Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torrjäst!?  (läst 22249 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Torrjäst!?
« skrivet: 04 maj-17 kl 19:09 »
Hur länge håller sig torrjäst egentligen utan att bli obrukbar? Köpte påsar idag som står bfd november -17. Trodde det kunde vara längre!? Har blivit inspirerad av att bunkra matförråd och torrjäst skulle vara bra att ha med där! Det går att baka utan.....jag vet....men unna sig lite lyx i en kristid är inte så dumt....... :)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Torrjäst!?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-17 kl 19:12 »
Hur länge håller sig torrjäst egentligen utan att bli obrukbar? Köpte påsar idag som står bfd november -17. Trodde det kunde vara längre!? Har blivit inspirerad av att bunkra matförråd och torrjäst skulle vara bra att ha med där! Det går att baka utan.....jag vet....men unna sig lite lyx i en kristid är inte så dumt....... :)
Har haft torrjäst som legat i 5-6 år som har funka 

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-17 kl 19:36 »
Trodde väl det.......låter inte rimligt att det bara skulle hålla knappt ett halvår....... ! Shit vad bra om det håller så pass!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Torrjäst!?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-17 kl 19:42 »
Det kan hända att gammal torrjäst är lite halvdöd - det kan hända att det tar längre tid än vanligt för jäsningen att komma igång och en eller annan påse kanske inte fungerar alls. Den klarar sig säkerligen bättre om den försvaras svalt och torrt. Vill man ha ett beredskapslager med torrjäst kanske man skulle förvara påsarna i en tät burk tillsammans med torkmedel (en påse silicagel) och ett fuktindikatorpapper (liten pappskiva med några ringar på som ändrar färg vid olika fukthalt i luften , blått - torrt, rosa - fuktigt).

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Torrjäst!?
« Svar #4 skrivet: 04 maj-17 kl 19:43 »
Trodde väl det.......låter inte rimligt att det bara skulle hålla knappt ett halvår....... ! Shit vad bra om det håller så pass!
Du kan ju alltid baka med bikarbonat . Står sig nog hur länge som helst .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Torrjäst!?
« Svar #5 skrivet: 04 maj-17 kl 19:47 »
Du kan ju alltid baka med bikarbonat . Står sig nog hur länge som helst .

Men då är ju surdeg mycket bättre, bakterier + jäst finns ju redan i mjölet

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Torrjäst!?
« Svar #6 skrivet: 04 maj-17 kl 19:48 »
Du kan ju alltid baka med bikarbonat . Står sig nog hur länge som helst .

Det är ju en helt annan process då degen får gasfyllda bubblor pga bikarbonat eller bakpulver jämfört med en "riktig" jäsningsprocess. Bikarbonat är helt enkelt inte lämpligt för allt slags bröd. Jag har inte provat själv, men det sägs att grövre matbröd bakat med bikarbonat åldras fortare än jäst bröd - det blir torrt och tråkigt, mindre beständigt mot mögel osv. Bikarbonat och bakpulver passar nog bättre i sockerkakor och liknande fikabröd.
I nödfall finns ju också möjligheten att försöka få fart på en surdeg och sedan hålla den vid liv.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #7 skrivet: 04 maj-17 kl 19:50 »
Ja surdeg var en god idé! Å bikarbonat! Eller bara socker funkar det med.... Ska nog se till att bunkra allt!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-17 kl 19:52 »
Det är ju en helt annan process då degen får gasfyllda bubblor pga bikarbonat eller bakpulver jämfört med en "riktig" jäsningsprocess. Bikarbonat är helt enkelt inte lämpligt för allt slags bröd. Jag har inte provat själv, men det sägs att grövre matbröd bakat med bikarbonat åldras fortare än jäst bröd - det blir torrt och tråkigt, mindre beständigt mot mögel osv. Bikarbonat och bakpulver passar nog bättre i sockerkakor och liknande fikabröd.
I nödfall finns ju också möjligheten att försöka få fart på en surdeg och sedan hålla den vid liv.
Jag brukar baka med bikarbonat och JA det stämmer. Detta bröd ska ätas upp helst inom 2 dgr el bums in i frysen (som inte finns i kristid hos mig.....)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Torrjäst!?
« Svar #9 skrivet: 04 maj-17 kl 19:57 »
Det är ju en helt annan process då degen får gasfyllda bubblor pga bikarbonat eller bakpulver jämfört med en "riktig" jäsningsprocess. Bikarbonat är helt enkelt inte lämpligt för allt slags bröd. Jag har inte provat själv, men det sägs att grövre matbröd bakat med bikarbonat åldras fortare än jäst bröd - det blir torrt och tråkigt, mindre beständigt mot mögel osv. Bikarbonat och bakpulver passar nog bättre i sockerkakor och liknande fikabröd.
I nödfall finns ju också möjligheten att försöka få fart på en surdeg och sedan hålla den vid liv.
Det är möjligt har inte prova att baka på bikarbonat mins dock att en del gamla tanter baka på bikarbonat  det när ja  var barn . Surdeg är klart bästa sättet då är man oberoende i evinnerlighet .

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #10 skrivet: 04 maj-17 kl 20:00 »
Jag är ingen gammal tant men bakar på bikarbonat ändå - Blir finfint bröd och bra alt. om man saknar jäst...... ;D

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Torrjäst!?
« Svar #11 skrivet: 04 maj-17 kl 20:06 »
Jag är ingen gammal tant men bakar på bikarbonat ändå - Blir finfint bröd och bra alt. om man saknar jäst...... ;D
Tids nog ska du se  :)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #12 skrivet: 04 maj-17 kl 20:08 »
Jag tror dig :)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #13 skrivet: 04 maj-17 kl 21:38 »
Om man har torrjäst eller vanlig jäst som är i lite sämre form så kan man väcka den genom att blanda jästen med lite mjöl och vatten och ev lite råsocker eller honung, ställa det varm en stund så det börjar bubbla som en surdeg och sedan använda det i den degen man har tänk att baka sitt bröd av.
Genom att göra en sån fördeg/polish så kan man minska ner på mängden jäst också.
Det blir ingen surdeg av detta utan en uppförökning av den jästen man har tillsatt.

Sedan kan man göra jästvatten av snart sagt vilken frukt som helst, tom tomater. Blir bra bröd av det med.

Bikarbonat kräver att man har något surt med i degen tex. filmjölk för att det ska bli bra

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Torrjäst!?
« Svar #14 skrivet: 04 maj-17 kl 22:02 »
Jag bunkrar inte jäst osv, då det går utmärkt att baka sockerkaka utan bakpulver (bara vispa extra mycket) och tortillabröd kräver inget jäsmedel alls. Vill man vara riktigt lat så finns det tortillapressar, så går ju utbaket rekordsnabbt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #15 skrivet: 04 maj-17 kl 22:32 »
Jag har råkat ut för torrjäst som inte funkade. Då var det över ett år efter BF-datum, den gick inte att väcka med ljummet vatten och socker. Jag har också använt torrjäst som varit drygt ett halvår efter BF-datum och den funkade finfint efter behandling med socker + vatten + vila. Det verkar svårt att säga något säkert.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mange86

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Torrjäst!?
« Svar #16 skrivet: 05 maj-17 kl 06:51 »
Jag förvarar jäst i frysen. Både färsk och torrjäst. Håller länge där!

Postat med Alternativ.nu´s app


leo.johannesen@gmail.com

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Torrjäst!?
« Svar #17 skrivet: 05 maj-17 kl 12:33 »
Torrjäst kräver högre temperatur än vanlig jäst för att börja jäsa ca 45°

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #18 skrivet: 05 maj-17 kl 13:23 »
Jag förvarar jäst i frysen. Både färsk och torrjäst. Håller länge där!

Postat med Alternativ.nu´s app

Jo jag vet! Men i krissituation lär jag inte ha någon frys....... ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Torrjäst!?
« Svar #19 skrivet: 05 maj-17 kl 17:55 »
Jo jag vet! Men i krissituation lär jag inte ha någon frys....... ;)

Men då har ju torrjästen åtminstone förvarats i frystemperatur tills kristiden började, så då kan man börja räkna ner hållbarheten från det datumet istället för från då den packades.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Torrjäst!?
« Svar #20 skrivet: 05 maj-17 kl 18:58 »
Det är klart...... ! 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser