Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stödfodra uppe på ramarna?  (läst 4503 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
stödfodra uppe på ramarna?
« skrivet: 13 apr-17 kl 12:04 »
                                                                                                       
                                                                                                                           Hej!
jag börjar bli lite orolig över fodertillgången i min enda bikupa,bor i nö Småland och nu utlovas en period av kylig väderlek så bina lär sitta inne i kupan, annars finns både blommande sälg och div. trädgårdsväxter i grannskapet

                           Det har annars varit bra fart på bina tidigare och det har varit full aktivitet med indrag av pollen och nektar, jag har ännu inte rotat i kupan endast satt på en tom låda  med utbyggda ramar underst  (har övervintrat denna avläggare på en låda) och gjort ren botten.Jag lyfte idag på kupan och  den kändes ganska tung,så läget kanske inte är helt akut,men jag har läst att foderförbrukningen är mycket stor när yngelproduktionen kommit igång och det har den nog gjort nu.
Min undran är vad ni säjer om att ut fodra med apifonda uppe på ramarna, det är ju lite kallt 4-5 grader så det måste väl gå gansk fort att applicera fodret så inte samhället kyls,
 Har gjort en ram som är 2 cm som jag tänkte lägga på toppen så jag får plats med fodret sen locket över.
Har en uppstaplingskupa av typ nacka av frigolit lågnormal.
Tacksam för goda råd

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-17 kl 19:10 »
Värm ramen och maten innan de placeras i kupan, jag brukar hänga foderdegen ovanför ett element eller framför luftvärmepumpen ett par timmar. Linda in grejerna i en filt och ta fram dem precis innan du öppnar kupan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #2 skrivet: 13 apr-17 kl 20:53 »
Har gjort en ram som är 2 cm som jag tänkte lägga på toppen så jag får plats med fodret sen locket över.
Har en uppstaplingskupa av typ nacka av frigolit lågnormal.
Tacksam för goda råd

Exakt så gör jag, fast i mitten på mars. Men, som ordspråket säger, bättre sent än aldrig.

Du behöver inte värma upp foderdegen eller liknande, det räcker att ramen och foderdegen förvarats i rumstemperatur fram tills du lägger dem på kupan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-17 kl 22:04 »
Exakt så gör jag, fast i mitten på mars. Men, som ordspråket säger, bättre sent än aldrig.

Du behöver inte värma upp foderdegen eller liknande, det räcker att ramen och foderdegen förvarats i rumstemperatur fram tills du lägger dem på kupan.
Ett enda yngelrum gör att det kommer att bli i stort sett direktkontakt mellan fodret och ynglen, och dessutom med en tomlåda under yngelrummet kommer bina kanske att få problem att hålla ynglen varma om degen inte är mer än 18-20 grader. Ynglen behöver värmas av bina till runt 35 grader utan kalla avbrott.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #4 skrivet: 14 apr-17 kl 00:20 »
Hej

På med fodret bara!

Och än en gång...bi värmer bara sig själva och inte kupan eller fodret för den delen.
Fick igår återigen "beviset".

En kupa där drottningen hade dött och hela samhället flyttades, eller bättre nästan hela samhället.
En näve med flygbin komm inte in innan flytten på kvällen...och näven fanns kvar en vecka efter flytten, fast det var kallt.
Så även den lilla skaran kunde hålla värmen!

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #5 skrivet: 14 apr-17 kl 08:08 »
Hej

På med fodret bara!

Och än en gång...bi värmer bara sig själva och inte kupan eller fodret för den delen.
Fick igår återigen "beviset".

En kupa där drottningen hade dött och hela samhället flyttades, eller bättre nästan hela samhället.
En näve med flygbin komm inte in innan flytten på kvällen...och näven fanns kvar en vecka efter flytten, fast det var kallt.
Så även den lilla skaran kunde hålla värmen!
De gamla bina tål kyla bra, flygbina säkert allra bäst - det är ynglen en ska tänka på som inte förmår värma sig själva. "Min" bitillsyningsman inspekterar helst inga sh vid temperaturer under +15.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #6 skrivet: 14 apr-17 kl 10:23 »
                                                                                       Tack
Tack för alla råden om utfodring. Tempen steg igår em till ca 6-7 grader så jag beslutade att göra en  insats och mata dem. planerade allt noga för att allt skulle gå så fort som möjligt. normalt brukar jag använda vatten flaska för att driva ner bina men nu använde jag rökpusten lyfte lite på täckplasten och bina kröp snällt ner mellan ramarna när jag pustade lite rök i glipan, så snabbt dit med, förhöjningsramen som byggde 2 cm på höjden och ca 1 kg apifonda uppe på ramarna,så på med täckplast och lock, det gick ganska fort så jag tror inte det gjorde någon skada.
                                    Nyfiken som jag är  Kunde jag sen inte låta bli att efter några minuter lyfta på locket igen för att se hur bina betedde sej.Nu fullkomligt myllrade det av bin på det uppdukade festbordet och de  försåg sej ivrigt av godsakerna.
                                     Det var tur jag fodrade igår för idag när jag vaknade snöade det och tempen låg runt nollan och smhi har här inga högre temperaturer de närmaste 10 dagarna, synd för nu står sälgen och många vårblommor fullt utslagna.Vi får hoppas att våren löst retur biljett och värmen återkommer så småningom.
                                     önskar er alla en glad påsk och än en gång tack för alla goda råd

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #7 skrivet: 14 apr-17 kl 10:26 »
De gamla bina tål kyla bra, flygbina säkert allra bäst - det är ynglen en ska tänka på som inte förmår värma sig själva. "Min" bitillsyningsman inspekterar helst inga sh vid temperaturer under +15.

Vilket bygger på gamla teorier i kombination med rädsla.

Hur ingreppen i samhällena görs vid svalt väder är av betydelse, liksom vindförhållandena. Är man snabb och effektiv då ramar lyfts upp, och vinden är svag, så räcker 9-11 grader i skuggan. Är det blåsigt vid bigården så kan temperaturer över 15 grader döda ynglet, om man inte vet vad man gör...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #8 skrivet: 14 apr-17 kl 11:21 »
Bitillsyningsmannen är väldigt snabb, mycket erfaren och vet vad han gör så resonemanget att det skulle ha med rädsla eller okunskap att göra tror jag inte öht på. Du vill bara ifrågasätta och misstänkliggöra allt som inte passar in i hur du gör och hur du hanterar bina, lite ödmjukt lyssnande på andras erfarenheter hade inte varit fel - åtminstone nån gång.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #9 skrivet: 14 apr-17 kl 11:39 »
Bitillsyningsmannen är väldigt snabb, mycket erfaren och vet vad han gör så resonemanget att det skulle ha med rädsla eller okunskap att göra tror jag inte öht på. Du vill bara ifrågasätta och misstänkliggöra allt som inte passar in i hur du gör och hur du hanterar bina, lite ödmjukt lyssnande på andras erfarenheter hade inte varit fel - åtminstone nån gång.

Nej, det stämmer inte alls. Jag delar med mig av kunskaper och erfarenheter. Personen du talar om må vara hur snabb som helst, men i verkligheten ligger hans gräns över binas gräns en hel del. Det var allt jag ville belysa.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #10 skrivet: 15 apr-17 kl 10:22 »
 Ynglet är känsligast för avkylning i det allra senaste skedet i puppstadiet. Om yngelkakorna då utsätts för nedkylning från sina 35 grader en längre stund finns risk för störning i utvecklingen. Det är främst färdigbildandet av vingarna som blir lidande och bina föds med samma symtom som varroaskadade. Däremot är öppet yngel inte så känsligt för nedkylning utan där är det uttorkning som kan ställa till det.
Att öppna en kupa när det är kallt kyler inte ynglet. Det är när kakorna lyfts upp och den värmande filten av bin borstas av som problemen kan uppstå.
 
 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #11 skrivet: 15 apr-17 kl 13:11 »
Hej

Tack Jano.
Finns även här en hel del undersökningar för den som vill fördjupa sig i ämnet.
Jag tycker detta är rätt intressant: aktuell temperatur i en bikupa på tre olika ställen och utetemperatur.
Går man lite tillbaka i tiden, så ser man när yngelsättningen kommer igång.

http://emoncms.org/beehive/live

Research has shown that even small deviations (more than 0.5°C) from the optimal brood temperatures have significant influence on the development of the brood and health of the resulting adult bees. Bees raised at sub-optimal temperatures are more susceptible to certain pesticides as adults (Medrzycki ,2009). Interestingly, pupal developmental temperature affects the probability of the task allocation in the resulting adult bees (Matthias 2009).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #12 skrivet: 15 apr-17 kl 14:25 »
Intressant graf. Har de mätt temperaturen efter att tak och skyddsbrädor/plast tagits bort? Eller efter att de lyft upp ramar med yngel? Eller efter att de placerat en extra (skatt)låda överst?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #13 skrivet: 15 apr-17 kl 15:48 »
Hej Christelle

Nej, de sitter i en "intakt" bikupa där mätpunkterna är i, yngelklotet,  honungsförrådet, under taket och utanför.

Glad påsk förresten

Kap Horn

PS Kör med musen till högre. uppre hörnet och klicka på "y", då ser man att yngelsättningen slutade ungefär i slutet av oktober och började i mitten/slutet av februari. DS

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #14 skrivet: 15 apr-17 kl 18:26 »
Vet du var kupan står ?

Det verkar som om det saknas mätning från 1 januari till  slutet av februari, eller läser jag kurvan fel?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #15 skrivet: 15 apr-17 kl 20:23 »
Hej Små

Någonstans på Irland.

Ja, du läser kurvan "fel", krävs en del egen tankeinsats att tolka värden som presenteras i grafen.
Fundera gärna än en gång med din egen erfarenhet i ryggen, så som jag gjorde, och än en gång så som jag gjorde...och än en gång så som jag gör...

Det är inte enbart "siffror"...resten är upp till dig eller mig att ta till oss att förstå.
På sidan presenteras "enbart" siffror

Beekeepers emellan

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #16 skrivet: 15 apr-17 kl 21:14 »
Glad Påsk Kap Horn!
Hittade en aktivitetslogg från den 21/4 2012 där kupan öppnats i sex minuter vid utetemperatur på +12 grader och då sjönk temperaturen i yngelklotet till +27 grader. Bina återställde temperaturen efter några minuter.
Liten undring kring Honey super, är det en (skatt)låda som sitter på hela tiden? 2012 satte de på en Honey super den 3/5 enligt loggen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #17 skrivet: 16 apr-17 kl 10:17 »
Hej


Tydligen så menas det med "honey super" en skattlåda.
Kanske hans bi sitter på två lådor under vintern?


Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #18 skrivet: 17 apr-17 kl 10:46 »
Ja, du läser kurvan "fel", krävs en del egen tankeinsats att tolka värden som presenteras i grafen.

Hmm, kan du inte förklara. Jag antar att de inte hade mätare den tiden, men varför?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: stödfodra uppe på ramarna?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-17 kl 11:39 »
Vet du var kupan står ?

Det verkar som om det saknas mätning från 1 januari till  slutet av februari, eller läser jag kurvan fel?
Verkar som det saknas mätningar för jan-feb avseende utomhustemperatur och under tak temperatur.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 4 användare
alternaiv, Dot, ärt, Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser