Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvalster  (läst 8979 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Kvalster
« Svar #40 skrivet: 06 okt-17 kl 16:18 »
...Googla på simulium reptans ... även på simulium posticatum...

Tesslinn

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Kvalster
« Svar #41 skrivet: 06 okt-17 kl 22:27 »
Tack Tännlappen
Precis vad jag har o de är känsliga mot KILL IT som jag sprayade överallt o pönorna fick lägga ägg ute i dag 2 av hönorna hade kvar var sin fluga som bitit sig fast när de kom in i kväll o jag gick igenom fjädrarna på dem med stark lampa o rejäla läsglasögon  för att inte missa något otäckt litet kryp...
Tack


Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalster
« Svar #42 skrivet: 01 aug-18 kl 23:20 »
Nu är det min tur att gråta (och klia) över röda hönskvalster.. Imorgon ska jag ut och städa.
En del skriver högtryckstvätt, andra skriver "inget vatten", vad ska jag göra?
Kiselgur verkar bra.
Tror ni virkon kan ta livet av äcklen?


Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #43 skrivet: 02 aug-18 kl 00:26 »
Virkon fungerar väl bara på virus, bakterier och svamp.

Dammsugare eller varmluftpistol om stället inte tål vatten, annars varmt vatten. Högtryckstvätten blåser bara iväg dem. Ett tag brände jag av ytorna med sprit, men det är det inte läge för nu i torkan. Och hett vatten är väldigt effektivt.

Vi har sett att tvestjärtarna verkar trivas där kvalstren finns, kanske äter de de små kräken.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalster
« Svar #44 skrivet: 02 aug-18 kl 04:20 »
Vart gör ni av gammalt strö, sittpinnar osv? Säckar i väntan på bränning? Hög på marken  (hur långt borta då)?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #45 skrivet: 02 aug-18 kl 09:25 »
Vi har en stor komposthög lite drygt 100 m från hönshusen, där det mesta hamnar. När kvalstren hamnar där så hittar de inte tillbaks, och det finns alltid någon som äter dem.

Sittpinnar mm skållar jag av på grusplanen, och där dör kvalstren direkt. Dammsugaren är en billig våtdammsugare, och den skållar vi innan den töms i komposten. Mest för att det känns bra att ta livet av dem, men också för att de kryper upp på armarna när man borstar ur dammsugaren.

Vet inte, men har sett på våra hönshus som står bara några meter från varandra, att kvalstren inte ens går den sträckan över gräs.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Kvalster
« Svar #46 skrivet: 02 aug-18 kl 13:20 »
Tack! Typ hela gamla inredningen är nu utriven.. får bränna dem när man kan elda igen. Vilka vidriga, äckliga små as!!! Nu ska jag bjuda hönsen på blodpudding..

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #47 skrivet: 02 aug-18 kl 17:08 »
Ja, kvalstrens vänner är en liten förening ;D


Hönspapp

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Kvalster
« Svar #48 skrivet: 04 aug-18 kl 12:35 »
Jag fick en idé som gjorde att jag hittade den här tråden. Borde man inte på ena eller andra sättet kunna hindra kvalsterna från att krypa ut på sittpinnen? Om alla hönsen sitter på pinnarna på natten (och dessa är kvalsterfria) så måste ju alla kvalster vandra samma väg för att komma till dem (för de kan väl inte hoppa ändå?)
Om man hade någon slags tejp, kladd, hinder som de inte kan krypa över borde man hålla problemet stången. Tänkte till och med på någon variant av minielstängsel.
Någon som funderat/provat något?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Kvalster
« Svar #49 skrivet: 04 aug-18 kl 13:30 »
Om man kunde få hönsen att inte nudda väggarna eller själva kliva på fä(kvalster)risten så skulle det väl i alla fall lätta på trycket. Kvalsterfällor av wellpapp lindat runt sittpinnarna vid ytterkant fungerar ju lite åt det hållet.

Det verkar även som om kvalstren klättrar upp i taket över hönsen och låter sig falla ned på kvällsmaten.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Kvalster
« Svar #50 skrivet: 04 aug-18 kl 16:46 »
Jag har sittpinnar som inte har kontakt med väggen, typ en ställning av två ihopfällbara trekanter där jag kan lägga en bajsbräda på lämplig höjd. allt  är isär tagbart och kan lätt tas ut ur hönshuset för snaering med ångtvätt om det behövs. Väggarna är tvättbara med så lite springor som möjligt. Det skulle säkert även gå att ställa fötterna av sittpinne ställningen i burkar med matolja så eventuella kvalster inte kan komma upp den vägen. Kiselgur på springor mm.  Det gäller att göra livet svårt åt dem helt enkelt och förebygga angrepp i möjligaste mån.....

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Kvalster
« Svar #51 skrivet: 04 aug-18 kl 18:39 »
Jag har läst lite i tråden och förfasas stort över kvalstren ni tampas mot. Som den kommande hönsägare & novis jag nu är, undrar jag om ngn möjligtvis skulle kunna sammanställa en sorts uppradad lista, med förebyggande åtgärder? Dvs vad man kan tänka på då man bygger hönshus samt tips för underhåll & skötsel, i hänseende att förhoppningsvis framgångsrikt kunna hålla dessa små avskum till kvalster så långt borta från hönsen som möjligt. Kan ngt sådant infogas i handboken? Pleeeeease

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken, Lenakatarina

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser