.

MVH

Anita

Jag bor på landet utanför Stockholm. Har sambo, hund: tysk jaktterrier, höns: Australorpington, Araucana, Blandisar

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Upprörd!
« Svar #30 skrivet: 04 jun-07 kl 23:54 »


 ;D  ;D  ;D  ;D  ;D

Jag skickar tyvärr inga djur med buss eller flyg fortfarande  ::)

Men ägg kan jag skicka vart du vill!
Jag kommer att ha Orpingtonägg om ca 2 veckor . Hoppas att det hjälper mot tårarna ;)

mvh Carmen
Citera

Ja.... fast bara lite hjälper det...........Om vill vara så snäll och kontakta mig när det är på G.

                            Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

carmencha

  • Gäst
Re:Upprörd!
« Svar #31 skrivet: 05 jun-07 kl 00:24 »
hej!

Det ska jag göra!  ;D

mvh Carmen

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Upprörd!
« Svar #32 skrivet: 10 jun-07 kl 10:39 »
Och så levde de alla lyckliga... :'(
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Hönsmamman007

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: skicka kycklingar på buss..
« Svar #33 skrivet: 06 maj-17 kl 18:30 »
 :)http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/fjaderfanochklackagg/transporterafjaderfan.4.207049b811dd8a513dc80001715.html

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: skicka kycklingar på buss..
« Svar #34 skrivet: 06 maj-17 kl 20:10 »
Är du medveten om att denna tråd är från 2007?
//Luff


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
von tratt, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser