Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?  (läst 2590 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« skrivet: 16 feb-17 kl 10:58 »
Jag undrar om det går att isolera ett vindsutrymme med lösull på ett äldre hus utan att man riskerar mögelproblem?
Önskar använda stenull, eller annat förslag?

Helst inte papper eller annat som råttor frodas i eller som kan brinna.

Ej spån! Helst inte plast heller om det går att slippa...

Kan jag behålla den gamla spånisoleringen under?



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-17 kl 11:21 »
Vi har fyllt på vinden med 30cm Ekofiber (pappersfiber, 2008 gjorde vi det) och vi har fått en markant minskning av möss jämfört med när där låg en blandning av Gullfiber, gamla madrasser, spån och husvagnsdynor.

Mineralull verkar vara rena rama musfabriken oavsett om den sitter i golv, vägg eller vindsbjälklag. Måste klia på dom stackarna dock...

Vår erafarenhet är att smågnagare inte bildar några större kolonier i lösull av Ekofiber.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-17 kl 11:50 »
Ok, men hur är det med mögel och kondens över lång tid?
Det är egentligen det som fått mig att tveka då jag inte vill riskera att få in skadliga svampar i timmerstommen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-17 kl 13:39 »
Som jag skrev förut här nånstans la jag 20 cm  Gullfiber och 30 cm lösull uppepå. Allt detta var mycket sämre än ett gammalt garage under samma tak, med spån. Först sen jag sprytade pappersisolering ovanpå blev det bra. Jag tog en hög av denna isolering som var gjord av tidningar. Högen låg en vinter och en sommar ute, sen hällde jag tändvätska på för att bli av med. När elden slocknade var den förba...högen kvar. Man kunde läsa bokstäverna än. So den varken ruttnar eller brinner. Och en råtta har jag inte haft där, inte katterna heller. Jag tror dom kan inte ta sig fram i flingorna.
Sammantaget mist dubbelt so bra som Gullfiber eller Rockwool, som är helt värdelös om rottorna kan ta sig in. Det blir bara hål och gånger.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-17 kl 13:46 »
Ok, tackar!

Men, jag funderar på ställen där det ligger emot det gamla yttertakets insida (av takspån och trä) kan det uppstå mögelproblem där?

Vet någon här sade att det kan avge ohälsosamma kemikalier, märker man av det på vinden, om man som jag har lätt att få huvudvärk?

(den främsta orsaken är som sagt att jag är livrädd att få in mögel och röta då det inte går att ta isär den gamla stommen på plats, vill gärna vet att det står sig även om 30 år utan att stommen skadas)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-17 kl 18:31 »
Citera
Men, jag funderar på ställen där det ligger emot det gamla yttertakets insida (av takspån och trä) kan det uppstå mögelproblem där?
Du sätter en distans mot yttertaket, en styv skiva som bildar en luftspalt på några centimeter.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-17 kl 20:50 »
fördelen med isolering tillverkad av cellulosa (ecofiber) är att den kan hantera fukt precis som spån o annat trä.DVS den tar upp o avger i takt med luftfuktigheten.
Du gör alltså som Anders G skriver mot yttertaket,i övrigt är det bara att kratta/spruta ut isoleringen. Använd INTE mineralull i gamla hus,det kan ge både fukt o mögelskador.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-17 kl 21:31 »
Här har jag spån, 10-20 cm tjockt, på vinden men har inte tagit tag i det än. Det enklaste vore ju att lägga trä eller pappersfiber ovanpå men 100 år utan latrintömning efter möss, fladdermöss och getingar gör att jag är sugen på att ta bort det gamla först. Men jag kanske är onödigt petig.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #8 skrivet: 16 feb-17 kl 21:40 »
Det såg ganska ok ut här, tror någon gått igenom spånet på 60-70 talet i samband med renoveringar då.
Verkar ligga någon typ av stenull också så gissningsvis kan det finnas plast och äckel i väggarna, åtminstone i de nyare rummen, tyvärr.

Jag önskar behålla tilläggsisoleringen utvändigt på fasaden då det dels skulle vara ett ohyggligt jobb att ta bort den, dels är det även med den enormt kallras i vissa rum vintertid som jag skulle vilja bygga bort, tor mycket går ut genom taket just nu...





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lösullsisolera krypvind på gammalt hus?
« Svar #9 skrivet: 17 feb-17 kl 09:02 »
Jag isolerade om vinden på mitt hus 2001-2002.
Innan jag började, var den äldsta delen av bjälklaget isolerad med ca 10 cm sågspån, mellandelen hade löst utkastade småskivor (ca 40 x 40 cm) av 5 cm tjock mineralull, förmodligen andrasortering eller kasserad från den gamla Gullfiberfabriken i Söråker, och den nyaste delen hade 10-12 cm mineralull. Ingen organiserad fuktspärr men i den nyaste delen hade man lagt ut plasten från mineralullsbalarna under isoleringen.

Jag började med att riva bort all gammal isolering, lägga fuktspärr och täta en del glipor runt skorstenen och mellan äldre och nyare delar av huset. Första vintern tillbringades helt utan isolering på vinden och det var faktiskt varmare än med gamla isoleringen + otätheter.
Sedan satte jag upp masonitskivor för att få luftspalt mot yttertaket och tog in en entreprenör som fick spruta med mineralullsbaserad lösull, upp till 35 cm tjockt där det fick plats.  Det har fungerat utmärkt och jag har inte haft några fukt- eller mögelproblem. Har ännu inte satt upp ventiler på gavelspetsarna, vilket borde ha gjorts, men däremot finns det ventilationsöppningar längs takkanterna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser