Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 63408 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #340 skrivet: 19 nov-17 kl 17:08 »
Sant till en vis mån detta förutsätter att dom  ybgre har ett arb. viket dom merparten av unga inte har. antinge dålig utb = sämre lön eller skoltrötta =långtidsarbetslösa där faller era arg gällande min ide

Nu förstår jag inte. Bokedajan slutar inte förrän en bostadslös får ett boende. Många bostadslösa är också arbetslösa.

I Sverige precis som de flesta andra länder har inte arbetslösa råd med nyproducerade boenden. Detsamma gäller i hög grad många andra produkter såsom nyproducerade bilar, hemelektronik och ibland även kläder.

Att bygga nyproducerade bostäder för arbetslösa är visserligen en mycket fin tanke, men i princip lika vansinnigt som att producera bilar med målgruppen arbetslösa. De får helt enkelt mycket mer för pengarna genom att nöja sig med begagnat. För miljön är det bättre att se till att bygga med kvalitet sånt som håller, så att kedjan varar så länge som möjligt. Men då handlar det sällan om lågpris produkter.

Mvh
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #341 skrivet: 19 nov-17 kl 18:16 »
Som sagt...boendekedja. De som köper det nyrenoverade huset lämnar också ett boende bakom sig. Renoveringen hade bara varit ett problem om ingen ville ha huset efter.

Mvh
Magnus

Nej, problemet är att billiga instegshus försvinner. Vilket gör att det behöver byggas billiga hus för att kedjan skall ha länkar åt alla. Eller billiga lägenheter. Men givetvis kan man inte trycka in alla individer som inte sköter sig i dessa och tro att vanliga låginkomsttagare skall bo kvar och göra det till ett lyckat projekt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #342 skrivet: 19 nov-17 kl 19:06 »
Nej, problemet är att billiga instegshus försvinner. Vilket gör att det behöver byggas billiga hus för att kedjan skall ha länkar åt alla. Eller billiga lägenheter. Men givetvis kan man inte trycka in alla individer som inte sköter sig i dessa och tro att vanliga låginkomsttagare skall bo kvar och göra det till ett lyckat projekt.

Nja, jag håller inte med, förvånad? Alla boenden blir billigare med tiden om de inte renoveras. Åtminstone i förhållande till omgivande fastigheter. Det finns massor av kåkar med äldre människor i som inte är gjorda något särskillt åt på 20-30 år. Där har du vad du kallar insteg till husägande. De flesta som köper såna hus renoverar, ja. Men under tiden så finns det massor av hus som blir ett år äldre. Mitt eget hus var ett av dina instegshus. Inte mycket gjort sen köket i mitten av 70 talet. Nu har jag fixat allt jag tycker är nödvändigt. Om 20 år så har jag troligtvis inte ändrat mycket, bara gjort underhåll. Någonstans då så orkar jag inte med underhållet heller. Så om ca 35 år när jag trillar av pinne så är kåken en förhållandevis billig instegskåk igen.

Mvh
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #343 skrivet: 19 nov-17 kl 19:34 »
Jag är övertygad om att företag som byggt bostäder under några år och är momsregistrerade/ har f-skatt har ett ganska så bra hum om vad det kostar. Jag kan rent av sträcka fram hakan och säga att de troligtvis har bättre koll än drömmare som aldrig byggt professionellt.

Mvh
Magnus

Trådens hittills mest klarsynta inlägg. Tack!!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #344 skrivet: 19 nov-17 kl 20:12 »
Nu förstår jag inte. Bokedajan slutar inte förrän en bostadslös får ett boende. Många bostadslösa är också arbetslösa.

I Sverige precis som de flesta andra länder har inte arbetslösa råd med nyproducerade boenden. Detsamma gäller i hög grad många andra produkter såsom nyproducerade bilar, hemelektronik och ibland även kläder.

Att bygga nyproducerade bostäder för arbetslösa är visserligen en mycket fin tanke, men i princip lika vansinnigt som att producera bilar med målgruppen arbetslösa. De får helt enkelt mycket mer för pengarna genom att nöja sig med begagnat. För miljön är det bättre att se till att bygga med kvalitet sånt som håller, så att kedjan varar så länge som möjligt. Men då handlar det sällan om lågpris produkter.

Mvh
Magnus

ja men det finns inga billiga lgh att få tag på, dom byts sälan bort. sen med långtidsarbetslös ungdomar finns en ökad kostnad, dom sitter inte bara hemma och giamar hela dagarna, utan går ut och träffar polare. detta medför i sin tur att dom ställer till med bus (detta kostar mkt mer än att ta in dom på byggprojekt med bidrag från staten) en kriminell ungdom kostar samhället ca 3 miljoner per år. och det är en kostnad som jag inte kommer att nudda. Mqan måste se hela röda tråden och alla ev faror för att fatta  mitt koncept fult ut

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #345 skrivet: 19 nov-17 kl 20:15 »
Jojo, nog är tråden RÖD alltid, det har vi nog erfarit vid det här laget...  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #346 skrivet: 19 nov-17 kl 21:19 »
Jojo, nog är tråden RÖD alltid, det har vi nog erfarit vid det här laget...  ;D

menändå har ni inte fattat ::)

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #347 skrivet: 19 nov-17 kl 21:37 »
ja men det finns inga billiga lgh att få tag på, dom byts sälan bort. sen med långtidsarbetslös ungdomar finns en ökad kostnad, dom sitter inte bara hemma och giamar hela dagarna, utan går ut och träffar polare. detta medför i sin tur att dom ställer till med bus (detta kostar mkt mer än att ta in dom på byggprojekt med bidrag från staten) en kriminell ungdom kostar samhället ca 3 miljoner per år. och det är en kostnad som jag inte kommer att nudda. Mqan måste se hela röda tråden och alla ev faror för att fatta  mitt koncept fult ut
ungdomsarbetslösheten har gått ner kraftigt och insatser för långtidsarbetslösa måste inriktas på utbildning,lärlingsutbildning m.m. Allt i syfte att få ett fast jobb i framtiden och det saknas inte jobb. bristyrkena växer hela tiden,det som saknas är att motivera de ungdomar som av olika anledningar tycker det är bättre att vara hemma.
håller med om att hitta billiga bostäder är svårt då folk i allmänhet vill ha en standard som de trivs med och att billiga lägenheter (som oftast hittas i det äldre beståndet)  renoveras till en högre standard=högre hyror. Men det är så efterfrågan ser ut och problemet med arbetslös ungdom utan bostad är just att de saknar inkomst att betala för sig. det kvittar hur låg standard man bygger,de kommer alltid att ha svårt så länge de saknar inkomst.
bostadsbristen hänger ju dessutom ihop med att vi tagit emot så många asylanter och många kommuner därmed måste låta dessa få förtur framför andra som inte direkt har akuta behov.
En annan fara är ju också att bygger man billigt,dvs med betydligt lägre standard med enda syftet att få tak över huvudet till arbetslösa bygger man framtida slum. alltså bostadsområden med fattiga,arbetslösa utan hopp eller ambitioner att skaffa sig ett liv. Ansvaret ligger enligt mig på individen själv,samhället ger resurser i form av utbildning och uppehälle under tiden.
Sådana områden finns redan nu,befolkade med just de asylanter som fastnar där pga en misslyckad integrationspolitik. vi behöver inte fler sådana områden utan en satsning på åtgärder som leder till jobb för dessa individer.
det är ju inte så att det fattas utbildningsmöjligheter,tvärtom stängs idag utbildningar pga för få sökande.
x-labs vision är fel väg. det kallas att utnyttja folk för egen vinning (det behöver inte vara just ekonomisk) . Hus skall byggas med utbildad personal och följa de regelverk som finns och med de löner som finns i avtal m.m.
För att få ner hyresnivåer är det andra faktorer som måste ändras. De kommunala regelverk som finns avseende mark,bygglov m.m måste ses över. de fördyrar kraftigt byggprocessen.vissa standardkrav måste också lättas upp,t.ex är många utförandekrav kraftigt detaljerade och leder till dyra kostnader.
samtidigt visar verkligheten att just kompetens är enormt viktigt. Skanska åker nu på en jättesmäll då det nybyggda karolinska drabbats av felgjorda badrum. 165 badrum måste rivas o göras om då fallen var felgjorda. skall vi gissa på att de som gjorde fallen saknade nödig utbildning?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #348 skrivet: 20 nov-17 kl 00:15 »
Som jag ser det så produceras det bara Mercedes, BMW och Rolls Royce medan Skoda, Fiat och Opel lyser med sin frånvaro. Att sedan tro att det skall finnas begagnade modeller som passar den med liten börs för att kedjan skall hålla kommer inte att bönhöras. Fastigheter sjunker inte heller från nypris till noll på 20 år. Den som klagar på rött tänkande måste väl ändå inse att statarna måste ha sin länga?

Det är heller inte så att alla som kör Skoda är problemindivider, men det beror kanske på att staten/kommunen inte tvingar vissa grupper att köra Skoda genom att förvägra dem de andra märkena såsom man gjort på bostadsmarknaden där de allmännyttiga bostäderna varit i stort sett de enda som tagit emot tvivelaktiga personer eller grupper som förväntas kunna orsaka problem.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #349 skrivet: 20 nov-17 kl 07:40 »
Om du säljer en bil till någon som inte förväntas sköta den ordentligt så är det inte ditt problem.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #350 skrivet: 20 nov-17 kl 08:27 »
Jaha nu är ni inne på bilar i "Test för nytt byggande!?"

Jag skulle kunna bidra ned många bilar, bara vi kommer överens om priset och jag vet fler som har bilar över.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #351 skrivet: 20 nov-17 kl 08:59 »
Som jag ser det så produceras det bara Mercedes, BMW och Rolls Royce medan Skoda, Fiat och Opel lyser med sin frånvaro. Att sedan tro att det skall finnas begagnade modeller som passar den med liten börs för att kedjan skall hålla kommer inte att bönhöras. Fastigheter sjunker inte heller från nypris till noll på 20 år. Den som klagar på rött tänkande måste väl ändå inse att statarna måste ha sin länga?

Det är heller inte så att alla som kör Skoda är problemindivider, men det beror kanske på att staten/kommunen inte tvingar vissa grupper att köra Skoda genom att förvägra dem de andra märkena såsom man gjort på bostadsmarknaden där de allmännyttiga bostäderna varit i stort sett de enda som tagit emot tvivelaktiga personer eller grupper som förväntas kunna orsaka problem.
nu förvägrar ju inte staten någon bostäder. f.ö är statens innehav av bostäder ytterst marginellt. det är faktiskt kommunerna som har det största fastighetsinnehavet iom de kommunala bostadsbolagen. det är alltså kommunens uppgift att tillhandahålla bostäder för "vilsna" individer vilket man också gör.bostadsbidrag hjälper de med svag ekonomi , problemet med nyproduktion handlar ju inte om att tillhandahålla bostäder till samhällets svaga utan om att det skall finnas bostäder till alla.kostnaden för denna produktion medför att hyrorna i nyproduktion blir höga,så pass att bostadsbidrag inte räcker till. då måste man ställa sig frågan hur mycket samhället (skattebetalarna) skall sponsra de som skall bo här. är det rimligt att en vanlig löntagare skall sponsras av övriga för att ha råd att bo i en nyproduktion?
de som har råd väljer andra alternativ,t.ex villa eller bostadsrätt som faktiskt  blir  billigare i längden.
att byggkostnader och hyresnivå måste ner är alla överens om och det förs ständiga diskussioner ute i kommunerna. Det finns ett regelverk som måste följas och för att få ner kostnader måste detta förenklas ihop med att man måste se över hur kommunerna själva agerar när det gäller tillståndsgivning, marktillgång, anslutningsavgifter m.m. Allt det som fördyrar ett bygge. det handlar inte bara om löner och materialpriser utan om helt andra faktorer.
tropfrogs beskrivning av bokedja är korrekt,det är så det funkar i praktiken, Problemet är bara att vi ökar befolkning snabbare än vi producerar bostäder.
lösningen är inte att bygga statarlängor som x-labs vision. det handlar istället om att producera mer i områden med stor bostadsbrist till en enklare standard.
Dessa måste dessutom vara utspridda inom kommunen så att inte "fattiga" områden etableras. Här spelar kommunen en stor roll då det faktiskt är de som bestämmer var det skall byggas och oftast är det kommunen som har marken. Många kommuner vägrar att ställa mark till förfogande, särskilt många kranskommuner till storstadsområden. motiveringen är oftast att man inte vill ha ett visst klientel som riskerar att drabba kommunen ekonomiskt.
Steg 1 är alltså att se över statens regelverk, steg 2 att se över kommunernas  regelverk. Endast då kan vi börja pressa priser och få en något lägre hyresnivå i nyproduktion.
Jag sitter ju själv i styrelsen för ett kommunalt bolag så jag ser vad det kostar och att man verkligen försöker pressa priser på marknaden.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #352 skrivet: 20 nov-17 kl 09:10 »
Det är ju precis vad jag skrev, men med andra ord.


x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #353 skrivet: 20 nov-17 kl 13:01 »
ungdomsarbetslösheten har gått ner kraftigt och insatser för långtidsarbetslösa måste inriktas på utbildning,lärlingsutbildning m.m. Allt i syfte att få ett fast jobb i framtiden och det saknas inte jobb. bristyrkena växer hela tiden,det som saknas är att motivera de ungdomar som av olika anledningar tycker det är bättre att vara hemma.
håller med om att hitta billiga bostäder är svårt då folk i allmänhet vill ha en standard som de trivs med och att billiga lägenheter (som oftast hittas i det äldre beståndet)  renoveras till en högre standard=högre hyror. Men det är så efterfrågan ser ut och problemet med arbetslös ungdom utan bostad är just att de saknar inkomst att betala för sig. det kvittar hur låg standard man bygger,de kommer alltid att ha svårt så länge de saknar inkomst.
bostadsbristen hänger ju dessutom ihop med att vi tagit emot så många asylanter och många kommuner därmed måste låta dessa få förtur framför andra som inte direkt har akuta behov.
En annan fara är ju också att bygger man billigt,dvs med betydligt lägre standard med enda syftet att få tak över huvudet till arbetslösa bygger man framtida slum. alltså bostadsområden med fattiga,arbetslösa utan hopp eller ambitioner att skaffa sig ett liv. Ansvaret ligger enligt mig på individen själv,samhället ger resurser i form av utbildning och uppehälle under tiden.
Sådana områden finns redan nu,befolkade med just de asylanter som fastnar där pga en misslyckad integrationspolitik. vi behöver inte fler sådana områden utan en satsning på åtgärder som leder till jobb för dessa individer.
det är ju inte så att det fattas utbildningsmöjligheter,tvärtom stängs idag utbildningar pga för få sökande.
x-labs vision är fel väg. det kallas att utnyttja folk för egen vinning (det behöver inte vara just ekonomisk) . Hus skall byggas med utbildad personal och följa de regelverk som finns och med de löner som finns i avtal m.m.
För att få ner hyresnivåer är det andra faktorer som måste ändras. De kommunala regelverk som finns avseende mark,bygglov m.m måste ses över. de fördyrar kraftigt byggprocessen.vissa standardkrav måste också lättas upp,t.ex är många utförandekrav kraftigt detaljerade och leder till dyra kostnader.
samtidigt visar verkligheten att just kompetens är enormt viktigt. Skanska åker nu på en jättesmäll då det nybyggda karolinska drabbats av felgjorda badrum. 165 badrum måste rivas o göras om då fallen var felgjorda. skall vi gissa på att de som gjorde fallen saknade nödig utbildning?


Ja du lever i en annorlunda verklighet , mot en dl av oss andra. Att detta med Skanska och dera badrum (ja utbi folk) det var inte dom som byggde badrummen som gjorde fel, det var instruktionerna det brast på förmodligen, det samma gäller JM´s fusk bygge i hammarbyhamnen, där hade dom fått enorma fuktskador som dom inte kommer till rätta med (enl utsagor från JM så var det billigare att riva fastigheten än att renovera den) åter igen utbildat folk.
Om du har en ungdom som inte vill plugga... hur löser du den problematiken om dom måste ha en utb för att få arb? Och du har fastnat i tiden och förstår inte skriven text  läs nu NOGA .....Ungdomarna ska genom skola bygga lgh med mitt konsert detta krossar din arg gällande outbildad pehttp://www.alternativ.nu/index.php?topic=188959.0
pesonakl (ifall min test kommer att funka) sen en moment22 läge som du inte tänkt på du kqan inte få arbete om du inte har en adress...  Jag är själv uppvuxen i en förort till sthlm som under flera år sågs som ett geto och utanförskap var en vanlig dag. dina arg gäller inte verkligheten, ni som har "förståelse" för dessa omr lever i en drömvärld som inte har en verklighets anknytning. Ni gör er bara till åtlöje om ni tror att ni vet gällande den gruppen människor. Sen att du skyller på att det var när vi tog in 160,000 flyktingar och att det är därför vi har bostads brist, vakna upp ... det saknas över 800,000 lgh och behövs byggas ca 60,000 ca varje år för att kompensera lgh som är utdömda/rivs och nya ungdomskullar enl Boverket) så du anser att jag inte lever i verkligheten.. titta på dig själv,prata med 16-18 åringar och fråga dom. gå ut och fråga gymnasier elever vad dom tycker är viktigast std eller hyra eller lagge, andra dom har ingen talan. Behovet finns hos dom inte hos dig och vad du tycker
« Senast ändrad: 20 nov-17 kl 16:44 av x-lab »

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #354 skrivet: 20 nov-17 kl 13:21 »
X-lab! Dina planer är bra och du kommer att lyckas. Känner igen ditt driv. Ditt projekt är bra både ur ekonomiskt och socialt perspektiv. Att vara banbrytande och nyskapande ger oro hos de förändringsrädda. Heja👍🏼👍🏼

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #355 skrivet: 20 nov-17 kl 16:36 »
X-lab! Dina planer är bra och du kommer att lyckas. Känner igen ditt driv. Ditt projekt är bra både ur ekonomiskt och socialt perspektiv. Att vara banbrytande och nyskapande ger oro hos de förändringsrädda. Heja👍🏼👍🏼
Tack för uppmuntran. hoppas bara att det blir en bra test så:)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #356 skrivet: 20 nov-17 kl 16:50 »
Ja du lever i en annorlunda verklighet , mot en dl av oss andra.

Oavsett hur många deciliter eller liter av er som lever i TS verklighet, så är det malarmaster som står för verklighetsförankringen och klarsyntheten i denna mycket RÖDA tråd. Att utnyttja outbildat folk till slavlöner borgar för garanterat ökat antal arbetsplatsolyckor, för miljöbrott, för kvalitétsförsämringar och sjukskrivningar, osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

x-lab

  • Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #357 skrivet: 20 nov-17 kl 16:57 »
Oavsett hur många deciliter eller liter av er som lever i TS verklighet, så är det malarmaster som står för verklighetsförankringen och klarsyntheten i denna mycket RÖDA tråd. Att utnyttja outbildat folk till slavlöner borgar för garanterat ökat antal arbetsplatsolyckor, för miljöbrott, för kvalitétsförsämringar och sjukskrivningar, osv.

22,000Krt /mån slavlön?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #358 skrivet: 20 nov-17 kl 16:58 »
Oavsett hur många deciliter eller liter av er som lever i TS verklighet, så är det malarmaster som står för verklighetsförankringen och klarsyntheten i denna mycket RÖDA tråd. Att utnyttja outbildat folk till slavlöner borgar för garanterat ökat antal arbetsplatsolyckor, för miljöbrott, för kvalitétsförsämringar och sjukskrivningar, osv.

Och var kom deciliter och liter ifrån?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #359 skrivet: 20 nov-17 kl 17:05 »
22,000Krt /mån slavlön?

För dylikt arbete ja.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser