Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta ägg av ruvande höna?  (läst 5303 gånger)

Netteli

  • Inlägg: 5
    • Gästrikland
Ta ägg av ruvande höna?
« skrivet: 09 jul-17 kl 08:51 »
Vi har nyligen skaffat hem lite hönor av olika ras för sällskap och lite goda ägg. Är helt ny på detta med höns men vi lär oss snabbt. Nu har en höna parkerat sig i ett rede och har inte rört sig ur fläcken på två dygn! Hon ruvar har jag förstått men vi ska inte ha kycklingar. Så jag tänkte knycka äggen när hon lämnat redet för en stund. Men hon lämnar det inte. Behöver hon inte gå ner för att äta och dricka nån gång? Har läst här att man ska flytta hönan för att ruvlusten ska gå över. Är det så jag måste göra? Är lite fjollig med dom eftersom de alla har fått namn och blivit familjemedlemmar så jag vill ju bara snäll med henne.


Postat med Alternativ.nu´s app

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-17 kl 10:05 »
Du kan plocka äggen när hon ligger i redet. Beroende på hur ilsk hon är så kan det behövas långa ärmar och handskar.
Jag bryter ruvning på mina genom att sätta dem i en ljus helt kal bur några dagar. Att bara flytta bort henne från redet hjälper inte och får hon något nytt mysigt mörkt ställe att lägga sig på så boar hon in sig där istället.
Genbank för Gotlandshöns

Netteli

  • Inlägg: 5
    • Gästrikland
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #2 skrivet: 10 jul-17 kl 12:25 »
Du kan plocka äggen när hon ligger i redet. Beroende på hur ilsk hon är så kan det behövas långa ärmar och handskar.
Jag bryter ruvning på mina genom att sätta dem i en ljus helt kal bur några dagar. Att bara flytta bort henne från redet hjälper inte och får hon något nytt mysigt mörkt ställe att lägga sig på så boar hon in sig där istället.





Postat med Alternativ.nu´s app

Netteli

  • Inlägg: 5
    • Gästrikland
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #3 skrivet: 10 jul-17 kl 12:27 »
Jag passade på att plocka äggen när hon lämnade redet en snabbis. Men hon lade sig bara i ett annat rede. Jag får fortsätta plocka äggen av henne helt enkelt då


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #4 skrivet: 10 jul-17 kl 15:24 »
Att bara plocka bort äggen hjälper inte. Hon fortsätter att ligga ändå,  och du riskerar att få matägg ruvade om du missar , inte så bra om de är befruktade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #5 skrivet: 10 jul-17 kl 19:18 »
Du måste flytta henne och stänga bort henne från redena. Att ta äggen hjälper inte. Jag kan plocka vartenda ägg och vissa envisa individer ligger ändå i månader.
Genbank för Gotlandshöns

Netteli

  • Inlägg: 5
    • Gästrikland
SV: Ta ägg av ruvande höna?
« Svar #6 skrivet: 10 jul-17 kl 21:23 »
Ojdå. Det blir till att bygga en egen liten avdelning åt henne då skild från redena. Tack för era svar


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Evangeline, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser