Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vildsvin  (läst 8773 gånger)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: vildsvin
« Svar #20 skrivet: 28 apr-17 kl 21:26 »
Utbud och efterfrågan....det är det gamla vanliga.

Jag personligen är "lyckligt" lottad med att få jaga på grannens 6 ha...gratis. Inte för att där rör sig flockvis med vilt men åkrarna har fått vildsvinsskador och bockarna brukar sola sig där så möjligheterna finns.
Men nu är ju inte jag sån som har en massa tid till att fodra eller ens lust att "bjuda" in grisarna. Så jag jobbar ju i motvind då det finns åtlar i närheten.

Så är det i min del av Skåne.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vildsvin
« Svar #21 skrivet: 28 apr-17 kl 21:32 »
I vilket del av Sverige är "här"? Nära en storstad?

Här kostar en helgjakt med guide och hela konkarongen  12000 kr på något av de stora godsen.

Att någon skulle betala 12000 för 5 hektar i mina trakter är en utopi...

Om det gick, skulle jag gärna hyra min grisåtel i ett bra hörn av fastigheten för vildsvins och hjortjakt, inklusive omkringliggande 3-5 hektar.

Förutom att jag anser att man inte ska jaga enskilt  på så liten areal som 5 hektar annat än som skyddsjakt förståss. Det blir för mycket gränsdragningsproblem, risk att komma in på annans mark, och risk för eftersök på annans mark.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #22 skrivet: 28 apr-17 kl 21:50 »
I vilket del av Sverige är "här"? Nära en storstad?

Här kostar en helgjakt med guide och hela konkarongen  12000 kr på något av de stora godsen.

Att någon skulle betala 12000 för 5 hektar i mina trakter är en utopi...

Om det gick, skulle jag gärna hyra min grisåtel i ett bra hörn av fastigheten för vildsvins och hjortjakt, inklusive omkringliggande 3-5 hektar.

Förutom att jag anser att man inte ska jaga enskilt  på så liten areal som 5 hektar annat än som skyddsjakt förståss. Det blir för mycket gränsdragningsproblem, risk att komma in på annans mark, och risk för eftersök på annans mark.

Befinner mig i östergötland , inte så nära stan , priserna i östergötland enligt statistik är ligger medianprisnivån på ca 90-150 men av det jag sett så är det lågt . tackade nej till ett erbjudan på 50ha stollen ville ha 240/ha

https://www.hittajakt.se/prisstatistik-jaktmarker

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vildsvin
« Svar #23 skrivet: 28 apr-17 kl 22:45 »
Befinner du dig i norr? 50kr/ha är något man bara kan drömma om här, billigaste är nog 150.
man kanske kan komma ner något men då ställer markägaren krav på grisskjutning.

800kr för en grisjakt är långt ifrån ovanligt. givetvis så är det marker med bra skötta åtlar med stor skjutchans. ( finns säkert dåliga också), vet välskötta sådana ställen som är mer eller mindre fullbokade halva året.

känns lite som du inte har en aning om hur jaktsverige fungerar eller är det bara nättrolling??
finns inte en chans i världen för mig att kunna jaga i närområdet här , ena marken på 2000 ha här kräver att man har minst 30ha mark för att få vara med och ingen vill sälja. andra sidan 700ha jagar bara inom familjen.

liknande fenomen på marker inom en 10 mils cirkel.

Skulle jaktkortet bara gälla i hemkommun så får jag antingen flytta eller så kan jag sälja mina vapen.

Jag befinner mig i samma län som dig, i den glesbefolkade nordvästra delen.

Drygt 10 mil till Linköping, 5-6 mil till Norrköping, men med relativt långa restider med bil, p.g.a. små slingriga grusvägar.

Men nu pratar du ju om de där välskötta åtlarna som man eventuellt kan ta betalt för, du pratar säljjakter, inte arrende.

Varör skulle jag sköta en åtel åt andra, jag har redan ett jobb, som bonde.

Och som du säger, stora marker kan man ta betalt för, inte för de små markerna, längre bort med usla kommunikationer.

Jag tvivlar på att du verkligen lyckats undersöka inom 10 mils radie, men jag vet att de allra flesta i mina trakter inte vill arrendera ut. Endera vill man jaga själv, eller så vill man att grannar eller familj ska sköta jakten. Vi är nog främlingsfientliga så fort det kommer folk över sockengränsen eller nåt >:D

En granne med rejält med egen tar hem några väl utvalda betalande jaktgäster på en organiserad hjortjakt två gånger per säsong, annars får man kvala till något av jaktlagen genom att ha rimligt  med egen mark, eller jaga enskilt på egen mark, för att kunna jaga här.

Den där sidan du länkar till, har du insett att den får sin statistik från dem som väljer att rapportera till sidan?
Den är alltså totalt otillförlitlig.
Kolla Jägareförbundets statistik istället t.ex.

Vill du jaga, varför det nu är så viktigt för dig, så lär du få du hosta upp ett antal miljoner för att köpa mark i ditt närområde (i synnerhet om det är i Linköpings kommun lär det kosta multum), eller så får du flytta till en plats där det enklare och billigare.

Man kan inte räkna med att bo i staden och kunna jaga precis intill, det räcker inte markerna till.

Att ditt närområde, din kommun, skulle bestå av endast två fastigheter, alternativt en fastighet och ett jaktlag, summa 2700 hektar, kan inte stämma. Det finns inte någon såpass liten kommun till ytan i Sverige.
Jag antar att du menar att du anser att du ska få lov att arrendera mark nära där du bor. Men finns det många jägare utan mark, och lite mark, så blir det svårt och dyrt.

Det har blivit för många jägare utan mark, som bor i områden där jaktmark är en bristvara. Men lugn, häng i bara, på 1980-talet var det trendigt att åka utförsåkning och vindsurfa, på 1990-talet så var det istället golf som var trendigt och det byggdes golfbanor överallt, nu har jakt varit trendigt ett tag, och det lugnar nog ner sig snart, precis som andra trendiga sysselsättningar, då blir nog jaktarrendena billigare igen.

Och som sagt, jag anser att viltvård innebär att man ska anpassa mängden vilt efter vad marken kan bära naturligt. Ska man bedriva viltvård, så behöver man vara i det närmaste dagligen i markerna, året om, för att observera och sedan vidta lämpliga åtgärder. Det är ett huvudskäl för varför jag anser att man ska bo nära sin jaktmark, och nära de grannar som bedriver jord- och skogsbruk på intilliggande marker.

Tyvärr så ger jägarutbildningarna en märklig bild av viltvård. Det är mycket skrivit om hur man ska öka stammar, det är föga beskrivet vad man ska göra för att minska stammar...

Vill du utveckla det där med att påstår att jag skulle trolla? Du säger att jag inte vet "hur det går till"? Vad menar du med det?

Hur länge har du jagat? Har du någonsin haft en egen skogsfastighet eller bedrivit jordbruk?

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: vildsvin
« Svar #24 skrivet: 29 apr-17 kl 00:04 »
@ skogaliten. Vad är intressant på min uppfattning om priset på jakt. Jag skrev att jag har pratat med bönder som klagar på svinen och vill bli av med dom. Men samtidigt vill dom ha 800 natten. Det har ju inget med arrende att göra. Tyvärr är jag so långt i norden, so här finns inga svin. Men jag ingår med min mark i ett jaktvårdsområde på 4500 ha. Det krävs eget innehav av 150 ha eller man betalar på 6,- ha upp till 150 ha. Pengarna kommer i en pott och delas ut bland markägarna. Bra lösning. Jag jagar för nån hundring på 4500 ha. Å andra sidan har vi ju mycket mindre vilt här an söderut. Rådjursavskutningen är tex max 5-6 djur efter att Lon har etablerat sig. Förr var det flera.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #25 skrivet: 29 apr-17 kl 06:41 »


Jag befinner mig i samma län som dig, i den glesbefolkade nordvästra delen.

Drygt 10 mil till Linköping, 5-6 mil till Norrköping, men med relativt långa restider med bil, p.g.a. små slingriga grusvägar.

Men nu pratar du ju om de där välskötta åtlarna som man eventuellt kan ta betalt för, du pratar säljjakter, inte arrende.

Varör skulle jag sköta en åtel åt andra, jag har redan ett jobb, som bonde.

Och som du säger, stora marker kan man ta betalt för, inte för de små markerna, längre bort med usla kommunikationer.

Jag tvivlar på att du verkligen lyckats undersöka inom 10 mils radie, men jag vet att de allra flesta i mina trakter inte vill arrendera ut. Endera vill man jaga själv, eller så vill man att grannar eller familj ska sköta jakten. Vi är nog främlingsfientliga så fort det kommer folk över sockengränsen eller nåt >:D

En granne med rejält med egen tar hem några väl utvalda betalande jaktgäster på en organiserad hjortjakt två gånger per säsong, annars får man kvala till något av jaktlagen genom att ha rimligt  med egen mark, eller jaga enskilt på egen mark, för att kunna jaga här.

Den där sidan du länkar till, har du insett att den får sin statistik från dem som väljer att rapportera till sidan?
Den är alltså totalt otillförlitlig.
Kolla Jägareförbundets statistik istället t.ex.

Vill du jaga, varför det nu är så viktigt för dig, så lär du få du hosta upp ett antal miljoner för att köpa mark i ditt närområde (i synnerhet om det är i Linköpings kommun lär det kosta multum), eller så får du flytta till en plats där det enklare och billigare.

Man kan inte räkna med att bo i staden och kunna jaga precis intill, det räcker inte markerna till.

Att ditt närområde, din kommun, skulle bestå av endast två fastigheter, alternativt en fastighet och ett jaktlag, summa 2700 hektar, kan inte stämma. Det finns inte någon såpass liten kommun till ytan i Sverige.
Jag antar att du menar att du anser att du ska få lov att arrendera mark nära där du bor. Men finns det många jägare utan mark, och lite mark, så blir det svårt och dyrt.

Det har blivit för många jägare utan mark, som bor i områden där jaktmark är en bristvara. Men lugn, häng i bara, på 1980-talet var det trendigt att åka utförsåkning och vindsurfa, på 1990-talet så var det istället golf som var trendigt och det byggdes golfbanor överallt, nu har jakt varit trendigt ett tag, och det lugnar nog ner sig snart, precis som andra trendiga sysselsättningar, då blir nog jaktarrendena billigare igen.

Och som sagt, jag anser att viltvård innebär att man ska anpassa mängden vilt efter vad marken kan bära naturligt. Ska man bedriva viltvård, så behöver man vara i det närmaste dagligen i markerna, året om, för att observera och sedan vidta lämpliga åtgärder. Det är ett huvudskäl för varför jag anser att man ska bo nära sin jaktmark, och nära de grannar som bedriver jord- och skogsbruk på intilliggande marker.

Tyvärr så ger jägarutbildningarna en märklig bild av viltvård. Det är mycket skrivit om hur man ska öka stammar, det är föga beskrivet vad man ska göra för att minska stammar...

Vill du utveckla det där med att påstår att jag skulle trolla? Du säger att jag inte vet "hur det går till"? Vad menar du med det?

Hur länge har du jagat? Har du någonsin haft en egen skogsfastighet eller bedrivit jordbruk?

Har 5 mil till Linköping och har inget intresse av att vara nära storstan alls.

Säljjaktabsolut.  Finns det jaktarrenden med kontrakt på en dag? Inlägget om 800kr/jakt handlade ganska säkert inte om arrendepriser.

Dom 2700ha är dom som ligger absolut närmast skiftesgräns nära på rakt igenom mitt hus. Men det va exempel och det är så det är häromkring.

Inget fel på statistiken den stämmer med det jag själv fått fram

I din värld så låter det som att man bara kan ringa någon och arrendera marken. Så funkar det inte i verkligheten .

Jag hoppar av diskussionen här.
Finns ingen anledning att fortsätta



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: vildsvin
« Svar #26 skrivet: 29 apr-17 kl 11:19 »

Att avstå från att ha ett kritiskt synsätt, och nöja sig med anekdotiska uppgifter från diverse nätsajter är en alltmer utbredd livsåskådning. Synd.

En kommersiell sida, vars uppgifter är baserade på annonsörer, respektive vad eventuella användare rapporterar in ÄR inte tillförlitlig.
Det man får reda på där avspeglar endast vad annonsörer vill ska stå där, och det som användare händelsevis rapporterat.

Och den som bor nära slättens odlingsmarker, där jaktmark är sällsynt, kommer naturligtvis att ha högre arrendepriser än andra.


Jakt är heller inte något slags mänsklig rättighet, det är en möjlighet för dem som kan få tag på en jaktmark att delta i att göra ett uttag ur viltpopulationerna.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: vildsvin
« Svar #27 skrivet: 22 maj-17 kl 12:06 »
Finns något som heter att inte skjuta mer än vad marken bär. 1ha lär inte hålla en egen stam. Tar man kontakt med jaktgrannar så kan man skapa ett samarbete och lösa problemen gemensamt. Man kan även åtla eller locka dem till ett område där de inte skapar några större skador.


Ja, man får inte åtla så att man skapar en artificiellt större stam än vad arealen kan bära naturligt

http://svenskjakt.se/start/nyhet/markagare-domd-for-lockande-av-vilt/

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #28 skrivet: 22 maj-17 kl 14:03 »
Ja, man får inte åtla så att man skapar en artificiellt större stam än vad arealen kan bära naturligt

http://svenskjakt.se/start/nyhet/markagare-domd-for-lockande-av-vilt/


Jag tolkar det som att man inte får åtla överhuvud taget. För om man inte åtlar så behålls stammen naturligt stor. All mat som ges djuren ger stammen möjlighet att växa mer än så.

Men och andra sidan så har vi alla bönder som får sin gröda uppäten och förstörd. Visserligen inte åtling, men defacto något som hjälper stammen att bli större än vad arealen naturligt kan bära.

MVH
Magnus

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: vildsvin
« Svar #29 skrivet: 22 maj-17 kl 14:33 »
Det finns lite väl många åtlar som blir rena foderplatser det är i min värld fel. En åtel ska enligt mig vara en plats dit man vill styra grisarna för att minska stammen och få dom att inte gå ut i grödor då krävs också att man skjuter annars blir det ju foderplats och ökad population

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: vildsvin
« Svar #30 skrivet: 28 okt-17 kl 22:24 »
En åtel kan bestå av tjära och någon dl majs per dag.. Det lär inte göda några större mängder grisar.. men är tillräckligt för att locka dem inom skotthåll. En foderplats är något helt annat än en åtel. Foderplatsen jagar man inte på.. den läggs där grisarna får lov att vara och inte orsakar några skador. 
Fjäderfän och kaniner

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: vildsvin
« Svar #31 skrivet: 13 jul-19 kl 00:01 »
 :D ...Okey inte populär här  Yess ...Jägare som sköter sig no problemo. Tittar vi på vildsvinet så är det ett vackert djur  :D ...Kompakt och muskulöst... Pratade med en gammal jägare om vildsvin... Han påstod att svinet inte var en inhemsk varelse... Själv ser jag nu att man bedriver en vendetta mot detta djur som faktiskt liknar samma vendetta som man bedriver mot rovdjur.... Då media med reportage om hundar som blir dödade av vildsvin....Kanske känns det igen.... Hos vissa....Såg ju innan att vildsvinet var utrotat...Men då var det väl på en ö....Vildsvinet borde väl vara en synnerligen intelligent varelse  Yess .... Nog bara att bita ihop som odlare och för dyra pengar köpa stängsel för att skydda sina odlingar....Nu när man hej vilt har släppt ut svin överallt så återstår nog inget annat...Som sagt den gamle jägaren jag pratade med har sin tomt omgärdat av elstängsel....Vet att det är frugan i huset som sett till det...Hon bestämmer sådant  Yess ...Som sagt utrota vilödsvin i hela landet kan man nog fett glömma....Själv gillar jag djur och har en åker där jag sått  viltfågelfrö...Växer upp vackra cikoria som humlorna älskar...En enorm hare skuttar runt där och...Rapphöns finns  Yess ...Viktigt med dessa oaser i odlingslandskapet....Mycket man kan göra med en tvåhjulstraktor för att berika mångfalden  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser