Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37509 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #40 skrivet: 24 jun-17 kl 23:05 »
Självhushållning? Jag vet inte riktigt vad det betyder men jag vill bara ha ett tamt djur som lever längre än ett år? Om den lägger ägg är det ett pluspoäng. Men det blir nog ett marsvin. Jag bor i stan och även fast man får ha den där så är det kanske inte bästa miljön. Så lite fakta om hamstrar tack! Ankorna får vänta tills jag har flyttat till landet!

1.  Hur tama blir dom? Kan jag ha dom ute på gården lösa under uppsikt?

2. Hur många ska dom vara?

3. Om man vill ha ungar i framtiden, vad ska man tänka  på då?

4. Vart kan man köpa ett marsvin?

5. Vart köper man bur och tillbehör och mat?

Tack för svar!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #41 skrivet: 24 jun-17 kl 23:57 »
Okej, har kollat lite mer. Dom värkar bara leva 2 år, men finns det någon vanlig sort som kan bli äldre? Vill också ha ungar. Vart kan jag köpa dom? Bor i Södermanland.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #42 skrivet: 25 jun-17 kl 09:20 »
Okej jag blandade ihop marsvin och hamster! Så hamster lever bara i två år!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #43 skrivet: 25 jun-17 kl 11:07 »
Mina marsvin blev 7 respektive 6 år.  Om du vill ha ungar, så finns det massor att läsa på!  Jag föreslår att du försöker lära dig så mycket du kan om hur marsvin lever och kommunicerar av det där första marsvinet.  Jag tror de måste vara unga när de föder första gången, om det ska gå bra.  Att dö i födslovåndor är ingen höjdare!

  Naturligtvis ska ditt marsvin vara ute ibland, men det fungerar nog bäst i en betesbur, med bra skydd mot rovfåglar.  Då känner sig marsvinet tryggare.

LYCkA TILL!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #44 skrivet: 25 jun-17 kl 11:13 »
Har du ingen släkting som redan bor på landet?
Tänkte du kan ha djuren hos den under fjällenresorna. Och i framtiden som kanske sommarboende för att mer prova på livet så att säga.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #45 skrivet: 25 jun-17 kl 11:20 »
Så synd att du bor så långt borta,  Linnea. Du skulle nog tycka det vore roligt,  och lärorikt,  att vara hos mig ibland. (I Halland)
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #46 skrivet: 25 jun-17 kl 14:25 »
Nej jag har ingen släkting... men min farmors syster älskar höns...



Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #47 skrivet: 25 jun-17 kl 14:27 »
Jag har börjat ta reda på mer om marsvin. Men hur gör man när man ska städa hos dom? Har man en till bur då och sätter dom i den eller löst på rummet?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #48 skrivet: 25 jun-17 kl 16:02 »
Du kommer nog att bli god vän med dina marsvin, Linnea.  Jag satte mina i sängen, eller också bar jag dem till någon familjemedlem (mänsklig sådan!), medan jag rafsade undan "mockningen".  Bra att du tänker på det redan nu, så kan du skaffa en lättstädad bur!

  Självklart måste man ha hyfsat tama djur innan man släpper lös dem i en lägenhet, där det finns möbler med mera att gömma sig under!   :o

  Jag tycker det verkar vara en bra idé att "prya" hos någon som redan bor på landet.  Vi som väljer detta föredrar det, men det finns också nackdelar, som det kan vara bra att känna till (och känna på!) innan man köper dyra hus på landet!

(Självhushållning är när man klarar sig utan pengar.  Inte särskilt lätt i det moderna samhället.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #49 skrivet: 25 jun-17 kl 22:02 »
Okej, har ni några tips på att övertala mamma? Vi har redan så många djur i bilen när vi åker bil! Vi har både hundar och kråkor!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #50 skrivet: 27 jun-17 kl 17:36 »
Hur stor chans är det om man köper två marsvins honor i en affär är det att en är dräktig?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #51 skrivet: 27 jun-17 kl 19:02 »
Det borde hon inte vara, men bäst att fråga hur hon har bott den senaste tiden.  Om jag minns rätt, så är de dräktiga två månader, och en dräktig hona är nog inte så bra att börja med, särskilt om dina föräldrar inte riktigt är med på det nya djurslaget.

  En djuraffär borde kunna lämna garanti och veterinärintyg.

  Har du provat att annonsera här på forumet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #52 skrivet: 27 jun-17 kl 19:32 »
Min granne köpte en därifrån och fick en dräktig. Mina föreldrar är mest oroliga för det.... men min granne sa tydligt att hon inte ville ha en dräktig.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #53 skrivet: 28 jun-17 kl 14:26 »
Och grannen har väl redan avyttrat de övertaliga ungarna, så du kan inte köpa därifrån, och ha med bekanta att göra, som du vet att du kan lita på?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #54 skrivet: 01 jul-17 kl 08:02 »
Nej hon köpte för två år sen. Ska man köpa från blocket då? Sen det här när man får dom så står det olika, att man ska ta bort huset eller inte ta bort huset. Vad är bäst?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #55 skrivet: 02 jul-17 kl 09:56 »
På Blocket kan det finnas vad som helst.  Du kan råka ut för både stulna djur och sjuka.  Bed någon hjälpa dig!

  Marsvin är bytesdjur, och känner sig trygga om de kan gömma sig.  Tricket är att få dem att tycka att du hör till deras familj.  Då kommer de självmant ut ur huset när de hör dig.  Enligt min mor ropade mitt marsvin på ett särskilt sätt redan när jag kom på gården, utanför huset.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #56 skrivet: 02 jul-17 kl 15:50 »
Okej


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #57 skrivet: 02 jul-17 kl 15:54 »
När jag nu tänkter efter, så var mitt första marsvin en liten unge när hon kom till mig.  Jag höll på mycket med henne, så hon blev nog präglad på mig.  Det hade säkert betydelse för att hon blev så tam och trevlig.

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #58 skrivet: 07 jul-17 kl 22:07 »
Ska köpa en bur nu... minsta buren ska tydligen vara 100 cm gånger 50 men Djurmagazinet rekommenderar en större. Har också tänkt på att det är billigare på nätet än i affären. I affären kostar en 120 cm stor bur 1095 kr på nätet med samma storlek 376 kr! Frakten där jag ska köpa ifrån kostar bara 29 kr också. Men min fråga var behöver man klippa ett långhårig marsvin? Alltså klippa pälsen? Jag hade tänkt skaffa två marsvin ett långhårigt och ett korthårigt.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #59 skrivet: 08 jul-17 kl 14:47 »
Det tror jag bara du behöver göra om den börjar tova ihop eller ger andra problem.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser