Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemma fixare (vandaler) av elsystem  (läst 1053 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« skrivet: 24 apr-17 kl 14:03 »
Köpte för ett tag sen en Mercedes Westfalia husbil och nu ska jag leta lite elfel och blir irriterad på alla hemma dragningar och konstiga förbikopplingar.

Det värsta jag vet är när det ser ut som ett ormbo av onödiga saker, som nån hemmafixare pulat med.

Jag mins en gammal Mercedes jag köpte, som var det värsta jag varit med om.
På väg hem med nyförvärvet, så small det till under huven och en av tre generatorer var i delar. Lindade in resterna i en jacka för att undvika kortslutning och åkte vidare.

Då jag rensat bort allt onödigt i elväg inklusive en och en halv generator, så blev det hela två och en halv ICA kasse med onödiga saker.
Man kan ju fundera varför någon monterar så mycket skit i onödan?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 14:15 »
Fick för massa år sedan för mig att renovera en beachbuggy.  Hela elsystemet va gjort med ljusblå fk installationstråd. Helt omöjligt att reda ut utan att riva ner nästan allt. Rätt spännande hur folk gör sina installationer

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« Svar #2 skrivet: 24 apr-17 kl 16:57 »
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« Svar #3 skrivet: 24 apr-17 kl 18:17 »
Folk som håller på med gamla Vauxhall brukar rekommendera att man ska ta det mycket försiktigt om man ska börja rensa bort tidigare ägares hemgjorda elinstallationer. Om man inte ser sig för är det lätt gjort att rensa bort halva originalelsystemet på kuppen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« Svar #4 skrivet: 24 apr-17 kl 19:06 »
Klåpare som eftermonterat billarm är ingen favorit, speciellt inte när de styr en startspärr också  :P

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hemma fixare (vandaler) av elsystem
« Svar #5 skrivet: 24 apr-17 kl 19:48 »
Klåpare som eftermonterat billarm är ingen favorit, speciellt inte när de styr en startspärr också  :P

Många eftermonterade billarm ställer till startproblem hur noga monterade de än är. Det verkar som om larmtillverkarna aldrig har fått klart för sig att en startmotorsolenoid faktiskt kan dra uppåt 25 A i manöverström, utan använder brytande kontakter i klena reläer av dålig kvalitet, mycket tunna ledare på kretskort mm för den höga strömmen.

På 90-talet då det fanns många larm-, bilstereo- och mobiltelefonmonteringsfirmor ansågs det vara mer eller mindre en straffkommendering att få i uppdrag att montera ett larm. Det tog alltid mer tid än man kunde ta betalt för och ansågs vara ett både tråkigt och otrevligt jobb. Så det är inte konstigt att många montörer slarvade ifrån sig såna installationer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser