Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra stoor krympburk/maskkompost  (läst 1204 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Göra stoor krympburk/maskkompost
« skrivet: 14 feb-17 kl 21:56 »
Hej, slogs precis av den galna idén att göra en riktigt stor krympburk och använda som maskkompost i köket.

Men behöver lite tips. Hur gröper jag ur den lättast? Motorsåg? Tänker mig kanske 50 cm hög och 40 i diameter.
Vilket träslag hade funkat bäst? Nått som inte bryts ner så snabbt. Ek, Rödfuru/lärk?

Har gjort en del krympburkar men aldrig haft maskkompost. Brukar de bli fuktiga så det finns läckagerisk?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Göra stoor krympburk/maskkompost
« Svar #1 skrivet: 15 feb-17 kl 04:39 »
Ja, den måste ha dräneringshål i botten

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Göra stoor krympburk/maskkompost
« Svar #2 skrivet: 16 feb-17 kl 11:33 »
Det blir ju lakvatten ur den så den måste vara dränerad och kanske stå lite upphöjd i ett stort krukfat som samlar upp.

Trä med hög fuktighet, näringslösning och lite extra värme direkt mot kommer att brytas ner fort oavsett träslag tror jag.

Kan man göra en så stor krympburk som inte spricker eller att botten trillar ur när sargen blir fuktig?

Låter som att en tunna eller laggkärl vore smidigare.

Smidigast är så klart hinkar eller backar av plast.  :-[

 

jaktfalk

  • Inlägg: 77
    • Jämtland
SV: Göra stoor krympburk/maskkompost
« Svar #3 skrivet: 27 feb-17 kl 07:31 »
Jag har gjort mig en stor krympburk när jag fällde ett träd som var rötat i mitten. Diameter på 35cm kanske. Men som sagt sprack den, men inte för än efter ett år när den hamnade i ett väldigt torr rum. För större arbeten så tror jag också på laggkärl som är gjorda för fukt och vätskor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser