Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sparris från frö!  (läst 1376 gånger)

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
Sparris från frö!
« skrivet: 16 jul-17 kl 10:31 »
Hej Alla!
Jag har satt sparris från frö o dom har växt o tagit sig bra.. Har dom fortfarande i krukor.. Vi ska flytta så jag vill inte plantera dom, vill ju ha med mig dom.. Hur ska jag göra för att inte dom ska dö för mig nu.. Vi flyttar rund våren/sommaren 2018.. Satte dom i våras så dom har inte stått så länge i krukor. Dom har fått en större kruka gör en tid sedan.. Ska jag sätta dom i en ännu större kruka eftersom jag inte kan plantera dom på frilands än? Sen undrar jag också!
När man planterat sparris på frilands.. Kan man flytta en sparris planta utan att ta dö på den? Om ja! Hur gör man då?
Tack på förhand 🌸

Hoppas verkligen på hjälp med detta?

Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Sparris från frö!
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 12:55 »
Sparris får extremt djupa rötter och länpar sig inte att flytta när de väl etablerat sig.
Förslår dig stora krukor och sätta ut dom på rätt plats nästa vår.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Sparris från frö!
« Svar #2 skrivet: 16 jul-17 kl 13:38 »
Tack snälla för svar 🌸🌸 Då planterar jag om dom 🌸 Hur övervintrar jag sparrisen och då även mina jordgubbs plantor som också står kvar i krukor?? Hoppas på svar 🌸 Tack på förhand
Mvh Susanne

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Sparris från frö!
« Svar #3 skrivet: 16 jul-17 kl 14:20 »
Jag skulle gräva ner krukorna ute över vintern. Både jordgubbar och sparris.

Jag sådde också sparris i våras, den står nu i en pallkrage, tanken är att flytta den till slutlig växtplats nästa år när jag sorterat bort honplantorna. Allt enligt råden på fröpåsen (Impecta). Större, vuxna plantor är säkert jättesvåra att flytta, men jag tänker försöka eftersom min sparrisbädd ligger helt fel. Går det så går det.

Postat med Alternativ.nu´s app


Lobbebubbe

  • Inlägg: 36
    • Bohuslän
SV: Sparris från frö!
« Svar #4 skrivet: 16 jul-17 kl 15:04 »
Förvarade mina i krukorna i garaget och höll det frostfritt. Vattnade en gång i månaden och planterade ut dem i maj. Först 30cm sand i form av en pyramid så rötterna hamnar spritt och djupt. Mera sand och gödsel och sen ett lager ogräsfri jord.

Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Sparris från frö!
« Svar #5 skrivet: 18 jul-17 kl 08:45 »
Hur vet man vilka som är hon och han plantor?

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Sparris från frö!
« Svar #6 skrivet: 18 jul-17 kl 15:16 »
Det har jag inte kollat upp än, eftersom det inte. Men Google brukar ha svar på det mesta... 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Sparris från frö!
« Svar #7 skrivet: 18 jul-17 kl 15:17 »
Eftersom det inte varit aktuellt än, skulle det stå!

Postat med Alternativ.nu´s app


Blaser

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Sparris från frö!
« Svar #8 skrivet: 19 jul-17 kl 07:39 »
Tack snälla!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser