Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ihop grupper, karantän  (läst 987 gånger)

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
Sätta ihop grupper, karantän
« skrivet: 05 aug-17 kl 22:40 »
Vis av mitt tidigare försök vill jag göra annorlunda denna gången när jag ska sätta in nya höns till mina 3 islandshönor.
Fråga 1, kan man ha de nya i karantän ute i hönsgården nu på sommaren?

Fråga 2, kan jag ha de nya hönorna, 3 st i en innekaninbur och hur länge isf?

Det blir ju svårt med rengöringen av buren.....

Kan de bo ute i en avdelad del av hönsgården om de har en pinne att sitta på och ett sandbad. Mat och vatten förstås.

Hur gör jag? Mitthögskolan önskas är för litet för att ha en avdelning inne....
Höns i avlagd lekstuga.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sätta ihop grupper, karantän
« Svar #1 skrivet: 06 aug-17 kl 07:21 »
Om du menar karantän med tanke på smittor så måste de förstås vara helt åtskilda, med ett avstånd och även undvika indirekt kontakt.
Gäller det beteendet, så är en avskild del av hönsgården det bästa alternativet, förutsatt att den är rovdjurssäker, och att de har en sovplats med tak över.
Annars är det ALLRA bästa alternativet att låta flocken förnya sig själv, då slipper man alla sådana där problem. Är inte islandshöns en ruvande ras?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Sätta ihop grupper, karantän
« Svar #2 skrivet: 06 aug-17 kl 08:10 »
Dom är inte jätteivriga att ruva och dessutom är de jag har unghönor fortfarande så det kommer ta tid innan jag är där. Sen får jag inte ha nån tupp då jag bor i tätbebyggt område, men ägg kan man ju köpa förstås.

Det var nog mest för att få ihop grupperna, men även gällande sjukdomar. Bra, då ska jag dela av hönsgården. Den är säker och jag har en del med tak och sittpinne redan.

Höns i avlagd lekstuga.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Sätta ihop grupper, karantän
« Svar #3 skrivet: 06 aug-17 kl 20:42 »
Nu har jag hämtat mina nya unghönor och satt dom i en egen avdelning i hönsgården där de ska sova i natt. Det blåser rejält och jag tycker synd om dom som ska sova ute när de är vana att sova i ett ombonat hönshus. Jag ÄR en riktig hönsmamma. Dom klarar väl det?

Eller ska jag försöka sätta in dom på pinnen när de somnat ikväll?

Det var fint förut för då satt de två grupperna på varsin sida gallret och putsade sig. Det kändes som de bondade genom att putsa sig ihop.
Höns i avlagd lekstuga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser