Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det sägs att den första drottningen som kläcks...  (läst 1476 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« skrivet: 21 jul-17 kl 15:23 »
...sedan river de andra drottningcellerna, om man inte burat dem. Jag undrar om det verkligen stämmer? Jag hade en odlingsram med 15 celler och en av dem kläcktes lite tidigare än jag trodde, jag var en dag sen, men jag tyckte det var marginal. När jag öppnade kupan och skulle bura dem så var ett par sönderbitna på sidan, och det satt två-tre arbetarbin på tre-fyra av de andra cellerna och tuggade extremt frenetiskt. Jag satte snabbt på burar på alla som det inte verkade hål i och lyckades rädda 11, alla kläcktes. Drottningen som kläcktes först hittade jag dagen efter.
Så det verkar inte vara den oparade drottningen som river själv, det är arbetarbina som står till tjänst med det.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #1 skrivet: 21 jul-17 kl 17:45 »
Ja de brukar hjälpa till. Finns massor med videor på det.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #2 skrivet: 15 sep-17 kl 21:09 »
Hej Små.

Det sägs mycket...inte minst i detta forum.

Det är arbetsbin som river drottningcellerna...men inte när den första drottningen har kläckts, utan när hon parad återvänder och har kommit igång.
Man håller så att säga en stilla reserv i fall om att...vilket är förstås vettigt.
Däremot, när man odlar drottningar i en ram, så är det från börja inte enligt biets koncept och då kan det ske vad som helst.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #3 skrivet: 15 sep-17 kl 21:33 »
Kap Horn är det inte du som säger för mycket nu. Det tar i bästa fall minst en vecka innan en nykläckt drottning är parad och äggläggande. Tror du att övriga drottningar stannar kvar i sina celler till dess, eller var skulle de befinna sig medan de väntar?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #4 skrivet: 16 sep-17 kl 09:36 »
Ja, det här hände direkt efter att den första hade kläckts, inte efter en vecka

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #5 skrivet: 16 sep-17 kl 10:06 »
Är det bara två viseceller i kupan så sticker den först utkrupna ihjäl den andra även om den andra inte krupit ut, enligt vad jag sett.
Är det så många som 15 viseceller behöver den första nog få hjälp av arbetsbina att oskadliggöra merdelen av de andra - hon har ju lite annat att tänka på...
Att bina bygger (när de själva fått bestämma) och, ibland lite halvdant, matar upp flera viseceller är troligen nån slags nödlösning ifall det skulle misslyckas med de/den celler de verkligen har bestämt sig för ska föra släktet vidare - de utsedda cellerna är större och kraftigare och bina har arbetat mycket mera med dessa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Det sägs att den första drottningen som kläcks...
« Svar #6 skrivet: 16 sep-17 kl 11:59 »
Hej


Fick min information ur boken "The queen must diie" av William Langgood.
Kanske han hade fel information in sin tur fast han verkar mycket kunnig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser