Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaka ungtuppar  (läst 2733 gånger)

Astt

  • Inlägg: 1
    • Värmland
Elaka ungtuppar
« skrivet: 03 mar-17 kl 10:54 »
Har 8 höns och 3 tuppar, 2 av tupparna kläcktes i somras och alla hönsen har gått tillsammans sedan dess, har nu sett sedan några dagar att ett par av hönsen har blivit tilltygade av ungtupparna. Alla hönsen håller sig på behörigt avstånd från de två ungtupparna men har inget emot den gamla tuppen, har sett några gånger att ung tupparna hackat på hönorna, båda är skyldiga men den ene verkar lite aggressivare. Funderar nu på att ta bort en av ungtupparna men läser samtidigt att det kan vara bättre med 3 tuppar än med 2. Gammaltuppen är klart ranghög och jagar undan ungtupparna så snart de kommer i närheten och hönorna tyr sig till gammaltuppen. Finns det någon som sett liknande och har några råd, ska jag avvakta eller ta bort 1 eller båda ungtupparna. Vill gärna ha en reservtupp kvar om räv eller duvhök hälsar på. 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #1 skrivet: 03 mar-17 kl 11:03 »
Jag skulle placera dem i grytan fortast möjligt, men det är ju jag, det.  Den gamle tuppen får då en lugnare flock att hålla reda på, och skydda.  Räv och hök skyddar du väl bäst mot genom bra stängsel, de tider på dygnet när du inte kan ha en bra hund ute?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #2 skrivet: 03 mar-17 kl 12:11 »
Släng ut en annons på tupparna kan ju finnas nån som vill ha om inte så är grytan ett bra alternativ 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #3 skrivet: 12 mar-17 kl 13:24 »
Har varit i precis samma sits! Man vill gärna ha 3 tuppar istället för 2, och det är självklart bäst.
Har också haft 2 elaka ungtuppar som dessutom gick samman och var elaka mot hönorna tillsammans. Detta blev ju outhärdligt att se för mig. Tänkte först att det ger sig nog med tiden, och det kan det nog göra, men jag bestämde mig för att sära på mina ungtuppar. Jag sparade den ena och sålde den andra. Sen satte jag in en ny ungtupp i gruppen så det blev 3 tuppar ändå till slut.
Det hjälpte i mitt fall.
Min erfarenhet säger att vissa raser, inte mist korsningar, är värre som ungtuppar än andra tyvärr. Vissa gör även just så att dom "går ihop" med en bror som dom växt upp med, och tillsammans blir de riktiga ligister! Ofta kan det hjälpa att sära på ett par såna ungtuppar.

Var inte så snabb med att nacka dom. Ge dom en chans att växa upp till fina trevliga tuppar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #4 skrivet: 12 mar-17 kl 16:02 »
Det är som alltid viktigt att förstå djurs biologi! Att ha en flock med flera tuppar år djurplågeri! Det är du som ska se till att djuren mår bra och trivs.
kretslopp

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 19:00 »
Nä, nu får du väl ändå ge dig Kretslopp!! Det där är definitivt inte sant på något vis! Djurplågeri??!!

Det finns massor av fina, lyckliga flockar med flera tuppar. Sluta avskräck folk från att ha flera tuppar. Det är väldigt trevligt att ha en större fungerande flock med flera hönor och tuppar.  :) Det är ju det som är tjusningen med att ha höns, en härlig fungerande flock, där det inte blir kris om gammeltuppen skulle gå bort..

Om du inte lyckats med det, Kretslopp, så beklagar jag.
Men ge inte upp, Astt och alla andra! :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #6 skrivet: 12 mar-17 kl 19:24 »
Nä jag har inte lyckats med det. Jag har sett alldeles för många eländiga exempel på kuvade tuppar som mår dåligt, eller slåss. Du kan inte gardera dej för om gammeltuppen dör. Skaffa dej då en ny.
kretslopp

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #7 skrivet: 12 mar-17 kl 19:27 »
Varför skulle det vara dåligt att ha flera tuppar?  Jag känner många som har det, utan problem.  Om det är tillräckligt många hönor, förstås!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #8 skrivet: 13 mar-17 kl 08:44 »
Det är en ständigt återkommande fråga här på forumet om tuppar som slåss. Det tillhör deras natur att det blir så. Vi är många som skriver och läser här, så en lösning är att du som har tuppar som slåss, skickar ut en fråga om hjälp med slakt. Jo det är väl klart att det finns fler lösningar och att en del lyckas riktigt bra med det. Men om det blir slagsmål eller att en blir kuvad så är det ingen bra lösning.
kretslopp

Malin på torpet

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #9 skrivet: 13 mar-17 kl 09:10 »
Har samma problem som dig. 4 tuppar och något fler höns än dig. Av tupparna har jag 2 ungtuppar som är bröder som verkar mobba en av hönorna. Jag vet inte om det är den ena eller båda som mobbar men jag funderar på att låta den eller de skyldiga hamna i grytan.

Sedan undrar jag också hur ni andra gör med tuppar som parar sig med hönor som inte vill. Tar ni bort dem? I höstas tog vi bort en våldtäktstupp men nu verkar en av ungtupparna vara likadan (inte samma gener). Vad har ni andra för erfarenheter av sådana tuppar?

/Malin
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #10 skrivet: 13 mar-17 kl 09:38 »
Men det är väl helt självklart att det inte är någon lösning om någon av tupparna är kuvad. Det är väl just då man ska be om råd.
Det går att ha fina grupper med flera tuppar, jag har just nu 4 olika grupper med 3 eller flera tuppar i varje.
Jag skulle givetvis inte låta någon av tupparna må dåligt eller vara kuvad! Blir det slagsmål så får man givetvis se över om man eventuellt behöver byta ut någon.
Det finns dom som är mer bråkstakar än andra. ( Precis som vissa hönor kan vara svåra på olika sätt.. )

Men att säga att det är djurplågeri eller avråda folk från att ha flera tuppar är totalt fel!!
Som sagt, synd att du misslyckats - men dra inte alla över en kam!  >:(


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #11 skrivet: 13 mar-17 kl 10:53 »
Jag inbillar mig att även tuppar är individer ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #12 skrivet: 05 apr-17 kl 15:05 »
Jag har 13 hönor och 2 tuppar (far och son). Jag tyckte det gick jättebra ända tills de en dag var rosafärgade båda två (av blod). Sedan har det varit lugnt ett tag men häromdagen var det mera blod. Jag har inte bestämt mig än för om jag ska ta bort en av dem och (isf vilken) eller båda och skaffa en ny. De är snygga båda två och har anlag för gröna ägg.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #13 skrivet: 05 apr-17 kl 18:33 »
Fler hönor?  Vem av dem månar mest om hönorna, visar dem mat och skyddar dem vid fara?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #14 skrivet: 27 maj-19 kl 19:26 »
Jag har 15 tuppar i olika åldrar. Yngst 7 veckor äldst 12 veckor. Jag tar alltid och plockar bort tupparna när de blir stökiga i hönshuset. De är jättegulliga ihop. Visst tuppslåss de mot varandra men inte med blodvite. De sitter ihop på kvällen och samsas fint på dagen.
Allt eftersom de blir äldre säljs de eller blir mat. Har aldrig haft en elak tupp eller elaka bröder. Som mobbar. Och jag har bara blandraser. Förutom 3 lohman hönor som bara är lohman.
Tror man skall vara uppmärksam på generna. Elak tupp ger ofta elak avkomma och tvärtom.
Ullish

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Elaka ungtuppar
« Svar #15 skrivet: 28 maj-19 kl 14:11 »
Det är ju viktigt att våra djur trivs, det vill vi ju alla. Om dom inte gör det måste vi åtgärda det så det inte blir vanskötsel.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser