Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomatplantorna dör, hjälp!  (läst 3456 gånger)

Emsiluring

  • Inlägg: 2
Tomatplantorna dör, hjälp!
« skrivet: 02 aug-17 kl 08:42 »
Hej,
Önskar få hjälp med att avgöra vad som händer i mitt växthus. 
Nyuppsatt och jag grävde inte ur bäddar perfekt, men ändå en del och tillsatt ny jord ovan.
Juni så växte plantorna fantastiskt! De blev grova fina, blommande doftande och jag såg framför en riktigt fin skörd.
I juli, framåt mitten av månaden var situationen annorlunda. Började med att bladen gulnar, sedan brunar och skrumpnar.
Jag gick in och gallrade friskt de gula bladen, tillförde gödsel och plockade igenom plantorna ordentligt, I hopp om att det ska vända, men icke.
Nu har jag sett att de gröna tomaterna börjar ruttna!! Vad händer?
Jag tillför nässelvatten och en gång lite utspädd hönsgödsel.
Upplever att vattningsbehovet inte är så stort, men det har regnat en del och det står i en sluttning, så jag tror att tillförseln från berget gör en del.
Så tacksam som jag kan få en diagnos, för att veta vad jag ska göra, om inte annat till nästa år. Är detta någon som smitta så jag behöver slänga istället för kompostera?
Jag upplever klimatet i växthuset fuktigt och tom sett någon liten svampväxt i jorden...

Tacksam för råd och tips,
Uppgiven odlar Emma

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tomatplantorna dör, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 02 aug-17 kl 09:21 »
Kan du lägga upp en bild så kanske det blir lättare att bedöma vad som hänt med plantorna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tomatplantorna dör, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 02 aug-17 kl 11:44 »
På beskrivningen låter det som att du har för hög luftfuktighet i växthuset. Att vädra dagtid är i vilket fall ingen dum idé.

Mvh
Magnus

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Tomatplantorna dör, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 02 aug-17 kl 12:29 »
Bladmögel. Sprider sig från potatis.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Tomatplantorna dör, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 02 aug-17 kl 17:30 »
Hur varmt är det i växthuset? Hög värme och för hög luftfuktighet tar död på de flesta växter i ett växthus.

Emsiluring

  • Inlägg: 2
SV: Tomatplantorna dör, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 02 aug-17 kl 18:20 »
Kan du lägga upp en bild så kanske det blir lättare att bedöma vad som hänt med plantorna.

Jo, försökte men foton är tydligen för stora, annars vore det till hjälp tänker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser