Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MANDELMANNS UTEDASS!!  (läst 5806 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
MANDELMANNS UTEDASS!!
« skrivet: 16 feb-17 kl 22:28 »
Jag älskar att kolla på Mandelmanns - Ger en ro i själen och man blir så inspirerad...iaf jag! Nu blev jag inspirerad till att fixa ett utedass!! Genialiskt egentligen och skulle kunna användas tre säsonger. Skulle spara både vatten och el! Inte alls dumt!! Fast svetsa kan jag inte så det blir knepigt att fixa varmvatten...... :) Men sjutton vet om man inte skulle bygga ett utedass...... kan faktiskt göra ett riktigt "hemtrevligt" och bra kompost blir det ;D Mitt ex hade utedass året runt och det funkade helt ok..........!
Jaa det kommer nog banne mig att bli ett dass här på gården! Ett lyft för naturen och kretsloppet - Hurra! ;D
« Senast ändrad: 16 feb-17 kl 23:08 av Skogsbönan »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MANDELMANNS UTEDASS!!
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 12:21 »
Man behöver inte varmvatten i ett utedass.  :)
Har alltid kört bara en kanna med vatten som står på en liten väggfast hylla som morfar byggde där på 40 talet...

Det behöver också en egen kompost där man kan gräva ned avfallet och täcka med trädgårdsavfall, skogsmull, etc så att det går att blanda upp när allt multnat.

(Skall inte gå in diskussionen om avlopp här då den brukar bli infekterad, men har man tillstånd för latrinkompostering, vilket man söker hos respektive kommun så är det grönt)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

xlab

  • Gäst
SV: MANDELMANNS UTEDASS!!
« Svar #2 skrivet: 20 feb-17 kl 13:09 »
För varvatten vår/sommar/tidig höst så lägg en PM slang på ett soligt tak (25mm) så kan du få vatten att komma upp i ca 60 grader en solig dag, för höst och vinter ta en koppar spiral och placera den i en vedspis/kamin koppla en cirk pump som får vattnet att cirkulera, nu har du 80-90 grader på vattnet :)

 

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: MANDELMANNS UTEDASS!!
« Svar #3 skrivet: 02 nov-17 kl 22:25 »
Byggde du något utedass? 
Jag gillar mitt men jag får se hur mycket det används när vi väl får innedass. Man behöver ju inte vara paragrafryttare, och det kommunen inte vet tar den inte skada av, men det kan ju hända att de har åsikter om hur skiten får komposteras. 

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: MANDELMANNS UTEDASS!!
« Svar #4 skrivet: 02 nov-17 kl 22:36 »
Jag brukar skyffla i några spadar skogsmull eller kompostjord när tunnan börjar bli äcklig då blir det mest jord och papper man behöver mylla ned sedan, detta kan man bara skotta över i komposten ett par säsonger så får man bara jord sedan när man behöver gräva om det, gör tre i rad så kan man tömma i en fålla varje säsong, fållan skall vara glest byggd så att den blir ordentligt genomluftad men utan att torka för mycket, så skuggsida eller skog, etc blir perfekt. Tex bakom dasset...
Det är smidigt om man gör sektioner som man kan plocka ned när man tömmer den färdiga fållan när innehållet multnat ned ordentligt till ren jord.

Blanda med trädgårdsavfall och annat som ger luft och mull.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

854 gäster, 5 användare (3 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser