Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material närmast murstocken?  (läst 17338 gånger)

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
Material närmast murstocken?
« skrivet: 13 jul-17 kl 20:19 »
Hejsan
Har haft brandskyddsinspektören på besök.
De förra husägarna har hade satt en träregel dikt mot murstocken, men det gillade inte brandskyddsinspektören!
Jag måste alltså byta ut träregeln mot ... ja, just det VAD?

Har varit och köpt en metallregel som jag tänker att jag kan fästa i murstocken och sedan montera en gipsskiva mot den. Kan det vara en bra idé, eller har någon här inne någon bättre förslag? För visst är väl gipsskivor brandsäkra?

Den bifogade bilden är så som det ser ut i dagsläget. Alla ledningar och plaströr ska alltså byggas in så att de inte syns.

Tack på förhand!
Maria
« Senast ändrad: 14 jul-17 kl 00:01 av GAVIA ARCTICA »

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-17 kl 21:58 »
Ser inte bilden

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #2 skrivet: 13 jul-17 kl 22:03 »
Gips har bra brandklass. Så ja enlig mig borde det fungera. Vet dock inte hur mycket en sån metalregel kan bära liggande. Sen är det väl vanligast att man lämnar luft eller fyller med mineralull. Vanlig åtgärd då det t.ex legat sågspån runt murstocken. Men kanske lättare att säga om man ser bilden.

Postat med Alternativ.nu´s app


GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-17 kl 00:02 »
nu tror jag att man kan se bilden. :-)

Maria

Ser inte bilden

Postat med Alternativ.nu´s app

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #4 skrivet: 14 jul-17 kl 00:04 »
Tack för bra svar, här kommer bilden som bilaga :-)
//Maria

Gips har bra brandklass. Så ja enlig mig borde det fungera. Vet dock inte hur mycket en sån metalregel kan bära liggande. Sen är det väl vanligast att man lämnar luft eller fyller med mineralull. Vanlig åtgärd då det t.ex legat sågspån runt murstocken. Men kanske lättare att säga om man ser bilden.

Postat med Alternativ.nu´s app

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #5 skrivet: 14 jul-17 kl 07:24 »
Om jag förstått rätt skall du fästa en metallregel i murstocken och en i träväggen på andra sidan pilen och sedan en gipsskiva utanpå så man slipper se rören? Borde fungera utmärkt. Frågan är bara hur du skall komma åt att borra i murstocken för att fästa regeln, på bilden ser det ut som avståndet är för kort för att få in en slagborr.

Sedan måste jag bara gnälla lite på brandskyddsinspektionen som klagar på lösningar som bevisligen fungerat bra i många år utan att det tagit eld...

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #6 skrivet: 14 jul-17 kl 16:59 »
....Sedan måste jag bara gnälla lite på brandskyddsinspektionen som klagar på lösningar som bevisligen fungerat bra i många år utan att det tagit eld...
Säkerhetsbälte behövs bara just den stund man krockar.
Reglerna är för att undvika brandspridning vid ONORMALA förhållanden, tex sotbrand.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #7 skrivet: 15 jul-17 kl 13:36 »
Om jag förstått rätt skall du fästa en metallregel i murstocken och en i träväggen på andra sidan pilen och sedan en gipsskiva utanpå så man slipper se rören? Borde fungera utmärkt. Frågan är bara hur du skall komma åt att borra i murstocken för att fästa regeln, på bilden ser det ut som avståndet är för kort för att få in en slagborr.

Sedan måste jag bara gnälla lite på brandskyddsinspektionen som klagar på lösningar som bevisligen fungerat bra i många år utan att det tagit eld...

Det stämmer att jag behöver komma åt med slagborrmaskinen, men det är skåp som sitter monterade där så det är väl bara till att montera bort dem tillfälligt :-/ Känns onödig, en är ju nödvändigt för att jag ska komma åt! ;-)

//Maria

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #8 skrivet: 15 jul-17 kl 13:55 »
Det brukar gå bra att ha en träregel mot murstocken om det är tillräckligt mycket tegel mellan utsidan och närmaste rökgång, vet dock inte exakt hur mycket som krävs. Det beror ju också på om det ska avsynas och godkännas enligt dagens byggnormer (som inte gäller retroaktivt) eller enligt de bestämmelser som fanns då skorstenen byggdes. Skorstensstocken måste dock definitivt vara noggrant putsad för att det ska godkännas.  En annan möjlighet är att göra en avväxling och hålla reglarna en bit ifrån, och dreva med mineralull i mellanrummet.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #9 skrivet: 15 jul-17 kl 23:20 »
Det brukar gå bra att ha en träregel mot murstocken om det är tillräckligt mycket tegel mellan utsidan och närmaste rökgång, vet dock inte exakt hur mycket som krävs. Det beror ju också på om det ska avsynas och godkännas enligt dagens byggnormer (som inte gäller retroaktivt) eller enligt de bestämmelser som fanns då skorstenen byggdes. Skorstensstocken måste dock definitivt vara noggrant putsad för att det ska godkännas.  En annan möjlighet är att göra en avväxling och hålla reglarna en bit ifrån, och dreva med mineralull i mellanrummet.

Tack för info. Jag vet tyvärr inte hur murstocken ser ut, men jag pratade med brandtillsyningsmannen igår och han sade att det är tillräckligt säkert att sätta en metallregel som jag sedan kan montera en gipsskiv på. Då kommer 13 mm av skivan att ligga dikt mot murstocken, men det sade han var OK. :-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Material närmast murstocken?
« Svar #10 skrivet: 15 jul-17 kl 23:29 »
Jag tycker inte om gips som byggmaterial men det brinner i alla fall inte. Att montera stålreglar och gips på murstocken är inte bara "tillräckligt säkert" och "ok", det är fullkomligt ofarligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 5 användare (1 dolda)
ekoknutte, Westerbergarn, von tratt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser