Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Någon som kan något om Häggman-pannan?  (läst 2136 gånger)

The Mechanic

  • Gäst
Någon som kan något om Häggman-pannan?
« skrivet: 28 mar-17 kl 13:23 »
Läst lite artiklar om denna panna med rejäl konvektoryta. Funderade på att ta kontakt med Martin Häggman men har bara adress, väldigt tacksam om någon har hans Telenr!
Finns det någon här på forumet som känner någon som har en häggman?
Övriga hembygda pannor?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-17 kl 08:05 »
Kan inget heller och har inga planer på en panna. Men det låter intressant, inte så mycket användbar info på nätet.


The Mechanic

  • Gäst
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-17 kl 09:56 »
Ja, precis. Har också läst den där artikeln. Nu hade jag tur och fick Martins nr av en som byggt en panna tidigare, ska ringa och höra vad han säger.
I Baxis Multiheat använder dom syrafast 316 i utsatta delar och 6 mm för övrigt som utsätts för rökgas. Kan nog vara bra att köra på det.
Vore ju kul att sätta ihop en CHP-anläggning men bäst att ha en vedpanna för dom dagarna när det känns enklare att bara bränna lite ved. Får se var jag landar!

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #4 skrivet: 31 mar-17 kl 11:35 »
Jag skickade ett mail till en webbsida som talade om vedeldning och han vidarebefodrade till en annan som han menade var expert på vedpannor och han sade såhär, jag tog bort hans namn då jag inte frågat lov om att citera honom:

Citera
Det material du hittade är 10 år gammalt. Häggmanpannan må ha varit en någorlunda bra produkt på den tiden. Men dessa prestanda håller inte idag, då tekniken utvecklats till betydligt bättre verkningsgrader etc (vilket säkert även är orsaken till att pannan inte längre finns på marknaden (så vitt jag vet).
 
Normaltorr ved som innehåller 25 % fukt har ungefär 3,6 kWh/kg (när Martin Häggman säger att det skall vara torr ved- så kan det var ändå torrare han avser). 33 kg ved är då nära 120 kWh ”input”, och om man nyttiggör sig 100 kWh värdig värme blir verkningsgraden runt 83 %, som inte heller var speciellt uppseendeväckande och unikt för 10 år sedan. Dagens vedpannor som finns på marknaden har ofta pannverkningsgrader på över 90% om man räknar på detta sättet.
 

The Mechanic

  • Gäst
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #5 skrivet: 01 apr-17 kl 18:50 »
Ja, det är faktiskt värt att fundera över. Men ska prata med honom i  vilket fall, han har ju bra koll på underförbränning och sluttorkar tydligen sin ved i uppvärmt utrymme. Men som du är inne på, man ska nog jämföra och granska materialet noga.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #6 skrivet: 02 apr-17 kl 11:21 »
När man diskuterar verkningsgradssiffror kan det vara lämpligt att studera denna artikel: http://runeberg.org/tektid/1943a/0514.html . Vedpannor avhandlas från sida 505 och framåt.

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Någon som kan något om Häggman-pannan?
« Svar #7 skrivet: 04 apr-17 kl 11:20 »
Att torka veden i pannrummet gynnar ju alla vedpannor. Principen att inte ha vattenmantel på eldstaden och förvärma förbränningsluften ger hög förbränningstemp, vilket ger bättre förbränning. Alla moderna pannor är utformade med mer eller mindre keramik i eldstaden.

Nackdelen är att hög förbränningstemp ger stor volymitet på rökgasen vilket innebär stor eldstad, för att förbränningen ska bli fullständig. Hög temp kan även ge korrosion. Så man ska inte överdriva,  då blir det bara en dyr lösning i längden.

Jag gillar inte hans lösning med att bygga ihop panna o tank. Tanken ska ju dimensioneras separat från pannans effekt. Jag t.ex. vill att min tank ska räcka 1 dygn även vid -15 då jag inte hinner elda på morgonen. Pannans effekt är i mitt fall dimensionerad för att hinna fylla tankarna vid -15 på ungefär 5h, för som stressad småbarnsförälder hinner jag inte elda mer än så.

Dessutom så blir det komplicerat att laga o frakta en sådan lösning där panna o tank sitter ihop. Vet inte hur han får in den där pannan i ett normalt hus utan att göra hål i väggen? Mina tankar köpte jag billigt på blocket, finns massor där för en bråkdel av nypriset. Och livslängden på en acktank är extremt lång.

För några år sedan fanns produkter som värmekramaren,  en rostfri konvektionsyta som man satte efter pannan, för att öka verkningsgraden. Produkten blev en katastrof då rökgastempen efter denna yta blev så låg att skorstenen var fuktig jämnt. Så skorstenen tog stryk. Det är lätt o billigt att få extremt låg temp efter pannan o hög verkningsgrad, men inte lätt att hantera. Det här vet ju panntillverkarna.

Ska du satsa på att bygga något själv, skulle jag nog fokusera på en rocket mass heater, möjligtvis med en enklare slinga i den varma delen för att få ut varmvatten. Se till att välja rostfritt i slutet av mass heatern så du inte får problem med fukten i rökgasen. Så får du en robust lösning.

Men jag tror inte på rostfritt överallt. Rostfritt har en tendens att bli sprött o spricka. Ska man ha rostfritt så ska det ju vara pga bränsle med korrosiva egenskaper, såsom säd t.ex. ska du elda med vanlig ved skulle jag tro att vanligt svart material är mest lämpligt i eldstaden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser