Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till vanlig diskpropp!?  (läst 9526 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #40 skrivet: 16 feb-17 kl 19:01 »
Blir man so jäv..... arg av en inbilladplastaleri ?    ;D
????????????? Nej det är ju ytterst dumt. Ska väl ägna mig åt mer värdsliga problem. Som järnindustrin......Trumph och vad Putin har för sig...... ;D Om jag inbillar mig att plast är ett stort miljö och hälsoproblem - Så skiter inte heller björnen i skogen!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #41 skrivet: 16 feb-17 kl 19:05 »
Oj. Det var inte min avsikt att kränka dig, Skogsbönan. Förlåt mig.
Din diskpropp skall du väl ändå kunna hitta. Det finns t.ex. en VVS-kedja som heter Bad och Värme, även i dina trakter. Proppen kan då heta Purus.
Lycka till!
Du har bara varit artig och fin! Det var visst någon annan som fick allergi av min tråd..... :)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #42 skrivet: 17 feb-17 kl 00:03 »
Oj. Det var inte min avsikt att kränka dig, Skogsbönan. Förlåt mig.
Din diskpropp skall du väl ändå kunna hitta. Det finns t.ex. en VVS-kedja som heter Bad och Värme, även i dina trakter. Proppen kan då heta Purus.
Lycka till!
Har varit in på deras site men hittar inte denna propp..... på Purus kommer det upp annat och diskproppar finns inte alls.......

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #43 skrivet: 17 feb-17 kl 08:45 »
Oj. Det var inte min avsikt att kränka dig, Skogsbönan. Förlåt mig.
Din diskpropp skall du väl ändå kunna hitta. Det finns t.ex. en VVS-kedja som heter Bad och Värme, även i dina trakter. Proppen kan då heta Purus.
Lycka till!

Ange RSK-nummer på den så blir den lätt att hitta.  Det är ett artikelnummersystem som är gemensamt för hela VVS-branschen i Sverige.

ps.

  • Inlägg: 128
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #44 skrivet: 17 feb-17 kl 09:07 »
Har varit in på deras site men hittar inte denna propp..... på Purus kommer det upp annat och diskproppar finns inte alls.......



Det är en propp i gummi med en fjäder i rostfritt.
http://www.purus.se/produkter/diskproppar-mm

För att reda ut vad som är lämpligt att göra sig av med och vad du lugnt kan behålla borde du läsa om polymerer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Polymer


Bra att du tar upp det här gamla ämnet, vi alla behöver påminnas om det viktiga att göra aktiva val, kör på.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #45 skrivet: 17 feb-17 kl 12:38 »
När jag tappade port min propp, så gjorde jag en tillfällig av kork och sen blev den kvar och har funkat flera år.
Så mitt förslag leta upp nån gammal kork och putsa till den, så den passar.

 

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #46 skrivet: 17 feb-17 kl 16:17 »
Jodå har tänkt på det också men mynningen eller hålet är inte djupt alls så jag vet inte hur den skulle sitta kvar......finns inget att plugga fast den i.....Fast kanske kunde göra en pigg i korken med något lämpligt......precis som en propp!? Det kom jag på nu........osäker på om jag har en kork som kan passa.....måste kolla det..... TACK för ännu ett smart tips!

Palle500

  • Inlägg: 116
Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #47 skrivet: 18 feb-17 kl 12:52 »
Du har en modernare vask med skålformad sil och där passar inte en kork (konisk och ca 50-60mm i diameter) som så många föreslår.
Jag rekommenderar dig att köpa en av gummi som tidigare länkar till, finns på Jula och div vvs webshopar.
Göra en själv är väl enklast och bäst. Då skall du använda ett material som har högre densitet än vatten så att det sjunker ordentligt i diskhon. Tex en cirkulärplåt av rostfritt som du knackar svagt koniskt och sätter läder på som tätning undertill. Nu kanske läder avger massor av farliga ämnen som används vid garvningen?
Använda ett linnetyg istället för läder är klart bättre.
Där vill jag även slå ett slag för linnedisktrasa som är 100% naturlig och inga plaster som vanliga disktrasor har.
Finns på jordklok.se tex.
Kom på den bästa lösningen. Sätt en stor mässingskran på avloppet precis under slasken. Antar att du redan bytt avloppet och vattenlåset till metall? Denna men det finns nog teflon i tätningen. Men leta så hittar du nog en plastfri modell
 
Edit
Lägg ut en bild på din diskho så får du nog bättre förslag på lösningar.
« Senast ändrad: 18 feb-17 kl 12:58 av Palle500 »

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #48 skrivet: 20 feb-17 kl 14:22 »
Uhttp://nderdelen på diskbänken har jag inte kommit till ännu....... där är både plast och järnrör (ngn form av....) Ja jag tänkte på en gummipropp om det finns i naturgummi. Men det anses som miljöförstöring här inne tydligen......? Fast jag förstår inte varför eftersom ett träd kan tappas upp till 25 år....men är väl transporten kanske..... Jag vill inte ha en plastpropp. Uteslutet för min del. Så har fått många bra tips om diverse kork osv...... Testade med en bit plank med lintyg under men funkade inte så bra....... ;D
Fattar inte hur man laddar ner bilder här! När jag klickar på ladda ner knappen händer ingenting utan text "img" kommer upp vid markören.....så gav upp.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #49 skrivet: 20 feb-17 kl 16:52 »
Miljöproblemet med naturgummi är inte rågummit i sig utan de tillsatser och den behandling som behövs för att man ska kunna göra användbara produkter av det (vissa sorters naturgummi består t ex till närmare hälften av svavel, och ibland har man behövt använda tillsatser med bly eller andra tungmetaller för att få rätt egenskaper hos gummit). Det som gör att bränt gummi luktar illa är framför allt svavel. Skulle man försöka göra en diskbänkspropp av obehandlat naturgummi så skulle den dels klibba fast i diskhon och dels smälta och rinna bort i avloppet om man fyller hon med hetvatten.

För bilduppladdning, så klicka på plustecknet vid "Bilagor och andra tillval" under textrutan. Därefter klickar du på knappen "Bläddra", då får du upp en filhanteringsruta där du kan navigera dig fram till den fil som ska laddas upp. Notera begränsningarna i antal bilder och filstorlek som står under knappen.
Denna beskrivning avser att man använder en "riktig" webläsare på en dator. Det är inte säkert att det fungerar likadant om man har klösbräda eller mobil.

Palle500

  • Inlägg: 116
Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #50 skrivet: 21 feb-17 kl 00:03 »
Måste jag försvara Skogsbönan lite. Hon vill inte medverka till att plast (petroleum) produceras och är även övertygad om att det ger gifter i maten hennes omgivning. Hon frågar inte efter minsta miljöbelastning.
Sen kan vi tycka att en diskpropp inte spelar någon roll.
Men frågan var vad kan man ersätta diskproppen med?
Tex gummi som dom var gjorda av förr. Trä? Visst även vissa träslag kan avge skadliga ämnen om man tex diskar med mycket lågt ph värde osv.
 Denna i gummi
http://www.pickpack.se/matlagning-dryck/diskproppar/lifeventure-universal-sink-plug-disc

Edit
Undrar själv om det är naturgummi i den? Är nog silikongummi. Det innehåller ju kisel m.m fast kolväten igår så då kanske det är en plast?
Du får köpa flytande latex (garanterat natur gummi) 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Latex
Sen gjuter du din diskpropp själv finns massor om latex gjutning på nätet. Är en stor hobbyverksamhet. Men se upp för tjocka lager tar månader att stelna.
 
« Senast ändrad: 21 feb-17 kl 00:35 av Palle500 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #51 skrivet: 21 feb-17 kl 00:30 »
Men vad är det för gummi? Syntetgummi gissar jag. Petroleumbaserad.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #52 skrivet: 21 feb-17 kl 08:36 »
 Bränd lera med läder runt?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser