Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för plog till Volvo BM 430?  (läst 6192 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Vad för plog till Volvo BM 430?
« Svar #20 skrivet: 20 mar-17 kl 23:02 »
Det går bra att plöja utan stödhjul om traktorn har någotsånär modern hydraulik som man kan ställa in för dragkraftsreglering. Jag är nästan säker på att 430 har det.

Däremot är det ett rent helvete att plöja utan stenutlösning. Sådant skall man varken utsätta sin rygg eller traktorn för.
Det går hyfsat med halvautomat där man måste lyfta plogen för att stenutlösningen skall slå tillbaka i utgångsläget. Jag har själv en Överum Sesam halvautomat till min MF165.
Att plöja med helautomat går som en dröm...... jag har aldrig gjort det men jag ser ju hur fint det går då andra gör det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

habba

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Vad för plog till Volvo BM 430?
« Svar #21 skrivet: 27 mar-17 kl 07:16 »
Tack för hjälp, tips och varningar. Nu har jag köpt en plog och provplöjt en liten del av åkern.

Det blev en 2-skärig Kverneland, utan stödhjul, med stenutlösning.

Jag har inte någon nära lantbrukargranne att rådfråga. De som bor närmast bor i villor på tomter som avstyckats från vår fastighet innan vi köpte den. Jag har läst på teorin i plöjning på informativa hemsidor (och en del forum), dessutom var bonden vi köpte plogen av mycket hjälpsam och hade full förståelse för att vi är totala nybörjare på det här. Han tyckte bara att det var roligt att få komma med lite tips angående inställningar på traktorn, han hade själv kört den med sin 430 så han hade stenkoll.

Rötter är inget problem på vår åker (vad jag sett hittills), det står inga träd alldeles intill (mellan träden och åkern är ett större hallonsnår och eventuella rötter från hallonen märktes inte direkt av). Stenar verkar vi i princip inte heller ha några alls...

Så - hur gick det för en total nybörjare som bara läst teoretiskt på nätet?
Jo - alldeles utmärkt! Utan större svårighet plöjde jag en kvarts hektar (fokuserade på det hörn där vi skall montera en större odlingstunnel). Det blev (nästan) helt rakt. Det gick 15-25cm djupt - traktorn reglerade djupet vid lokala skillnader i jorden. Inga som helst problem att det inte var stödhjul. Inga problem med rötter. Inga problem med stenar. Dessutom var jorden bra mycket lättare än vad vi trott, det var bitvis mycket sand i den (just där vi provgrävt med spade var en liten lokal topp med lera som inte direkt verkar representativ för resten av åkern - men det återstår att se).

Visst känns det av att man är nybörjare och nog kommer man kunna bli mycket bättre på det här för varje gång man gör det. Men för att vara gjort av en nybörjare måste jag säga att det känns som om jag har anledning att vara nöjd :-)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Vad för plog till Volvo BM 430?
« Svar #22 skrivet: 27 mar-17 kl 08:48 »
Du får se upp så du inte blir för glad i att plöja, det finns de som åker på plöjningstävlingar och tillställningar mest hela sommarhalvåret ;)

Harva är inte lika kul men går nog fort hos dig.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad för plog till Volvo BM 430?
« Svar #23 skrivet: 27 mar-17 kl 16:20 »
Det va roligt att höra. Lycka till i fortsättningen.
kretslopp

 

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Vad för plog till Volvo BM 430?
« Svar #24 skrivet: 28 mar-17 kl 15:01 »
Körde du med lastaren på? Hade du något i skopan?
På en tvåhjulsdriven torde det ju vara till enbart nackdel att frontbelasta den så tryck på bakhjulen minskar. Bara den står på alla fyra när plogen är lyft (och en liten tegplog ska inte välta den traktorn).
Antar bonden visade dig om dragkraftsregleringen (eller ställde han in allt?). Se till att kunna den så du vet i framtiden vid ändringar. Ja sådan reglering så ska det gå utan stödhjul. T430 är ju från tiden då Fergusonpatentet gått ut för något/några decennium sedan och de fått bra koll på det hela. Det är nog en exemplarisk plöjningstraktor för sin storlek.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser