Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovar  (läst 13956 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #40 skrivet: 16 aug-17 kl 22:48 »
Nu när du säger det, stråle är det nog jag menar.
Hur som helst hade jag turen att få se hoven på en ung häst som den ska se ut.

För att få upp strålen från marken, kan man ju sko hästen.
Men jag gillar inte tanken att det är spikar genom hoven, tänk om det kommer in vatten och börjar ruttna.
Så lösninge är vanliga skor till hästen, som han kan gå i, det enda jag behöver göra är att ta av skon och fila bort "tån", tills hoven vuxit i höjd, och strålen inte längre tar i marken.
Skorna är rätt dyra, och hästen har fyra ben, men vad gör man inte.
Inte tänker jag dra mig för att köpa finskor till hästen om han är sjuk i hovarna, och behöver sådana för attbli frisk.

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #41 skrivet: 16 aug-17 kl 23:07 »
Efter att trakten och bäranden vuxit ut, behöver hästen inte gå runt och trampa sig på ballen och strålen.
Som nu har han trampat så mitstrålfåra, stråle och ballen är helt platt, och har vuxit ihop till ett stycke.
Och då är verkaren där med kniv och skär form på det igen, och så upprepas det, en ond cirkel.
Nu får det vara slut på detta, nån måtta får det vara.
« Senast ändrad: 16 aug-17 kl 23:14 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #42 skrivet: 16 aug-17 kl 23:23 »
En förklaring till varför han beter sig så konstigt kan vara att han har ont i ballen.
Det är det han har försökt visa hela tiden.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #43 skrivet: 16 aug-17 kl 23:59 »
Ett par träskor kanske hade varit bäst.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hovar
« Svar #44 skrivet: 17 aug-17 kl 08:20 »
Det bästa är nog om du tar kontakt med någon kunnig, helst en som gillar det här med barfotahästar, och ber denne titta på kusens fötter. Det finns hästar som sliter ned sina hovar på gräs utan ryttare, och det finns de som har så hårda hovar att de inte behöver skor. Vi har haft båda sorterna och provat det mesta för att kunna använda kusen med de sköra hovarna. Frun gick en kurs hos en som kunde hovar, Ove Lind  http://www.sundhast.se/index.htm   som verkade vara värd pengarna.

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #45 skrivet: 17 aug-17 kl 09:19 »
Tycker det låter smått otroligt att det skulle vara så stor skillnad i hovmaterial på olika raser.
Om du tänker dig en nagel, så är en verkad hästs hov som en väldigt kortklippt nagel, nästan in till köttet.
Om du testar att klippa nageln så kort som möjligt och sen slår med fingrarna (naglarna) i bordet med den handen, som du spelar piano.
Inte särskillt skönt, samma känsla för en häst med verkade hovar, som måste trampa på sin ballle hela tiden.
Ballen blir som en slags sårskorpa till slut, och det är den sårskorpan verkaren är på med sina knivar och formar.
Hade han gett fan i den från början (som på min första häst) hade allt varit frid och fröjd.
Och för att komma ifrån problemet är en utav lösningarna att sko hästen, och därmed få ballen från marken.
Förbannat, hade jag vetat det från början, hade jag letat efter en häst med orörda, overkade hovar.
Men nu känns det orättvist mot hästen att inte försöka ordna hovarna, då utan att verka eller sko med järnskor.
Frågan är ju om ballen någonsin blir frisk igen, eller om den är för evigt förstörd (invalidiserad).
Med ballen menar jag självklart även strålen, om den kan bli som den var från början.
Som det ser ut nu ser strålen väldigt konstig ut.
Men jag är säker på att den kan bli frisk, även om det tar lång tid.


« Senast ändrad: 17 aug-17 kl 09:29 av köttkyckling »

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Hovar
« Svar #46 skrivet: 17 aug-17 kl 09:55 »
Det är inte bara ras som styr, även inom samma ras kan det vara stor skillnad. Som någon nämnde, vita hovar är generellt sämre än svarta t ex. Den häst vi hade som hade klena hovar var just den rasen som användes som kavallerihäst, och jag tror inte att alla kavallerihästar hade sådana hovar för då hade det bara funnit fotfolk.

Din liknelse med fingrar haltar lite eftersom våra naglar inte orkar någon direkt belastning. Skall du slå hårt med fingertopparna får du räkna med att träna upp dem, och det är inte nageln du använder då.

Om ingen slagit av hovbenet och din häst har bra hovar så kommer det att ordna sig, men du behöver hjälp av någon som kan. Och det är bäst nu, inte om två år när hästen vuxit färdigt och du skall börja använda honom. Har du då gjort fel blir det svårare att rätta till. Och har du satsat tid på en häst som inte har bra hovar så kan du få hålla på hur mycket som helst och ändå ha en halt häst. Vissa gånger behöver man hjälp för att kunna göra rätt i fortsättningen själv.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hovar
« Svar #47 skrivet: 17 aug-17 kl 10:59 »
Även våra naglar är olika.  Somliga har sköra naglar, andra starka.  Jag har under mitt eget liv upplevt båda delarna.  Såtillvida är vi lika, vi och hästarna.  Men en hästhov är ändå inte en människonagel.  Bara samma material från början.

  För övrigt har jag lärt mig att strålen ska nå marken.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #48 skrivet: 17 aug-17 kl 12:16 »
Hästen har med all sannolikhet för långa tår efter som han trampar sig på ballarna. Ta ut en hovslagare det är det enda rätta så den stackars hästen slipper plågas mera .

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hovar
« Svar #49 skrivet: 17 aug-17 kl 13:53 »
Varför hovslagaren rensar upp ballen på hästen är helt enkelt för att se att det inte finns djupa sprickor som kan innehålla skit, som också då är en bra grogrund för bakterier. Bakterierna kan i sin tur fortsätta in i hoven på din häst om det här fickorna inte klaras upp och hästen kan få hovbensröta vilket är en dödsdom för hästen. Utan hovben ingen häst.
Man rensar ur strålen och strålfårorna av samma anledning att det inte ska bildas djupa fickor som kan husera bakterier som ger strålröta, ibland kan hela strålen ramla bort av rötan och det krävs behandling med kemikalier och skor med sula under tiden för att strålen ska nå marken och få den där motionen som krävs.

Tror inte heller egentligen att om hästen kliver sig på ballen att det sker "på marken" det är vanligare om hästen rör sig och är mycket vanligt med hästar som har för långa tår. Om hästen inte kan rulla upp framhoven nog snabbt kommer bakhoven att slå i framhoven. Man löser det genom att korta in tån så framfoten blir snabbare och hinner undan för bakfoten.
Långha fötter eller mycket som sticker utanför den sk vita-linjen(eller bärranden som den också kallas) i hoven gör att den vita linjen breddas och då får man en ficka även där och då blir det ett hålrum mellan den yttre delen av hoven och den inre, även det kan ge bärrandsröta. Hela yttre delen av hoven kan lossna om det inte behandlas i tid.

Om du tittar på en korrekt hov så är den kanske lite utfluten men med bärranden ca en cm från kanten av hoven. I annat fall är hoven förväxt och något har varit fel. För mycket protein i foderstaten eller vildhästens mat kan ge ökad hovtillväxt och då ge problem oavsett om hästen är tam eller vild.
Hovväxten beror även på hur hästen har fötts upp,  har den bara stått på stall och kanske i sitt eget piss och skit kan du vara säker på dålig hornkvalite då det fräter av syrorna i avföringen, om hästen istället stått på rent underlag men mest inne och då torr kutterspån så kommer hästen att få torra hovar som kan vara både hårda och spröda och även kan spricka . Har hästen gått mycket i hage, hur såg hagen ut? Hade den både platser med fuktigare och mjukare mark att gå på eller var det bara en sandhage? Fanns dt platser som var riktigt hårda nästan som cementerat? Hur var mineralhalten i jorden där hästen gick på bete, fick hästen i sig alla mineraler där eller fattas det, eller gavs hästen extra kalk på kalkrikt bete, vilket kan skada benstommen och då även ben och hovar.

Det är mycket som bestämmer hur hästen blir, även dennes egna gener. Och har vi en häst i stallet så är det vår plikt att se till att man gör allt för att hjälpa den inte bara tro att naturen läker allt det gör den inte inte så länge som vi håller den i vår vår. I frihet som vild så har naturen tagit hand om hästen på ett eller annat sätt om den inte varit frisk.

Luttenburken

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Hovar
« Svar #50 skrivet: 17 aug-17 kl 15:22 »
Herrejösses, det här var den konstigaste hovtråd jag någonsin läst! köttkyckling, sluta dra ogrundade slutsatser, det är uppenbart att du kan noll om hur en hästhov fungerar!! Anlita en hovslagare omedelbums! Inte undra på att du har haft djurskyddet ute och dom frågade hur länge sedan hästen blev verkad... Visserligen är det just där det enda ställe jag håller med dig, det är väldigt induviduellt en häst behöver verkas. Min tävlingshäst verkas just nu varann-tredje vecka, gammelmärren som inte längre finns ca 3 gånger om året. Men DU är inte i närheten kunning nog att avgöra det!

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #51 skrivet: 17 aug-17 kl 16:32 »

Nej ballen tar inte i marken om hoven är tillräckligt hög.
Hade den tagit i marken på min förra häst hade den inte varit så fin, det är ju det den blir ful av, att den tar i marken.
Och måste verkas för att se fin ut.
Ja tårna på bakbenen är för långa och måste filas ner.
Även lite på fram.
Tårna på bakbenen pekar utåt när han står still.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #52 skrivet: 17 aug-17 kl 18:01 »
Nej ballen tar inte i marken om hoven är tillräckligt hög.
Hade den tagit i marken på min förra häst hade den inte varit så fin, det är ju det den blir ful av, att den tar i marken.
Och måste verkas för att se fin ut.
Ja tårna på bakbenen är för långa och måste filas ner.
Även lite på fram.
Tårna på bakbenen pekar utåt när han står still.
Herre jävlar vad är det för fel på dig ? Kan du inte skilja på ballar och stråle . Ballarna ska väl för höge farao inte ta i marken utan det är ju strålen . Med för långa tår slå i tån i ballarna enkel matematik. Så för skjutsningen se till så en hovslagare kortar tån kontinuerligt . Ursäkta men du visar ingen som hällt empati för hästen så som du resonerar utan bara kör ditt patos uran att ta hänsyn till hästen .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hovar
« Svar #53 skrivet: 17 aug-17 kl 18:28 »
"Utan hovar ingen häst"
Ta ut en hovslagare omedelbart!
Du kommer garanterat totalförstöra den hästen!
Om en häst inte verkas så går hovarna sönder. Bitar slås bort och bakterier kommer in.

Hoppas verkligen ingen som läser hens inlägg tror på den idioten!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luttenburken

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Hovar
« Svar #54 skrivet: 17 aug-17 kl 18:54 »
Nej ballen tar inte i marken om hoven är tillräckligt hög.
Hade den tagit i marken på min förra häst hade den inte varit så fin, det är ju det den blir ful av, att den tar i marken.
Och måste verkas för att se fin ut.
Ja tårna på bakbenen är för långa och måste filas ner.
Även lite på fram.
Tårna på bakbenen pekar utåt när han står still.

Du har fortfarande inte ett rätt!
Har aldrig sett en balle gå i marken även om hästen varit hårt verkad, antingen menar du stråle eller så är din häst vanskapt!
Går däremot strålen i marken är det bara possitivt, läs på om hovmekanismen innan du uttalar dig mer om det!
Att baktårna pekar uttåt kan innebära många olika saker, bl.a exteriör, träning och verkning. Är tårna dessutom långa som du skriver försämrar det benställningen ytterligare.
Med största sannolikhet behöver hela din hästs hovar verkas, inte bara tårna, åyerigen, läs på om hovmekanismen!!

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #55 skrivet: 18 aug-17 kl 10:02 »
Så här skriver ett hovslagarföretag.

En helt korrekt häst som går på ett perfekt underlag och sliter hovarna perfekt skulle i teorin inte behöva verkas, men det är en utopi. Hästar idag går oftast  inte så mycket, de står ofta inne, äter mycket mat med gott om protein i och sliter inte hovarna tillräckligt.

 

Så enligt det företaget överlever vildhästar enbart på sådana ställen med idealiskt underlag?
Hur överlevde den nordiska skogshästen i så fall i skogen.
Ofta är inte alltid, men företaget verkar gärna även hästar som ofta går mycket och som oftast inte står inne och äter mycket protein.
Hur går det ihop, kan det vara så att man påstar att hästar måste verkas för att man ska tjäna pengar på dom?

Samma företag skriver

-syns man inte finns man inte
 
-finns det en marknad -fyll den
 
-finns det ingen marknad -skapa en
 
-att inte marknadsföra, för att spara pengar, är detsamma som att stanna klockan för att




Och en annan intressant sak, som någon sa här om rovdjur, att dessa tar dom overkade vilda hästarna.
Rovdjuren måste få väldigt mycket mat i så fall, om hästarna blir sjuka om dom inte verkas.

Det finns en vild flock väldigt stora donhästar på 200-400 djur på en ö i ett flodsystem.
Dit kommer inga vargar eller andra rovdjur (även om det skulle behövas).
Dessa hästars vän och fiende är den kalla årstiden och torkan.
När det blir så många djur att ön inte kan förse alla med mat, dör stora delar (1/3) av flocken, så fort det blir klimatskillnader.
Dom starkaste överlever, svaga, sjuka, gamla och unga dör.
Sen börjar en ny period av överflöd.
Hur klarar då sig dessa hästar utan att bli verkade (och utan att rovdjur genast äter upp hästar som inte blivit verkade) efter som rovdjur inte finns där.
Min uppfattning är att ingen (kanske någon enstaka) av dessa 200-400 hästar har problem med hovarna.
Eller så skulle alla gå runt och halta (eftersom inget rovdjur genast äter dom halta hästarna i vilda flockar, och därför gör att man aldrig ser sådana i en vild flock.)
Så rovdjursteorin att man inte ser haltande hästar i vilda flockar pga dessa inte blivit verkade är ren fantasi.
« Senast ändrad: 18 aug-17 kl 10:37 av köttkyckling »

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #56 skrivet: 18 aug-17 kl 10:29 »
Nu sätter du likhetstecken mellan att överleva och att må bra.
I naturen fungerar det så att en hästs hovar växer. Om hästen rör sig på mark som tex är för mjuk så blir de för långa. Då tån växt ut på tok för långt så bryts den av. Brottet kan ske så att hoven fortfarande är för lång, på rätt ställe eller för långt in. Brottet kan givetvis även bli snett så att det skapas snedbelastningar. Det här sliter väldigt hårt på djurens leder och senor men de överlever. Vissa individer dör givetvis pga hovproblem. I naturen har hästen två mål. Det första är att överleva. Det andra är att föröka sig. En häst med för dåliga hovar klarar inte av att överleva och sprider därför inte sina gener vidare.
När vi tar hand om hästen så ser vi det inte som acceptabelt att våra djur går runt och har ont men överlever. Vi ser det inte heller som acceptabelt att djur med sämre hovar dör pga dem. Hästen har hos oss dessutom fått en tredje uppgift nämligen att arbeta. En häst som har ont i fötterna arbetar väldigt dåligt.
Så länge djuren är vilda och bara har sina två naturliga uppgifter att sköta så "klarar" de sig utan hovvård (eller så gör de inte det). När vi lägger oss i blir hovvård nödvändig om inte annat så av djurskyddmässiga skäl.
I texten ovan saknas all information om snedslitning av hovar pga benställning och vad det ställer till med.
Genbank för Gotlandshöns

  • Gäst
SV: Hovar
« Svar #57 skrivet: 18 aug-17 kl 10:41 »
Så du föreslår att samla in välgörenhet så vi kan skicka hovslagare till ön, för att vildhästarna ska må bättre?
Då måste det ju vara ovanligt friska hästar på den ön, eftersom alla sneställda dött ut för länge sedan och inte spridit sina gener vidare.
Är inte även tandborstning viktigt, eftersom hästar kan få dåliga tänder?.
« Senast ändrad: 18 aug-17 kl 10:46 av köttkyckling »

Luttenburken

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Hovar
« Svar #58 skrivet: 18 aug-17 kl 10:57 »
Så du föreslår att samla in välgörenhet så vi kan skicka hovslagare till ön, för att vildhästarna ska må bättre?
Då måste det ju vara ovanligt friska hästar på den ön, eftersom alla sneställda dött ut för länge sedan och inte spridit sina gener vidare.
Är inte även tandborstning viktigt, eftersom hästar kan få dåliga tänder?.

Bara för att vissa vilda djur far illa och behöver inte våra tamdjur göra det!
Om man nu vill syssla med viltvård så är det väl bättre att helt enkelt skjuta av alla hästarna där som har dåliga hovar? Bättre för rasen, bättre för ekonomin, bättre för det vilda djuret som slipper stressas vid hanteringen. Med din sneda resonering måste vi börja med klövvård på alla Sveriges älgar, råddjur och hjortar också, haha!

En vild häst får inte karies, en korrekt utfodrad tamhäst får inte karies, alltså är tandborsting på häst inget man behöver hålla på med om man har grundläggande hästkunskap! Vilket du saknar...

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hovar
« Svar #59 skrivet: 18 aug-17 kl 11:01 »
Om man inte vill förstå vad jag skrev så behöver man inte. Förhoppningsvis finns det andra som förstår och utifrån den informtaion som många delat i din tråd inser att du inte har någon kunskap om hästar/ är ett troll. De flesta av oss har för länge sedan gett upp om att få dig att förstå men vi ser det som nödvändigt att tydglit visa hur krafitgt dina resonemang brister så att inte andra ska gå på dina hemmasnickrade teorier som mest verkar gå ut på att du ska slippa göra något för din häst och slippa lägga ut de nödvändiga pengarna på att ta hjälp av kunnigt folk.
Ett tips till dig köttkyckling man kan göra ett mer allmänt inlägg i debatten utan att svara på varje ord föregående person har skrivit. Detta gäller framförallt om man inte citerar
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser