Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka om rödfärg?  (läst 7472 gånger)

Ulle-bulle

  • Inlägg: 7
    • Småland
Koka om rödfärg?
« skrivet: 24 jul-17 kl 09:12 »
Hej allihop! Vi skall måla om. Vi har hittat 30 liter gammal, frusen, grynig rödfärg. Nån som vet om den går att rädda?

Postat med Alternativ.nu´s app


Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 10:53 »
Efter vad jag hört är det kört för slamfärg som frusit. Ska inte gå att koka om igen tyvärr.


Postat med Alternativ.nu´s app

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-17 kl 11:59 »
Efter vad jag hört är det kört för slamfärg som frusit. Ska inte gå att koka om igen tyvärr.


Postat med Alternativ.nu´s app


http://ostangsgard.se/frusen-falu-rodfarg/

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #4 skrivet: 24 jul-17 kl 13:17 »
"Generellt sett är färgen förstörd om den frusit.
Man kan försöka koka om den. Då gör du en ny mjölredning med ungefär 5 viktprocent mjöl, blandar den i färgen och kokar upp färgen på nytt så att den tjocknar och går att blanda ihop till en jämn färg."

https://falurodfarg.com/tips-och-rad/fragor-och-svar/

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #5 skrivet: 24 jul-17 kl 13:24 »
det går visst att koka om inte bara frusen utan sådan färg som stått länge och skiktat sig. gjordes förr men idag är det näppeligen lönsamt om man räknar in arbetskostnad.
bryr man sig inte om den kostnaden kan man ju lägga tid på proceduren. det som händer när den fryser eller skiktar sig är ju att linoljan separeras och pigmenten sjunker till botten. Man behöver värme för att få det hela att gå ihop igen.
Förr kokade jag all rödfärg själv,använde en vedeldad tvättbalja och kokade upp flera omgångar så det täckte säsongens behov. Men priserna sjönk stadigt på rödfärg så det blev totalt olönsamt när man kunde köpa färdig färg för någon hundralapp o ibland mindre än så.
sedan la Falun om och vägrade sälja pigment utom till några få och priserna steg raskt.Problemet var att det inte gick att köpa rätt pigment.
Nu är det återigen en massa "pirat" färg på marknaden till superlåga priser men det är slamfärg kokad på helt annat pigment än det ursprungliga och åldras helt annorlunda.
den äkta Falu rödfärg ligger idag här i Småland på runt 450-500 .- per 10 liters burk. ändå ett billigt pris om man jämför med annan färg.

 

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-17 kl 14:17 »
 För mej hade en del rödfärg frusit. Passade på att ställa spannen i glöden efter riseldning och det gick fint. Satte inte till något mer än pinn rörelse.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ulle-bulle

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #7 skrivet: 24 jul-17 kl 15:58 »
Härligt.
Vår färg är äkta faluröd å vi har själva gissat att den är värd ca 2500. Jag är kock, har stor eldstad på gården å mjöl är ju hyfsat billigt. Så jag borde ju kunna få ihop det här😀😀😀
Tack för tipsen! Jag återkommer å berättar hur det har gått!

Postat med Alternativ.nu´s app


Ulle-bulle

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #8 skrivet: 24 jul-17 kl 17:21 »


Börjar ta sig!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #9 skrivet: 24 jul-17 kl 20:45 »
http://ostangsgard.se/frusen-falu-rodfarg/
Ja, intressant!  Men kan någon möjligen tipsa bloggaren om alternativ.nu?  De verkar ju sakna just samarbete och likasinnade som kan tipsa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulle-bulle

  • Inlägg: 7
    • Småland
SV: Koka om rödfärg?
« Svar #10 skrivet: 24 jul-17 kl 21:39 »
Funkade svinbra! Även utan mjöl!
Har nu en rödfärg med bättre konsistens å mer pigment än nyköpt. Trots att den är 15 år gammal å har stått oskyddad från frost!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, kebbe, Westerbergarn, larbri, ärt, Jon.b, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser