Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felsökning bromsljus  (läst 21996 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #40 skrivet: 25 mar-17 kl 09:24 »
Verkar som dom översta lamporna är ditt dimbakljus...På schemat har dom bara ritat ut det på den ena sidan då lila sladd,du kanske har dim på andra sidan med.....Längst ner har du en dubbellampa,kikar du i lampan finns det två trådar i den...ena tråden för bakljuset den andra för bromsljuset... På din instrumentpanel borde det finnas en dimknapp...

Vilket schema? Nåt amerikanskt för 92 eller 93? Litar jag inte så mycket på i så fall. Jag litar nog mer på det svenska för 86 och framåt som finns i Haynes handbok för Volvo 240 för 1974 till 1993. Men det är svårtytt med några streckade linjer och utelämnade färger för några sladdar.

Jo det finns en knapp för dimbakljus som jag inte uppmärksammat förut. Slår man på knappen när ljusknappen är i strålkastarläge (längst t.h.) så lyser vänstra översta lampan där bak, men inte den högra. Den högra funkade igår i alla fall.

Har man nån nytta av dimbakljus egentligen? Är det krav på att det finns? Jag funderar på att bygga om det till bromsljus eller kombinerat dimbakljus och bromsljus på samma lampa (med en glödtråd).

Jag har fyra dubbellampor att välja på. Jag har nu kollat att alla fyra är hela. Det lyser starkare om bromsljustråden än bakljustråden.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #41 skrivet: 25 mar-17 kl 09:35 »
När det gäller innertaket så var ju det ett uppspänt innertak av mjuk plast eller väv på tidiga 240, och det är säkert det utförandet som beskrivs i Haynesboken. Någon gång på 80-talet blev det istället ett formgjutet "hårt" innertak, som säkert sitter fast på något helt annat sätt än det gamla.

Det är uppspänd mjuk plastväv som sitter i något slags metallram.

Jag måste kanske inte ta bort takklädseln. Jag lyckades laga kabelbrott på ungefär samma ställe på min 88:a, men jag minns inte riktigt. Kanske var det bara kabelbrott inne i bakluckan på den.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #42 skrivet: 25 mar-17 kl 10:31 »
Vilket schema? Nåt amerikanskt för 92 eller 93? Litar jag inte så mycket på i så fall. Jag litar nog mer på det svenska för 86 och framåt som finns i Haynes handbok för Volvo 240 för 1974 till 1993. Men det är svårtytt med några streckade linjer och utelämnade färger för några sladdar.

Jo det finns en knapp för dimbakljus som jag inte uppmärksammat förut. Slår man på knappen när ljusknappen är i strålkastarläge (längst t.h.) så lyser vänstra översta lampan där bak, men inte den högra. Den högra funkade igår i alla fall.

Har man nån nytta av dimbakljus egentligen? Är det krav på att det finns? Jag funderar på att bygga om det till bromsljus eller kombinerat dimbakljus och bromsljus på samma lampa (med en glödtråd).

Jag har fyra dubbellampor att välja på. Jag har nu kollat att alla fyra är hela. Det lyser starkare om bromsljustråden än bakljustråden.
Dimljus där bak kan ju vara bra att ha om det är rejält dimmigt...Bilen syns bättre...Har aldrig sett bilprovningen testa funktionen...Schemat är det jag länkade till...Streckade linjer i schemat betyder att funktionen inte finns på alla bilar då vissa länder där man inte tycker funktionen behövs... Tänkte på din mätning med testlampan... Du har kollat så du gör rätt?Provat testlampan på ett fungerande ljus? Hittat jordpunkten eller punkterna för jord till bakljusena? T.ex du har minusström i plåten på din volvo vilket betyder att jordpunkten är minus...Sladden den gula till bromsljuset ska få plusström när du trycker på bromspedalen...Minusström ska finnas hela tiden till då lampsockeln eller om det finns en jordskena på lamphuset till din modell så lampan måste sitta på plats då ditsatt på sin plats...Lampan måste ha plus och minusström för att lysa... Som sagt fungerar det inte vid lampan så hitta nästa punkt att mäta vid då troligen skarvstycke i bagaget någonstans...Följa den gula tråden kanske...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #43 skrivet: 25 mar-17 kl 10:35 »
Kolla den här tråden när det gäller då reparation av sladd då till bakluckan verkar finnas en alternativ lösning där...

https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=3953

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #44 skrivet: 25 mar-17 kl 12:42 »
Nu vet man inte vad du gjorde med enbart sladden eftersom det blev svart,kanske kolla säkringen.... Har du gjort rätt med testlampan så gå till kontaktstycket och mät på den gula sladden där för att se om testlampan lyser..

Jag gjorde fel där. Vet inte hur jag tänkte. Och säkringen hade faktiskt brunnit. Jag fixade detta och fortsatte sen att undersöka den nedersta lampan till vänster. Jag gjorde då om testet med testlampa noggrannare. Jag kopplade alltså mellan jord och gulgrå kabel. Då lyser testlampan, men ganska svagt tycker jag. Eftersom bakljuset lyser så finns det åtminstone en viss jordning av den nedersta lamphållaren, men det är något fel på strömtillförseln till den del av lampan som ska visa bromsljus. Jag testade sen att ta ut lamphållaren ur bakljusenheten och testa den med sladdar från de kablar som ansluter till bakljusenheten. Då får jag även bromsljus, men inte så starkt som det borde vara, tycker jag. Jag ska undersöka mer nu.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #45 skrivet: 25 mar-17 kl 13:56 »
Det är lite lurigt detta. Det visar sig att jag har bromsljus på båda de kombinerade bak- och bromslysena (längst ned t.h. och t.v.) men t.h. lyser baklyset svagt och bromsljuset starkt, medan t.v. är det tvärtom, så man knappt ser någon sklillnad när man trampar på bromsen. Så ska det inte vara. Det visade sig att felet kunde avhjälpas genom att byta plats på den gul-grå och röda sladden på vänster sida. Troligen har jag monterat fel då jag bytte bakljusenhet till vänster för några år sen. Problemet med de kombinerade bak- och bromsljusen är därför löst.

Återstår nu att laga kabelbrottet till bakluckan. Jag överväger även att koppla bromsljus på dimbakljusen upptill t.v. och t.h. genom att koppla gula sladdar vidare dit från de lägsta lamporna. Detta funkar enligt prel. testning.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #46 skrivet: 25 mar-17 kl 14:15 »
Gott när det går framåt... Här en länk till en video där en engelsman mixtrar med bakljuset till sin 245.a...Ca 2.30 min in i videon ser man jordpunkt på bakljuset kanske likadant på andra sidan...Kolla så det ser rent och blankt ut där...Men som sagt du har nog redan hittat punkterna... http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=5&video_id=117

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #47 skrivet: 25 mar-17 kl 23:39 »
Jag överväger även att koppla bromsljus på dimbakljusen upptill t.v. och t.h. genom att koppla gula sladdar vidare dit från de lägsta lamporna. Detta funkar enligt prel. testning.

Om du ska göra det, så ta då ut ström till de extra bromsljuslamporna före glödtrådsvakten. Den tål inte att belastas med mer än originalbromsljusen. Det bör gå att låna ström från bromsljusledningen till släpvagnskontakten.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #48 skrivet: 26 mar-17 kl 21:20 »
Om du ska göra det, så ta då ut ström till de extra bromsljuslamporna före glödtrådsvakten. Den tål inte att belastas med mer än originalbromsljusen. Det bör gå att låna ström från bromsljusledningen till släpvagnskontakten.

Jag använder inte bromsen särskilt mycket och håller sällan bromspedalen nedtryckt mer än några sekunder när jag bromsar. Men det kanske räcker för att ge problem?

Vad är glödtrådsvakt för något?

Det verkar dumt att de bäst placerade lamporna bak används så lite som dimbakljus gör.

Kanske kan jag byta plats på sladdarna för bromsljus och dimbakljus. Jag tror det är 21W på båda. Då får jag ett starkare bakljus med dimbakljuset och ett högt placerat bromsljus.
« Senast ändrad: 26 mar-17 kl 21:26 av Anders S »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #49 skrivet: 26 mar-17 kl 22:17 »
Glödtrådsvakten är den här anordningen som tänder varningen för trasig glödlampa vid behov.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #50 skrivet: 26 mar-17 kl 23:27 »
Du skall inte ha ett bakljus på 21 Watt. Det kommer att blända fruktansvärt för bakomvarande. 5 Watt är inte använd på skoj.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #51 skrivet: 27 mar-17 kl 09:57 »
Du skall inte ha ett bakljus på 21 Watt. Det kommer att blända fruktansvärt för bakomvarande. 5 Watt är inte använd på skoj.

Bakljuset är på 5 W, dimbakljuset på 21 W, enligt Volvos konstruktion. Jag tänker inte ändra på detta, utom att jag funderar på att flytta dimbakljuset nedåt och bromsljuset uppåt.

Det finns dock ett problem med detta: Lampvarningen för bromsljuset kommer inte att fungera, utom för bromsljuset i bakrutan. För att undvika detta krävs förmodligen något slags ombyggnad, t.ex. som torbjorn föreslagit.

Fördelar med detta byte:
När bromsljuset tänds t.v. och t.h. kommer en helt släckt lampa att tändas, vilket syns bättre än om en svagt lysande lampa börjar lysa starkare.
Bromsljuset syns kanske tydligare om det är högre placerat, medan dimbakljus är en detalj som inte har lika tydlig nytta, skulle jag tro.

Ev smärre nackdelar:
Kanske det röda glaset är annorlunda där det är avsett att vara dimbakljus, så att det fungerar bättre i dimma. Jag kan dock inte se det med ögat om jag tittar på glaset.
Kanske det är meningen att bromsljuset ska se ut som en (varnings)triangel. Därför har två lampor placerats lågt. Tveksamt om detta har betydelse?
Dimbakljuset syns förstås lite sämre om det placeras lägre.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #52 skrivet: 27 mar-17 kl 10:03 »
Jag tror Du kan utan vidare göra so. Placeringen på dimbakljuset har nog ingen betydelse. Och resonemanget om en mörk lampa som tänds är nog bra. Att kontrollen inte funkar gör detsamma, det är inte alla bilar som har. Du får väl kolla nån gång om dom funkar. Det röda glaset på de båda olika lamporna är detsamma. Då finns ingen skillnad.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #53 skrivet: 28 mar-17 kl 19:56 »
Vid närmare eftertanke tror jag lampvarningen kommer funka för bromsljuset i bakljusenheterna även om jag byter plats på sladdarna. Det är bara jord efter lamporna på båda ställena.

Jag kom av mig med testningen eftersom jag råkade laka ur batteriet när jag testade ljusen utan att ha motorn i gång. Men nu är detta fixat.

Jag försöker nu laga kabelbrottet i bakluckans vänstra gångjärn. Jag inriktar mig på en kabeldragning inne i kupén, som beskrivs här, från tråd som Tännlappen länkade till:
https://forum.svenska200klubben.com/viewtopic.php?t=3953#p19516

Det är dock svårt att dra ur kablarna så de blir tillgängliga för skarvning ocvh ny dragning inne i kupén. De nyper fast uppe i gångjärnet. Jag lyckades med möda dra ur dem ur bakluckan, men får inte loss dem ur D-stolpen (=vänstra bakersta stolpen). Jag får nog inrikta mig på att kapa dem kort i vänstra flygeln och skarva därifrån upp till bakluckans överkant. Ingen stor förlust men känns lite onödigt kanske.

Jag kommer inte underfund med hur jag ska lossa takklädseln utan att ta för stora risker för skador och missöden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #54 skrivet: 28 mar-17 kl 20:10 »
Vet inte om det är lika som min gamla -76, men på den var det limmat över kanten och gummilisten över om jag mins rätt.
Mitt innertak var löst och enkelt att limma fast med kontaktlim.

När lagade mina kablar, så tog jag loss gångjärnet och satte tillbaka kablarna som det var.
Som jag mins det, så var det enkelt och blev snyggare än en lös kabel.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #55 skrivet: 28 mar-17 kl 20:38 »
Ja men det gäller då att lossa takklädseln, som jag inte vill ge mig på med den bristfälliga information jag lyckats samla ihop om detta. Jag har en 92:a och jag tror inte att det är samma sak som på din 76:a. Din beskrivning ur minnet är dessutom alltför vag för att jag ska kunna använda den. Jag vill inte förstöra takklädseln för att kunna laga detta fel.

Lyckas man lossa takklädseln förmodar jag dock att man kan skruva loss gångjärnet från insidan av karossen och skarva kablarna.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #56 skrivet: 28 mar-17 kl 21:56 »
Du kan prova "jagrullar.se". Finns det inte redan en tråd kan du skapa en egen.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #57 skrivet: 29 mar-17 kl 02:39 »
Ja men det gäller då att lossa takklädseln, som jag inte vill ge mig på med den bristfälliga information jag lyckats samla ihop om detta. Jag har en 92:a och jag tror inte att det är samma sak som på din 76:a. Din beskrivning ur minnet är dessutom alltför vag för att jag ska kunna använda den. Jag vill inte förstöra takklädseln för att kunna laga detta fel.

Lyckas man lossa takklädseln förmodar jag dock att man kan skruva loss gångjärnet från insidan av karossen och skarva kablarna.


Kollade på det...Ska inte vara så svårt...lyfter lite på taket i hörnan och samtidigt pressar bakåt så frigörs en plastkant som sitter hakad i plåtkanten runt taket på insidan bara...lossa försiktigt en liten bit där bak så du kommer åt....Kanske behöver en bred typ mejsel också...Instruktion på engelska .... http://www.swedishbricks.net/TechTips/tailgateharness.html

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #58 skrivet: 29 mar-17 kl 11:14 »
Kollade på det...Ska inte vara så svårt...lyfter lite på taket i hörnan och samtidigt pressar bakåt

Lyfter? Du menar pressar kanten på den vita takklädseln nedåt eller uppåt?
bakåt? Vad betyder det? Bakåt i förhållande till bilen eller mig, när jag står bakom bilen?

Den engelska texten (som baseras på en 85:a) säger följande:
"Put your fingers about 1" from the back edge of the head liner [takklädsel] near the center and by pulling up and back the head liner will stretch enough to allow you release it from the roof edge."

Jag tycker dock att takklädseln eller dess platta ram sitter stenhårt och jag vill inte ta i så mycket. Det finns redan en liten repa i den som jag tycker är ful.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Felsökning bromsljus
« Svar #59 skrivet: 29 mar-17 kl 11:25 »
Ett brutalare sätt, om du är rädd om innertaket.
Skär hål i taket och jobba uppifrån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser