Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?  (läst 33428 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #40 skrivet: 26 jul-17 kl 17:40 »
En sak att tänka på är när ni torkar ur pannan, vad använder ni för papper? Som ni säkert märkt lossnar det små bitar av pappret när man drar i pannan och korvar sig.

Idag innehåller de flesta toa och hushålls rullar en viss del returfiber.
Och ni vet ju själva hur det ser ut i "papper" kontainern på ÅVC, alltid är det nån jävel som slänger sin plast där.

Den skiten finns i de små papperskorvarna och brinner upp i pannan och lämnar äcklig plast efter sig.

Så skölj noga efter ni papprat pannan om ni köper billigt toapapper.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #41 skrivet: 26 jul-17 kl 19:22 »
En sak att tänka på är när ni torkar ur pannan, vad använder ni för papper? Som ni säkert märkt lossnar det små bitar av pappret när man drar i pannan och korvar sig.

Idag innehåller de flesta toa och hushålls rullar en viss del returfiber.
Och ni vet ju själva hur det ser ut i "papper" kontainern på ÅVC, alltid är det nån jävel som slänger sin plast där.

Den skiten finns i de små papperskorvarna och brinner upp i pannan och lämnar äcklig plast efter sig.

Så skölj noga efter ni papprat pannan om ni köper billigt toapapper.
Förpackningsplast brukar vara gjord av polyeten och den är inte farlig att elda. Det är värre med tex. PVC som innehåller mjukgörare och klor, den skall helst inte eldas. Fast jag vet ju iofs inte vad det är för plast som brukar hamna bland returpappen?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #42 skrivet: 26 jul-17 kl 20:48 »
När ni snackar återvinning, så kom jag på en rolig sak.
När de började ställa upp behållare på vissa platser, så var det 7 st utanför ICA
Jag var där med en kompis och en gubbe började prata med honom om hur bra det var med återvinning.

Min kompis höll med och pekade på behållarna och sa.
En för varje veckodag, måndag, tisdag och så vidare.
Gubben blev skogstokig på min kompis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #43 skrivet: 26 jul-17 kl 22:39 »
Numera har returpappersbruken bra utrustning för att sortera bort plast ur det återvunna papperet. Till skillnad från hur det var för 25-30 år sedan då det nästan var spöstraff på att skicka med fönsterkuvert i annan pappersåtervinning, och pappersbruken hade gubbar som avsynade lasten på bilarna som kom med returpapper, bilar som kom med lass som det uppenbarligen fanns plast i fick vända om utan att lossa.

Numera sägs det ju officiellt inom förpackningsinsamlingen att en förpackning som består av både plast och papper (t ex ett bregottpaket) inte behöver separeras innan man lägger den i återvinning, det som avgör om den ska hamna i plast- eller pappersåtervinning är vilket material som dominerar i den.
Mycket förpackningspapper, t ex i mjölkpaket, är ju dessutom plastbelagt (polyeten) på ena sidan.

För att återgå till trådens ämne, så brukar jag diska gjutjärnsstekpannor om det rör sig om en mycket ohygienisk gammal stekpanna (t ex om den har legat i ett uthus länge med fritt tillträde för råttor och fåglar). Ett annat fall är om man har sanerat en anskrämlig panna med mycket rost och fastbrända tjocka kolavlagringar genom att t ex sandblästra eller köra med roterande stålborste, då är det bra med en grundlig diskning för att få bort rester av blästersand, mineralolja från stålborsten mm. Sen får man förstås steka in pannan på nytt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #44 skrivet: 27 jul-17 kl 06:52 »
Jag diskar pannan då det behövs, tycker inte diskmedlet tar på den polymeriserade ytan. Ska återfettas igen efter tvättning bara. Gnider in lite olja.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #45 skrivet: 27 jul-17 kl 13:27 »
Numera har returpappersbruken bra utrustning för att sortera bort plast ur det återvunna papperet. Till skillnad från hur det var för 25-30 år sedan då det nästan var spöstraff på att skicka med fönsterkuvert i annan pappersåtervinning, och pappersbruken hade gubbar som avsynade lasten på bilarna som kom med returpapper, bilar som kom med lass som det uppenbarligen fanns plast i fick vända om utan att lossa.

Numera sägs det ju officiellt inom förpackningsinsamlingen att en förpackning som består av både plast och papper (t ex ett bregottpaket) inte behöver separeras innan man lägger den i återvinning, det som avgör om den ska hamna i plast- eller pappersåtervinning är vilket material som dominerar i den.
Mycket förpackningspapper, t ex i mjölkpaket, är ju dessutom plastbelagt (polyeten) på ena sidan.

För att återgå till trådens ämne, så brukar jag diska gjutjärnsstekpannor om det rör sig om en mycket ohygienisk gammal stekpanna (t ex om den har legat i ett uthus länge med fritt tillträde för råttor och fåglar). Ett annat fall är om man har sanerat en anskrämlig panna med mycket rost och fastbrända tjocka kolavlagringar genom att t ex sandblästra eller köra med roterande stålborste, då är det bra med en grundlig diskning för att få bort rester av blästersand, mineralolja från stålborsten mm. Sen får man förstås steka in pannan på nytt.
Helt galet art blästra ur en stek panna eller gryta bättre att hälla på ättika för att lösa upp . Räcker inte det så kan man  fortsätta att koka ur pannan med vatten och ättika.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #46 skrivet: 27 jul-17 kl 13:31 »
Jag använde stålborste och vinkelslip då jag renoverade min gamla husqvarna panna.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #47 skrivet: 27 jul-17 kl 13:34 »
Jag använde stålborste och vinkelslip då jag renoverade min gamla husqvarna panna.
Sål borste är ok det ger inga porer som blästring gör.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #48 skrivet: 27 jul-17 kl 13:37 »
Sål borste är ok det ger inga porer som blästring gör.

Om man blästrar med bakpulver eller nåt annat som de använder till ömtåliga material då?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #49 skrivet: 27 jul-17 kl 13:42 »
Om man blästrar med bakpulver eller nåt annat som de använder till ömtåliga material då?
Bak pulver lär nog inte göra någon nytta i det sammantaget . Bättre att lösa upp det i vatten som man sen häller i stek pannan eller grytan .

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #50 skrivet: 27 jul-17 kl 13:53 »
Bak pulver lär nog inte göra någon nytta i det sammantaget . Bättre att lösa upp det i vatten som man sen häller i stek pannan eller grytan .

Om upplösning inte funkar, för de är så misskötta och vill nöta bort istället.
Funkar det då med bakpulver eller nåt annat blästermedel, för ömtåliga saker?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #51 skrivet: 27 jul-17 kl 14:02 »
Om upplösning inte funkar, för de är så misskötta och vill nöta bort istället.
Funkar det då med bakpulver eller nåt annat blästermedel, för ömtåliga saker?
Vet ej tror mer på att slipa bort i så fall då blästring gör för stor skada vad ja sett .

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #52 skrivet: 27 jul-17 kl 14:05 »
Vet ej tror mer på att slipa bort i så fall då blästring gör för stor skada vad ja sett .

På aluminium blir det mer åverkan av slipning än blästring och gjutjärn borde vara tåligare än aluminium.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #53 skrivet: 27 jul-17 kl 18:18 »
Helt galet art blästra ur en stek panna eller gryta bättre att hälla på ättika för att lösa upp . Räcker inte det så kan man  fortsätta att koka ur pannan med vatten och ättika.
Nope. Här blev det bakåfram redigt :P ...
Syror (t ex ättika) löser proteiner, och det är som regel inte proteinerna som är problemen när ett gjutjärnskärl börjar bli sunkigt, utan fettet. Och baser löser fett. Lut eller någon typ av soda funkar. Lägg kärlet i en balja med kokhett vatten och målarsoda, och låt det ligga över natten.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #54 skrivet: 27 jul-17 kl 22:38 »
Och tjocka förkolnade avlagringar löses varken av syror eller baser utan det är bara mekanisk bearbetning - blästring, slipning eller stålborstning - som biter på dem.

Om det går bra att t ex sandblästra ett gjutjärnstopplock till en bilmotor, varför skulle det då inte gå för sig att sandblästra en stekpanna av gjutjärn?  Den har ju säkert redan sandblästrats en gång på fabriken för att få bort glödskal, fastbrända formsandrester mm, så då ska väl en eller ett par ytterligare sandblästringar under pannans livslängd varken göra till eller från.

Det är märkligt att så många har glömt bort allt de fick lära sig på högstadiets kemilektioner om syror, baser och vad de har för egenskaper.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #55 skrivet: 27 jul-17 kl 22:56 »
Och tjocka förkolnade avlagringar löses varken av syror eller baser utan det är bara mekanisk bearbetning - blästring, slipning eller stålborstning - som biter på dem.

Om det går bra att t ex sandblästra ett gjutjärnstopplock till en bilmotor, varför skulle det då inte gå för sig att sandblästra en stekpanna av gjutjärn?  Den har ju säkert redan sandblästrats en gång på fabriken för att få bort glödskal, fastbrända formsandrester mm, så då ska väl en eller ett par ytterligare sandblästringar under pannans livslängd varken göra till eller från.

Det är märkligt att så många har glömt bort allt de fick lära sig på högstadiets kemilektioner om syror, baser och vad de har för egenskaper.


Det är föga förvånande att man glömmer bort sådana kunskaper, om man inte upplever att man behöver dom så försvinner dom.

Avseende blästring så finns det många olika metoder att blästra med idag.
Det innebär att man väljer vilket medium man vill använda i förhållande till det de krav man ställer på resultatet.
Vill man fullständigt undvika skador på metallen så använder man laserblästring.  Inte så vanligt ännu men det kommer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #56 skrivet: 28 jul-17 kl 06:14 »
Jajamen, det går att sandblästra kokkärl av gjutjärn*! Min far brukar göra det då och då, för precis som torbjorn säger biter inte basiska ämnen på fastbrända och förkolnade beläggningar.

*fast inte om de är emaljerade väl, ex.vis stekgrytor, det lär gå rätt illa åt emaljen om inte den som blästrar är pricksäker.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #57 skrivet: 28 jul-17 kl 09:35 »
Jajamen, det går att sandblästra kokkärl av gjutjärn*! Min far brukar göra det då och då, för precis som torbjorn säger biter inte basiska ämnen på fastbrända och förkolnade beläggningar.

*fast inte om de är emaljerade väl, ex.vis stekgrytor, det lär gå rätt illa åt emaljen om inte den som blästrar är pricksäker.

Precis, man blästrar ju inte emaljerade ytor. Om det är ett föremål som är delvis emaljerat och där man vill blästra de fria gjutjärnsytorna så kan man maskera emaljen med något som sandblästern inte biter på, t ex vävtejp (gaffatejp).

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #58 skrivet: 26 jan-19 kl 16:45 »
Har en gjutjärnspanna som är full med sot. Har ställt den på spisen på full värme ich det släpper lite sot. Har borstat med stålborste och det har släppt lite till. Funderar nu på att ställa den på grillen. Hur ska man egentligen göra?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #59 skrivet: 26 jan-19 kl 17:11 »
Om den inte är emaljerad utan det är bar gjutjärnsyta överallt, så är ett tips att leta rätt på någon som har en självrengörande "pyrolysugn" i köket.  Skruva loss handtaget och eventuella andra värmekänsliga saker från stekpannan, ställ in den i ugnen och kör ett pyrolysprogram.  Efter pyrolysen kan du räkna med att allt sot och annat organiskt material är bortbränt, så det är bara "gjuthud", rost och glödskal kvar. Och de sakerna brukar en stålborste ta bra på.
Tänk på att för att stålborsten verkligen ska fungera bra, så måste både den och det man ska borsta rent vara helt fritt från olja och fett. Det kan vara idé att t ex koka stålborsten i maskindiskmedelslösning och skölja den med vatten först, om den ska ta riktigt bra.

När du är klar med grovsaneringen så måste stekpannan förstås stekas in på nytt, precis som en ny gjutjärnspanna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 7 användare
xaelanar, ärt, Tur-Johan, reimersro, von tratt, kretslopp, Alice Moland

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser