Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa tupp?  (läst 1222 gånger)

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Skaffa tupp?
« skrivet: 28 jun-17 kl 11:25 »
Jag har en Dvärgkochin höna med 6 kycklingar (ca 10v). 2 av  dessa kycklingar är tuppar. I övrigt finns ingen tupp.
Nu tycker jag att hönan har blivit väldigt hård mot kycklingarna, hackar på dem och är allmänt sur. Kanske ingår i uppfostran?

Egentligen hade jag inte tänkt skaffa en tupp utan behålla de här två kycklingarna, men kan det vara så att hönan skulle bli lite mer harmonisk om det fanns en vuxen tupp i flocken?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skaffa tupp?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-17 kl 11:50 »
10 veckor är en ganska lång tid för hönan att ha kvar kycklingarna. Mina DvKochin börjar vilja separera sig från dem vid 6 - 8 veckor och vid det laget har de värpt en tid.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Skaffa tupp?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-17 kl 12:01 »
Hur ska jag göra? Helt ny på detta. Tänkte behålla kycklingarna och låta dem bli min flock.
Hönan har inte börjat värpa igen....

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Skaffa tupp?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-17 kl 12:41 »
Det går säkert bra att behålla,  men två tuppar kan vara lite mycket för såpass få hönor. Att hönan är grinig  är för att hon tycker att barnen är för stora för att hänga henne i kjolarna, de kan klara sig själva. Hon börjar säkert värpa inom kort.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Skaffa tupp?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-17 kl 18:09 »
Inser att det är lite mycket - men jag hoppas att hitta hem åt en av dem, kanske båda och skaffa en obesläktad tupp.

 

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Skaffa tupp?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-17 kl 00:26 »
Om dom inte ær inavlade sedan tidigare så går det bra ændå, i alla fall så gør det det med Hedemorahønsen som jag har sjælv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser