Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är rosenkam dominant?  (läst 1546 gånger)

empre

  • Inlägg: 152
    • Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
Är rosenkam dominant?
« skrivet: 01 apr-17 kl 20:14 »
Funderar. Jag har en grupp med Maraner, 4 höns och en tupp. I samma grupp går en liten dvärg Wyandotte-tupp. Funderar på att lägga några maranägg i kläckaren och tänker då att OM dvärg wyandotten har befruktat ett ägg så borde jag ju se det på att avkomman får rosenkam. Tänker jag rätt?
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är rosenkam dominant?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-17 kl 08:50 »
Ja, det är dominant. Dock förekommer det, men väldigt sällan, att roskammade djur kan bära anlag för enkelkam, ett anlag som hängt med från någon tidigare inkorsning.Så det hänger på hur väl du känner W-tuppens bakgrund.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Baltzar

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Är rosenkam dominant?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-17 kl 14:51 »
Det benämns kruskam!

Det finns massor med "dominanta" gener men det betyder ändå inte att det får genomslag. Det är kombinationer med andra gener även "recessiva". Många tror att en dominant gen går igenom för att en höna har det eller om två har den recessiva genen så får det genomslag. Men genetiken fungerar tyvärr inte så enkelt.
Vi har höns med kruskam och det är definitivt inte bara att putta in en höna eller en tupp i gänget.
Man kan räkna på klyvningatal och inser snart att ibland måste båda ha både den dominanta och den recessiva genen för att få några höns i en grupp med kruskam.

Det finns slump, miljö och många andra faktorer med gener flera generationer tillbaka som kan påverka.
Ett kläck med ca 80 ägg fick vi ut ca 5-6 med kruskam trots att både tupp och höna hade.

Baltzar

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Är rosenkam dominant?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-17 kl 14:53 »
Kruskam får man enklast med Kindahöns. Med Maraner skulle jag lagt ner.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Är rosenkam dominant?
« Svar #4 skrivet: 05 apr-17 kl 16:00 »
 ;)Den kam som Wyandotte har heter ROSKAM.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

empre

  • Inlägg: 152
    • Västerbotten
    • GRODDSKIVAN
SV: Är rosenkam dominant?
« Svar #5 skrivet: 11 maj-17 kl 08:34 »
Tack för svar allihopa! Nu har jag flyttat bort den där dvärg Wyandotte-tuppen. Enklast så.
Bor på landet med hund, katter, getter, höns , kalkoner och vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser