Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??  (läst 11479 gånger)

andtol

  • Gäst
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #20 skrivet: 17 feb-17 kl 13:39 »
Fast då får jag väl skit för att jag exploaterar skog - Eller?

Nej då.

Men precis som någon sa här eller i en annan tråd, man kan inte välja svaren på ett forum. På gott och ont. Du har skapat många trådar på forumet, det är kul med aktivitet! Men man får inte alltid de svar man önskar.

Det bästa för miljön vore om du inte dricker kaffe utan något lokalproducerat på din egen gård. Men det är inte lika roligt.

Jag tycker du har fått bra och vettiga svar nu, eller?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #21 skrivet: 17 feb-17 kl 13:53 »
Ja absolut - Många god råd och det är jättefint! Tacksamt. Men trist att bli dumförklarad för att jag vill fasa bort plasten..... Om det är transporten du syftar på vad gäller kaffet så är jag medveten om påfrestningen. Jag vet att den fraktas långt..... Jag har faktiskt tänkt skaffa egna kaffebönor och testa om det går att få bönor. Men då är man tillbaka till energiförbrukning osv. Tror inte det går att få kaffebönor utan tillskott på ljus och värme...... Jag uppoffrar mig en hel del för miljön redan och mer blir det. Bit för bit. Kaffe kommer jag dricka ett tag till......fast jag vet inte om det finns inom Europa? Kaffebönor alltså...... skulle vara mer miljösmart att ta från Italien än Sydamerika iaf.........eller Sydafrika...
Jag vet att oönskade svar kan och alltid kommer att dyka upp! Man får sålla och sila.......

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #22 skrivet: 17 feb-17 kl 14:02 »

Det bästa för miljön vore om du inte dricker kaffe utan något lokalproducerat på din egen gård. Men det är inte lika roligt.


Jodå! Det är mycket som går att jäsa till roligare drycker än kaffe ;D

andtol

  • Gäst
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #23 skrivet: 17 feb-17 kl 14:04 »
Jodå! Det är mycket som går att jäsa till roligare drycker än kaffe ;D

 ;D



Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #24 skrivet: 17 feb-17 kl 18:00 »
Någonstans i Sverige
finns det filterhållare av porslin, men de flesta verkar vara begagnade. (Poppis på loppis?)
Det kan vara värt att leta ändå. De kallas också keramisk filtertratt.
http://www.kaffecompagniet.se/bryggning-av-kaffe/kaffebryggning/filterhallare-porslin-1x4/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #25 skrivet: 17 feb-17 kl 18:51 »
Där fick man en blick in i kaffenördarnas värld ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #26 skrivet: 17 feb-17 kl 20:26 »
Tror ni att det är möjligt att få tag i en kaffebryggare utan plast. Alltså helt plastfri!? En perkulatorbryggare? Dom har väl vattenslang i plast? Jag vill bara veta om det finns över huvud taget istället för att koka eller använda manuell. Jag har kollat runt lite men det verkar knepigt......
Min perkulator har en plastknopp i locket, det är väl för att en ska kunna se när kaffet kokar. Och den måste sitta på när perkulatorn är igång. Och sladden och tillhörande kontakt och väggkontakten är oxå i nån slags plast och det kommer du ju inte undan på kaffebryggaren heller.
Jag kokar vanligtvis kaffe på en blandning av hela bönor, fairtrade eco i pappersförpackning från coop som mals när kaffet ska kokas och vanligt vaccumförpackat eko kokkaffe. Fördelen med kokkaffe är att en aldrig behöver skaffa filter och att den rostfria kaffepannan håller mer än en livstid.
« Senast ändrad: 17 feb-17 kl 20:31 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #27 skrivet: 17 feb-17 kl 20:37 »
Petromax perkulator är av plåt och insatsen av aluminium.
Plåten är emaljerad.

Man sätter den på vedspisen, när den puttrat färdigt är kaffet klart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #28 skrivet: 17 feb-17 kl 20:40 »
Petromax perkulator är av plåt och insatsen av aluminium.
Plåten är emaljerad.

Man sätter den på vedspisen, när den puttrat färdigt är kaffet klart.
Det låter som ett minimum av plast, hög mysfaktor oxå med kaffe på vedspisen  :D
(dock har jag aluminiumbantat oxå  :-[ )
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #29 skrivet: 17 feb-17 kl 20:48 »
Det låter som ett minimum av plast, hög mysfaktor oxå med kaffe på vedspisen  :D
(dock har jag aluminiumbantat oxå  :-[ )

Funkar utmärkt att göra kokkaffe i den oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

janneskogstroll

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #30 skrivet: 18 feb-17 kl 09:45 »
Don Pedro funkar bra till bryggkaffe och är helt i glas.

Presskanna är också ett bra alternativ. Behöver lite grövre malning av kaffet. 

Skickat från min HTC Desire 626 via Tapatalk


 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #31 skrivet: 18 feb-17 kl 14:34 »
Någonstans i Sverige
finns det filterhållare av porslin, men de flesta verkar vara begagnade. (Poppis på loppis?)
Det kan vara värt att leta ändå. De kallas också keramisk filtertratt.
http://www.kaffecompagniet.se/bryggning-av-kaffe/kaffebryggning/filterhallare-porslin-1x4/

Mycket smidigt, och en slipper ha ytterligare en pryl som tar upp plats på köksbänkarna. Melitta gjorde sådana, och det är inte enbart för nördarna, jag lovar :) ! Bara värm vattnet i vilket kärl och på vilken värmekälla du vill (finns gott om plastfria och elfria alternativ där), och sen slå i vattnet på pappersfilter och kaffe. Inte tycker jag du ska ha dåligt samvete för filtren, som skogsägare gillar vi grejer som håller uppe efterfrågan på massaved. Kolla på förpackningen vad filtren kommer från för skog, bara. Svenskt ska det vara, gärna certifierat av FSC eller så. (Jajamen, det finns ingen ände på antalet saker en kan miljömuppnoja sig över ;D !)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #32 skrivet: 19 feb-17 kl 15:50 »
Petromax perkulator är av plåt och insatsen av aluminium.
Plåten är emaljerad.

Man sätter den på vedspisen, när den puttrat färdigt är kaffet klart.
Men aluminium släpper väl ifrån sig iaf vid upphettning!? Nej jag har gjort mig av med aluminium för länge sedan.....Men det finns väl kaffekokare i rostfritt? Räcker att jag får i mig kadmium! ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #33 skrivet: 19 feb-17 kl 23:13 »
Jag har för mig att insatsen är av rostfritt i de vanliga billiga elperkulatorbryggarna, men är inte 100 % säker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #34 skrivet: 19 feb-17 kl 23:39 »
Så är det nog nuförtiden, men äldre perkulatorer hade en del aluminium.

Aluminium släpper inte vid upphettning, det är snarare så att oxidskiktet blir tjockare. Aluminium är heller inte något jag skulle vara rädd för, det är en vanlig metall som har följt människor och djur sedan urminnes tider.

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #35 skrivet: 20 feb-17 kl 23:11 »
Så är det nog nuförtiden, men äldre perkulatorer hade en del aluminium.

"det är en vanlig metall som har följt människor och djur sedan urminnes tider".


Räknar du 1800tals som urminnes tider?

" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #36 skrivet: 20 feb-17 kl 23:42 »
Hur långt är ett snöre.
Vanliga perkulatorer har nog oftast insatsen i rosfritt. Men elektriska värmebotten är nog gjuten i aluminium.
Verkar konstigt att Petromax gör insatsen av aluminium och det står även pulverlackerad på vissa säljsajter. Ser ju emaljerad ut och borde vara kvalité?
Men jag fattar fortfarande inte vad det är för fel på kokkaffe i en rostfri panna eller emaljerad?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #37 skrivet: 20 feb-17 kl 23:46 »
Jag ska testa det..... problemet är bara att jag glömmer.....bryggaren behöver ingen passning.....eller perkulator.... :)

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #38 skrivet: 20 feb-17 kl 23:51 »
Citat från Palle500

"Men jag fattar fortfarande inte vad det är för fel på kokkaffe i en rostfri panna eller emaljerad? "

Felet är partiklarna som har en benägenhet att följa med.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: ALTERNATIV till Kaffebryggare!!??
« Svar #39 skrivet: 20 feb-17 kl 23:56 »
Aluminium är nog inte alls ofarligt. Nyaste forskningen har visat ett samband mellan aluminium och Alzheimer. Jag har kastat ut all aluminium ur matlagningen, sen min Aluminiummatdosa började läcka. Den var som ett såll i botten. Det var små hål överallt. Frätskador. Då åkte alla stekpannor och kastruller ut. Plast är i det fallet mindre farligt. Min perkulator är för övrigt helt i rostfritt. Även knoppen. Och ett rör finns inte. Jag måste titta ini.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser