Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordfräs i obrukad jord - Går det??  (läst 8905 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« skrivet: 02 maj-17 kl 16:34 »
Skulle behöva vända ett större land och känner att jag inte pallar att göra det för egen hand (om det ska bli klart före jul......) Så jag tänkte om man vågar köra med en jordfräs? Eller går den sönder om jag kommer mot sten ( vet ej vad som väntar under denna yta.....) nämligen. Eller kör man bara jordfräs där man redan "gått igenom" så att säja?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 16:59 »
Kan du inte be någon bonde att köra en liten vända med plog? Och sen kanske en liten sväng med harv?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #2 skrivet: 02 maj-17 kl 17:04 »
Jag vågar påstår att det inte naturligt finns någon mark som består av "obrukad jord"! Det växter ju något överallt, om inte jorden är förgiftad.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #3 skrivet: 02 maj-17 kl 17:13 »
Ja det är väl klart att det växer på denna jord!! Som i djungeln eftersom det är en hage som mina hästar gick i tidigare. Men jag menar att den är obrukad, vad jag vet med grödor och spannmål. Njaa......känner ingen bonde direkt så......

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #4 skrivet: 02 maj-17 kl 17:24 »
Kan du inte be någon bonde att köra en liten vända med plog? Och sen kanske en liten sväng med harv?
Det underlättar om man så säger.

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #5 skrivet: 02 maj-17 kl 17:27 »
Ja är det enkla svaret. Det funkar med jordfräs.


Men: Vad är det för mark? Åker? Gräsmatta? Mycket sten?

Vad har du för jordfräs?

Här i stenrika marker går det att köra jordfräs men den hoppar och far. Den sprider rotogräsen och dödar maskarna.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #6 skrivet: 02 maj-17 kl 17:29 »
Skulle behöva vända ett större land och känner att jag inte pallar att göra det för egen hand (om det ska bli klart före jul......) Så jag tänkte om man vågar köra med en jordfräs? Eller går den sönder om jag kommer mot sten ( vet ej vad som väntar under denna yta.....) nämligen. Eller kör man bara jordfräs där man redan "gått igenom" så att säja?
Va stort ska du odla upp ?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #7 skrivet: 02 maj-17 kl 18:06 »
Jag skulle vilja odla på mer solrosor! Tänkte försöka mig på att bli självförsörjande på solroskärnor. Till mitt kök och till småfåglarna...... Så ingen megaodling alltså..... vet ännu inte hur mycket plantor jag behöver eller hur stor yta......men tänkte ta en bit hästhage som nu bara växer igen.....kan finnas en del sten......tänkte att jag kanske klarar mig med 1000-2000 kvm för att få ihop till runt 100 kg frön..... (har ingen koll på just nu vad jag behöver men gör av med ca 100 kg på en vinter.....)
Har ingen fräs men funderar på att skaffa.....

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #8 skrivet: 02 maj-17 kl 19:14 »
Jag skulle låta naturen göra jobbet genom att slänga ut potatis på backen och sedan täcka med ett ordentligt lager halm. Man måste inte gräva mer än absolut nödvändigt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #9 skrivet: 02 maj-17 kl 19:17 »
Få se nu..

En jordfräs spottar ur sig en massa avgaser och tappar färgparticklar i jorden och riskerar drälla olja och fett.
Vill du äta det?

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #10 skrivet: 02 maj-17 kl 19:40 »
Få se nu..

En jordfräs spottar ur sig en massa avgaser och tappar färgparticklar i jorden och riskerar drälla olja och fett.
Vill du äta det?
Näää...............inte kul.....du har rätt......en traktor skitar ner med utsläpp den också.....så täckodling kanske är enda alternativet......

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #11 skrivet: 02 maj-17 kl 19:45 »
Näää...............inte kul.....du har rätt......en traktor skitar ner med utsläpp den också.....så täckodling kanske är enda alternativet......
Det går nog bra men det går åt en massa halm också som är producerad av en skitig och illa luktande traktor . Så det går väl på ett ut  :-*

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #12 skrivet: 02 maj-17 kl 19:57 »
Jo det är klart med kretsloppets baksidor..... Men jag har inte halm till täckodling........tar det jag har till hands som löv och gräsklipp tex. Men ska jag täckodla solrosor behöver jag större mängd täckmaterial..... Men å andra sidan har jag gett upp att utesluta alla miljö och hälsobovar. Det går inte! Det handlar mer om att minska ner på det...... så känns det iaf för mig...

seko

  • Gäst
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #13 skrivet: 02 maj-17 kl 22:30 »
Hönshjärnan menar antagligen att då kommer vildsvinen att göra jobbet, gräva upp landet - varför annars blanda potatis med solrosor? Om det är så att det är gott om vildsvin i trakten så gräv ner potatisen. En potatis i en 2-3 decimeter djup grop med cirka en meters avstånd. Då kommer svinen att gräva upp och ner på hela det området i jakten på potatisen. Men varför allt detta, det räcker med att du krafsar en liten grop på 4-5 cm djup och 10 cm i diameter åt varje planta och låter gräsmattan vara ifred.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #14 skrivet: 03 maj-17 kl 01:25 »
Hönshjärnan menar antagligen att då kommer vildsvinen att göra jobbet, gräva upp landet - varför annars blanda potatis med solrosor? Om det är så att det är gott om vildsvin i trakten så gräv ner potatisen. En potatis i en 2-3 decimeter djup grop med cirka en meters avstånd. Då kommer svinen att gräva upp och ner på hela det området i jakten på potatisen. Men varför allt detta, det räcker med att du krafsar en liten grop på 4-5 cm djup och 10 cm i diameter åt varje planta och låter gräsmattan vara ifred.

Nej, det menar jag inte. Nedbrytarna är så mycket bättre på att luckra jord än vilka svin som helst. Googla gärna på "grävfri trädgård".

seko

  • Gäst
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #15 skrivet: 03 maj-17 kl 07:24 »
Jag googlar inte på saker jag vet själv. Och utan att veta vad profeten google lovar så hävdar jag fortfarande: Varför vänta ett år eller tre på nedbrytarna när det kan göras på en natt av böjarna? Dessutom var inte det som var min lösning utan: Istället för att gräva upp en hel åker så räcker det med en liten grop för varje solrosfrö. Du bemöter en bara en bråkdel, en gissning, i mitt inlägg men ändå kopierar hela inlägget som om allt var felaktigt i det

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #16 skrivet: 03 maj-17 kl 08:35 »
Jag googlar inte på saker jag vet själv. Och utan att veta vad profeten google lovar så hävdar jag fortfarande: Varför vänta ett år eller tre på nedbrytarna när det kan göras på en natt av böjarna? Dessutom var inte det som var min lösning utan: Istället för att gräva upp en hel åker så räcker det med en liten grop för varje solrosfrö. Du bemöter en bara en bråkdel, en gissning, i mitt inlägg men ändå kopierar hela inlägget som om allt var felaktigt i det

Om du redan vet, hur kommer det sig då att du själv inte rekommenderar grävfria metoder? Eller så kanske det är som så att du inte vet allt och inte vet vad som händer med livet i jordlagren när man vänder dom och hur mycket jord som eroderar bort årligen pga usla odlingsmetoder?

Jag kopierade inte en bokstav i ditt inlägg, jag citerade och jag svarade bara på det som rörde mitt inlägg, resten av dina utsvävningar har inget att göra med det jag skrev om.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #17 skrivet: 03 maj-17 kl 08:40 »
Jo det är klart med kretsloppets baksidor..... Men jag har inte halm till täckodling........tar det jag har till hands som löv och gräsklipp tex. Men ska jag täckodla solrosor behöver jag större mängd täckmaterial..... Men å andra sidan har jag gett upp att utesluta alla miljö och hälsobovar. Det går inte! Det handlar mer om att minska ner på det...... så känns det iaf för mig...
Om ja skulle odla solrosor så räcker det nog att slänga ut fröna på snön när den har kommit och trampa ner dom i snön. Det fåglarna tappar växer ju som attan så mitt förslag borde funka även det :)

seko

  • Gäst
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #18 skrivet: 03 maj-17 kl 10:46 »
Nej kopiera var kanske fel ord, men säg då citera och det blir lika tokigt det. Men handen på hjärtat och ärligt talat: Är det inte precis det jag säger - att man inte behöver vända upp och ner på jordlagren för att odla solrosor??? Har du verkligen missat detta Hönshjärnan?

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Jordfräs i obrukad jord - Går det??
« Svar #19 skrivet: 03 maj-17 kl 11:01 »
vem vare som kasta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser