Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthus vid fristående vägg  (läst 772 gånger)

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Växthus vid fristående vägg
« skrivet: 04 jun-17 kl 13:53 »
Hej,
jag funderar på att bygga ett växthus (ok, inte bygga helt, utan av tids- och kunnandeskäl blir det nog nåt i stilen med http://www.willabgarden.se/produkt/tropic-mural-233/1569-1106).
Jag tycker om tanken med att ha en vägg/mur på norra sidan av växthuset för att samlar värmen. Men tyvärr har jag inte plats att ha växthus vidbyggt till mitt hus, utan funderar på att mura upp en vägg i en passande del av trädgården, där det helt enkelt finns tillräckligt med plats. Det skulle också ge möjlighet att ha nåt hönshus nära växthuset.
Min fråga är helt enkelt hur det är med hållfastheten/statiken; hur stabil är en mur som man bara ställa ditt, storleksordningen 5-6 m bred och 2.5 hög? Vilket material funkar, går det att få den bärig i lera? ...osv?

Bor i norra Uppland och marken är en blanding av styv lera, blålera och lite sten (gammal sjöbotten...)

Har nån några tipps?

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthus vid fristående vägg
« Svar #1 skrivet: 04 jun-17 kl 13:57 »
Om du bygger fler än en sida blir det mer stabilt. Kanske 1 m på varje långsida också? Annars kan man ju ta ett sånt som står på en meters mur runt om. Då får man lika mycket sten, men superstabilt.

Mvh
Magnus

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Växthus vid fristående vägg
« Svar #2 skrivet: 06 jun-17 kl 14:38 »
Bygg muren av glas eller motsvarande material, så får du in ljus även på den sidan.
En mörk mur som ackumulerar och avger kyla är inte till så stor nytta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser