Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra på alkohol?  (läst 2440 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Köra på alkohol?
« skrivet: 31 mar-17 kl 21:13 »
I turbomatad V8

Nån som har testat det?
Är det miljövänligt?
Är det samma procent som bolagssprit eller högre procent?
Går den sämre eller bättre?
Drar den mer eller mindre?
Andra synpunkter?
« Senast ändrad: 01 apr-17 kl 15:33 av ensamhet »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-17 kl 21:48 »
Alkoholmissbruk!
Alkohol för 200kr litern istället för bensin för 15kr..
Goare att dricka alkoholen och köra på bensin än tvärt om...
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köra på alkohol?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-17 kl 22:05 »
Om det är etanol du syftar på, så är det mycket välkänt hur den beter sig i motordriftsammanhang.  I Brasilien använder man ju inte E85 som här utan istället ren, icke vattenfri etanol. Drifterfarenheterna är ungefär desamma som de erfarenheter man gjorde när man försökte köra motorer på ren etanol här i Sverige under första världskriget, och som sedan sammanfattades av Edvard Hubendick i några artiklar i Teknisk Tidskrift omkring 1925 (tyvärr har runeberg.org inte scannat in dessa årgångar än).

I princip kan man säga att kallstart på ren etanol är helt omöjlig, t o m med moderna insprutningssystem och i Brasiliens varma klimat. Man måste ha en separat startbensintank och någon form av startförgasare.
När väl motorn går måste man se till att den ALLTID får något mager bränsleblandning. Om blandningen skulle bli lite för fet vid något tillfälle, så bildas stora mängder ättiksyra vid förbränningen, som mycket snabbt ger frätskador på kolvringar och cylinderlopp.
Om man använder förgasare så krävs mycket kraftig, termostatreglerad luftförvärmning. Man bör hålla en lufttemperatur på 100-120 ºC före förgasaren, vilket innebär 25-30 ºC i insugningsröret. Förgasaren måste såklart tåla denna temperatur och vara fri från värmekänsliga delar (plastdelar, O-ringar, gummipackningar, vaxtermostater för automatchoke mm).

Alla dessa problem med ättiksyrebildning, omöjlig kallstart mm slipper man om man blandar ut spriten med minst 10 % bensin, och därmed har man ju E85!

Om vi ser på andra sorters alkoholer så har metanol ungefär samma egenskaper som etanol men ännu mer utpräglat, och den bildar myrsyra istället för ättiksyra.  Isopropanol och butanol påminner mer om bensin i förbränningsegenskaperna och går ofta bra att använda i okonverterade bensinmotorer, om man kommer över dem till bra pris.  Flervärda alkoholer, s k glykoler, är oftast för svårbrännbara (och dyra i tillverkning) för att vara aktuella som motorbränslen. Glykoler har också nackdelen att om man får ner oförbrända sådana i vevhuset, så bildar de tillsammans med olja en utmärkt skärvätska.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #3 skrivet: 01 apr-17 kl 12:35 »
Alkoholmissbruk!
Alkohol för 200kr litern istället för bensin för 15kr..
Goare att dricka alkoholen och köra på bensin än tvärt om...

Och vem har sagt att det kostar 200 kr/liter?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #4 skrivet: 01 apr-17 kl 12:39 »
Om det är etanol du syftar på, så är det mycket välkänt hur den beter sig i motordriftsammanhang.  I Brasilien använder man ju inte E85 som här utan istället ren, icke vattenfri etanol. Drifterfarenheterna är ungefär desamma som de erfarenheter man gjorde när man försökte köra motorer på ren etanol här i Sverige under första världskriget, och som sedan sammanfattades av Edvard Hubendick i några artiklar i Teknisk Tidskrift omkring 1925 (tyvärr har runeberg.org inte scannat in dessa årgångar än).

I princip kan man säga att kallstart på ren etanol är helt omöjlig, t o m med moderna insprutningssystem och i Brasiliens varma klimat. Man måste ha en separat startbensintank och någon form av startförgasare.
När väl motorn går måste man se till att den ALLTID får något mager bränsleblandning. Om blandningen skulle bli lite för fet vid något tillfälle, så bildas stora mängder ättiksyra vid förbränningen, som mycket snabbt ger frätskador på kolvringar och cylinderlopp.
Om man använder förgasare så krävs mycket kraftig, termostatreglerad luftförvärmning. Man bör hålla en lufttemperatur på 100-120 ºC före förgasaren, vilket innebär 25-30 ºC i insugningsröret. Förgasaren måste såklart tåla denna temperatur och vara fri från värmekänsliga delar (plastdelar, O-ringar, gummipackningar, vaxtermostater för automatchoke mm).

Alla dessa problem med ättiksyrebildning, omöjlig kallstart mm slipper man om man blandar ut spriten med minst 10 % bensin, och därmed har man ju E85!

Om vi ser på andra sorters alkoholer så har metanol ungefär samma egenskaper som etanol men ännu mer utpräglat, och den bildar myrsyra istället för ättiksyra.  Isopropanol och butanol påminner mer om bensin i förbränningsegenskaperna och går ofta bra att använda i okonverterade bensinmotorer, om man kommer över dem till bra pris.  Flervärda alkoholer, s k glykoler, är oftast för svårbrännbara (och dyra i tillverkning) för att vara aktuella som motorbränslen. Glykoler har också nackdelen att om man får ner oförbrända sådana i vevhuset, så bildar de tillsammans med olja en utmärkt skärvätska.


Vet inte riktigt vad jag syftar på, det var därför jag började funderade.

Funderingen uppstod när jag letade förgasare till Rodden inför besiktningen och tänkte att den skulle passa till min andra motor med turbo.
Då hittade jag flera avsedda för alkohol, här är ett exempel och det är inte E85, för det finns de som är avsedda för det med.

http://www.ebay.com/itm/BAKER-Ultra-Pro-Series-Outlaw-Alcohol-Carburetor-HOLLEY-/380376528040

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-17 kl 13:05 »
När man tittar på etanoldrift så blir det helt klart intressant med ren sprit. Men i Sverige är det som vanligt svårt med sprit för att spriten får skulden för att en del dricker för mycket av den.

Hur startar t ex Koenigseggs E100-motor med sina 1000 hk och verkningsgrad som en diesel?

I min ungdom höll jag på lite grann med glödstiftsmotorer körda på metanol och de kunde visserligen vara lite kinkiga ibland att starta, men igång kom de i temperaturer kring -10 grader och utan förvärmning. Blandningsförhållandet var inte alltid så bra på dessa småmotorer gjorda av aluminium, men jag har 2 st som är helt fräscha fortfarande. Inga frätskador.
« Senast ändrad: 01 apr-17 kl 13:13 av Själv är bäste dräng »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #6 skrivet: 01 apr-17 kl 13:15 »
När man tittar på etanoldrift så blir det helt klart intressant med ren sprit. Men i Sverige är det som vanligt svårt med sprit för att spriten får skulden för att en del dricker för mycket av den.

Hur startar t ex Koenigseggs E100-motor med sina 1000 hk och verkningsgrad som en diesel?

Jag skiter i alkisarna, politikerna och alla andra med spritproblem, jag är nyfiken på hur det funkar och om det är intressant så får man lösa spritproblemet senare.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #7 skrivet: 01 apr-17 kl 13:30 »
Skogsstjärnans innehåller för mycket vatten för att fungera. Alkoholen ska vara vattenfri och då krävs det en helt annan rening än kolfilter.
Du kan läsa lite på sidan http://journeytoforever.org/ethanol.html

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #8 skrivet: 01 apr-17 kl 13:49 »
Skogsstjärnans innehåller för mycket vatten för att fungera. Alkoholen ska vara vattenfri och då krävs det en helt annan rening än kolfilter.
Du kan läsa lite på sidan http://journeytoforever.org/ethanol.html


Hojtarolja innan utspädning då?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #9 skrivet: 01 apr-17 kl 13:55 »
Fortfarande för mycket vatten i den

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #10 skrivet: 01 apr-17 kl 14:05 »
När man destillerar så får man ju 96% på spriten (både i skogen och på fabrik), och en motor som går bra på 100% borde inte bli allt för orkeslös för att det är 4% vatten med i förbränningen. När man kör med vatteninsprutning i en vanlig motor så blir det ju faktiskt bättre.

Vill/behöver man få bort de 4% vatten så torkar man spriten med torkmedel. Man kan även vakuumdestillera för att få högre procent, men jag vet inte vilket som är billigast. När man skall testköra om man inte känner någon som destillerar så kan man köpa industrisprit. Kostar ca 25 kr litern vilket ju inte är något att stå efter i det långa loppet, men enkelt för att komma igång.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #11 skrivet: 01 apr-17 kl 15:23 »
Bolagssprit som du talade om kostar över 200kr litern
Fjäderfän och kaniner

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #12 skrivet: 01 apr-17 kl 15:31 »
Bolagssprit som du talade om kostar över 200kr litern

Då missförstod du, jag menade procenten. Ska ändra i mitt första inlägg.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-17 kl 15:42 »
När man destillerar så får man ju 96% på spriten (både i skogen och på fabrik), och en motor som går bra på 100% borde inte bli allt för orkeslös för att det är 4% vatten med i förbränningen. När man kör med vatteninsprutning i en vanlig motor så blir det ju faktiskt bättre.

Det lilla vattnet ihop med syrorna som torbjörn talar om ger korrosion i motorn.

Vatteninblandning används då man kör på frityrolja.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Köra på alkohol?
« Svar #14 skrivet: 01 apr-17 kl 15:57 »
Det lilla vattnet ihop med syrorna som torbjörn talar om ger korrosion i motorn.

Vatteninblandning används då man kör på frityrolja.

Vatten insprutning kör man ju på trimmade V8-or utan problem vad jag vet.
Fast då sprutar man ju in det i luften, men har det någon större betydelse?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Köra på alkohol?
« Svar #15 skrivet: 01 apr-17 kl 18:22 »
Det lilla vattnet ihop med syrorna som torbjörn talar om ger korrosion i motorn.

Vatteninblandning används då man kör på frityrolja.
Vatten insprutning kör man ju på trimmade V8-or utan problem vad jag vet.
Fast då sprutar man ju in det i luften, men har det någon större betydelse?

Anledningen att man sprutar in vatten i förbränningsrummet är att vatten innehåller en hel del syre vilket blandar sig med bränsleluftblandningen och om man då har ökat bränslemängden så får man starkare motor,  den lilla mängd vatten det då handlar om blir värmekondens och följer med avgaserna ut.
Faktum är att det blir kvar mer vatten i förbränningsrummet när man stänger av motorn än när den går.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Köra på alkohol?
« Svar #16 skrivet: 02 apr-17 kl 10:43 »
Det finns de som har gjort prov att blanda ut E85 med vatten för att se vad som händer. I princip kan man säga att redan några % vatten ökar bränsleförbrukningen kraftigt och gör kallstarter svårare, men det gick faktiskt att hålla en bilmotor igång och hänga med någorlunda i landsvägstrafik med upp till 45 % vatten i bränslet!  Provet gjordes för ganska många år sedan och jag tror det var någon 70-talsbil med mekanisk insprutning (K-jetronic) som användes.

När halvkunnigt eller okunnigt folk i USA talar om alkoholbränslen så brukar de oftast mena E85 eller möjligen M85. Alltså inte ren etanol på brasilianskt sätt.

Med mycket vatten i E85 måste man dock hålla tankinnehållet väl omrört redan innan start, annars är det stor risk att det bara finns vatten/spritblandning på botten där bränslepumpen försöker suga ut bränsle, och bensinen ligger längst upp. Och då går det inte alls att kallstarta. Har man en bil med insprutning och traditionell returledning från spridarröret till tanken bör man kunna ordna omrörningen genom att starta bränslepumpen en halvtimme innan det är dags att köra iväg.

Beträffande avsiktlig vatteninsprutning så har den också använts för att få förbränningen att gå lite långsammare och minska maximitryck- och temperatur i förbränningsrummet, för att t ex minska risken för sönderbrända kolvtoppar och avgasventiler på felkonstruerade motorer (dock borde man kunna nå samma resultat med EGR).  Om man kör på gengas kan man i vissa fall - i synnerhet med träkolseldad gasgenerator och om bränslet råkar vara extremt torrt - vinna en del på att spruta in en aning vatten i primärluften,  då ökar vätehalten i gengasen vilket ger både bättre värmevärde och snabbare förbränning. Men det gäller att hålla igen på vattnet så att inte temperaturen i härden minskar för mycket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 3 användare
javill, Manimals90, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser