Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till vanlig diskpropp!?  (läst 9625 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #20 skrivet: 15 feb-17 kl 18:42 »
Stackars ts som vill ha lite tips och nästan bara blir ifrågasatt  :P Jag höll på här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=164495.0 för några år sen men till diskproppen kom jag ju aldrig  ;)
Be nån händig kreta till en i trä, sätt en öglekrok uppe på den så det finns nåt att dra upp den med, trä sväller ju fast det kanske går att behandla den så att den håller formen även när den blir blöt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #21 skrivet: 15 feb-17 kl 18:48 »
För resonemangets skull.

Hur tänker du när du spolar upp vatten ur kranen då många vattenledningar idag är utbytta från järn till plast.
Eller när du sedan sätter dig på dass och förrättar livets nödvändigheter, man använder plast rör även här.

Egentligen kan man inte heller använda ordet plast.
Då man räknar in så enormt mycket i det.

Självklart förstår jag ditt resonemang, det är jäkligt klokt.
Köper du förresten konserverade grönsaker? Du vet sådan i glasburk med skruvlock?
Jag odlar i princip alla mina grönsaker själv och förvarar i glas el fryser i glas. Mina ledningar är inte utbytta. Så ingen plast där! Och den dag dom ska bytas så får jag ta "problemet" då. Dessa rör kommer inte i kontakt med mina livsmedel och det jag äter på/ifrån. Om vi inte fortsätter till vad som tas upp av jorden då förstås.......Så inte högt upp på listan just nu. Att plastbanta är en process. Inget som sker över en natt precis! Men jag har beslutat mig för att fasa ut plast från mitt hem i första hand. Mer kan jag inte göra. Så fort jag byter miljö så är plasten alltid där. Så jag är inte manisk men bestämd. Plasten ska bort och ersättas! Jag undviker även att köpa livsmedel i plast så långt det går men det är SVÅRT.....eftersom vi i Sverige har bacillskräck och inget går att köpa på lösvikt....mer än godis....som jag inte heller köper för den delen..... Det finns ingen enkel lösning på något. Jag vet det. Men jag är inte dum utan begriper att gift och kemikalier alltid kommer att störa oss. Jag försöker bara minska ner det.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #22 skrivet: 15 feb-17 kl 18:58 »
Men nu verkar du blanda friskt i ditt miljösträvande! Din diskpropp förstör inte våra världshav och sjöar så länge du låter den vara kvar i diskhon. Och funderar du på allvar i banorna "alternativ till en vanlig diskpropp så jag kan använda gamla diskbänken utan att behöva byta ut den" så behöver du en lektion i prioritering vad gäller miljöfrågorna.

Om du däremot är emot plast för att de avger mjukgörare och du har bestämt dig för att det är den typen av kemikalier du prioriterar att få bort ur din närmiljö, så visst, vi har alla våra käpphästar. Men det är viktigt att prioritera där också. Du är betjänt av att gå igenom allt som du kommer i kontakt med så att du kan göra en prioriteringslista. Är du nere på diskproppsnivå så har du varit duktig på att sanera, det finns otroligt mycket mjukgörare där man inte trodde det.

Sedan måste man inte tillverka saker själv, det är bara att beställa om man inte hittar grejerna i standardsortimentet. Vi lever ju inte på stenåldern ;)
Ja men vad bra! Då kan du väl berätta för mig VAR jag köper en diskpropp av trä? Och du - Det handlar även om hälsan inte bara miljö. OCH en diskpropp är bara EN sak av många som jag vill byta ut. Så vem har påstått att det är det enda jag skulle tänka på!? Jag undrade bara om någon visste ett bra alternativ.....sedan blev det naturvetenskap och kemilektion istället........ ;D

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #23 skrivet: 15 feb-17 kl 19:08 »
Stackars ts som vill ha lite tips och nästan bara blir ifrågasatt  :P Jag höll på här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=164495.0 för några år sen men till diskproppen kom jag ju aldrig  ;)
Be nån händig kreta till en i trä, sätt en öglekrok uppe på den så det finns nåt att dra upp den med, trä sväller ju fast det kanske går att behandla den så att den håller formen även när den blir blöt.

TACK! Ska kolla lite på det och se om det kan funka.....själva hålet är inte så djupt utan nästan helt ......tja nästan jämt med själva hon......så jag tror inte en trämoj "smiter" åt.....fast testa kan man alltid! Metallock och papper kom också som förslag men metall låter lite läskigt i diskvattnet det också.....papper.....tja då blir det mer åtgång.....ska nog kolla på en träplugg av ngt slag! TACK Kanske kan funka att bara göra en platta av trä och vira fast en handduk under........ Det kom jag på nu!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #24 skrivet: 15 feb-17 kl 19:13 »
Stackars ts som vill ha lite tips och nästan bara blir ifrågasatt  :P Jag höll på här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=164495.0 för några år sen men till diskproppen kom jag ju aldrig  ;)
Be nån händig kreta till en i trä, sätt en öglekrok uppe på den så det finns nåt att dra upp den med, trä sväller ju fast det kanske går att behandla den så att den håller formen även när den blir blöt.

Ha haaa! Läste din tråd......ja det är väl en form av hybris jag fått!! ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #25 skrivet: 15 feb-17 kl 19:15 »
Skulle jag vilja ha en träkork så skulle jag be någon som svarvar i trä, och be om ett lämpligt träslag.

Men vill du bara ha en kork så vattnet inte rinner ut så köp en härifrån  http://www.pgw.se/hembryggning/tillbehor-1/korkar-1/koniska-korkar.html

Naturvetenskap och kemi kan man inte få för mycket av ;D Lycka till och se upp med de dolda källorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #26 skrivet: 15 feb-17 kl 19:33 »
Vid lite närmare tanke så är träpluggen en ganska bra idée. För att täta kan man använda en skinnbit.

Beroende på vad man får tag på för skinn så kan man antingen ha den undertill och så trycker skinnet mot kanten eller så har man större variant som man spikar i träklossen som då håller den på plats och så tätar den en större yta i vasken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #27 skrivet: 15 feb-17 kl 20:29 »
Vid lite närmare tanke så är träpluggen en ganska bra idée. För att täta kan man använda en skinnbit.

Beroende på vad man får tag på för skinn så kan man antingen ha den undertill och så trycker skinnet mot kanten eller så har man större variant som man spikar i träklossen som då håller den på plats och så tätar den en större yta i vasken.
Lite så tänkte jag med en handduk....den håller inte tätt lika bra som skinn iofs......Ska fnula på det! Typ en kloss med tätning på undersidan......kan säkert hitta på något här hemma att ta vara på.....TACK

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #28 skrivet: 15 feb-17 kl 20:30 »
Skulle jag vilja ha en träkork så skulle jag be någon som svarvar i trä, och be om ett lämpligt träslag.

Men vill du bara ha en kork så vattnet inte rinner ut så köp en härifrån  http://www.pgw.se/hembryggning/tillbehor-1/korkar-1/koniska-korkar.html

Naturvetenskap och kemi kan man inte få för mycket av ;D Lycka till och se upp med de dolda källorna.

TACK! Ska kolla det :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #29 skrivet: 15 feb-17 kl 20:31 »
Lite så tänkte jag med en handduk....den håller inte tätt lika bra som skinn iofs......Ska fnula på det! Typ en kloss med tätning på undersidan......kan säkert hitta på något här hemma att ta vara på.....TACK

Så lite så...
 ;D

Du fick det med lite föreläsning på köpet..   :)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #30 skrivet: 15 feb-17 kl 20:56 »
 Gjuta i betong i ett lagom papprör med gummi från innerslang på bildäck limmat med kontaktlim. El kanske såga ur från däcket en cirkel som passar. Traktordäck?
Tycker det känns klokt att tänka på det lilla. Det skapar också mycket.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #31 skrivet: 15 feb-17 kl 20:59 »
Gjuta i betong i ett lagom papprör med gummi från innerslang på bildäck limmat med kontaktlim. El kanske såga ur från däcket en cirkel som passar. Traktordäck?
Tycker det känns klokt att tänka på det lilla. Det skapar också mycket.

Det är inte mycket gummi i sådana produkter som du nämner.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #32 skrivet: 15 feb-17 kl 21:13 »
Du verkar inte hitta någon vettig propp . Så du kanske får återgå till gammal hederlig diskbalja  :D o:)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #33 skrivet: 15 feb-17 kl 21:35 »
Gjuta i betong i ett lagom papprör med gummi från innerslang på bildäck limmat med kontaktlim. El kanske såga ur från däcket en cirkel som passar. Traktordäck?
Tycker det känns klokt att tänka på det lilla. Det skapar också mycket.
Neeejjjj...... är du galen!? Lim och gamla traktordäck!? I diskvattnet!! Sorry......men det var inget bra förslag.....men Tack iaf..... :)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #34 skrivet: 15 feb-17 kl 22:07 »
ok men betong är ok?
Lägg betongen i vätt läder och sno runt med lämpligt material. Tror inte på trä. Förstora rörelser med vattnet. Kork?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #35 skrivet: 15 feb-17 kl 22:12 »
Jag har dessvärre inte så bra kunskaper om betong....ännu.....vet inget direkt om varken framställning eller om det frigör gift/radikaler av ngt slag......vilket jag försöker undvika......Får nog kolla upp det närmare först.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #36 skrivet: 15 feb-17 kl 23:06 »
ok men betong är ok?
Lägg betongen i vätt läder och sno runt med lämpligt material. Tror inte på trä. Förstora rörelser med vattnet. Kork?

Miljöbelastningen är stor med betong.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #37 skrivet: 15 feb-17 kl 23:07 »
Uppriktigt sagt så blir jag rätt konfys av den här tråden.

Jag får elallergi och chemtrailsvibbar å ena sidan, samtidigt som jag ser väldigt lite omsorg om vår gemensamma miljö, utan snarare en nästan patologisk rädsla för gifter.

Läs länken jag postade tidigare. Plast i största allmänhet är sällan farligt, i synnerhet inte sådanplast som är avsedd att komma i kontakt med mat.

Att slänga väl fungerande prylar, för att byta ut dessa mot andra prylar, är inte något som handlar om att sträva efter ett hållbart samhälle. Det är slöseri, och vansinne.

Och ställer man en fråga på ett forum, så får man vara beredd på att man får andra svar än de man förväntar sig.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #38 skrivet: 16 feb-17 kl 15:57 »
Uppriktigt sagt så blir jag rätt konfys av den här tråden.

Jag får elallergi och chemtrailsvibbar å ena sidan, samtidigt som jag ser väldigt lite omsorg om vår gemensamma miljö, utan snarare en nästan patologisk rädsla för gifter.

Läs länken jag postade tidigare. Plast i största allmänhet är sällan farligt, i synnerhet inte sådanplast som är avsedd att komma i kontakt med mat.

Att slänga väl fungerande prylar, för att byta ut dessa mot andra prylar, är inte något som handlar om att sträva efter ett hållbart samhälle. Det är slöseri, och vansinne.

Och ställer man en fråga på ett forum, så får man vara beredd på att man får andra svar än de man förväntar sig.
Jag har enbart tillfrågat om ett alternativ till en vanlig diskpropp. Inte bett om några utsvävande kemilektioner el. andras åsikter om vad jag gör el. inte. Om jag vill plastbanta så är det min sak. Jag gör mycket för miljön. Säkert mer än du själv..... Och om jhag vill sluta konsumera plast ska jag inte få faan för det! Jag blir påhoppad för en diskpropp jag inte ens har! Undrade snällt vad jag kan använda istället. Trodde detta var ett alternativ forum? Men här blir man ifrågasatt om man gör något bra!? Både för en själv, djur och natur. Jag sorterar mitt avfall och dubbelanvänder tepåsar och plastpåsar. Slänger inte mat i onödan och köper närproducerat så gott det går. Ibland blir det långväga livsmedel men jag kollar alltid efter ett bättre alternativ.....Bananer är svårt att få tag i utan stor miljöpåfrestning tex. Jag använder inte fosfater och annat som påverkar hälsa och miljö. Undviker att "sura" ner naturen och tänker tom. ph. Skräpar inte ner och tuggar inte tuggummi. Det var då faan om man inte ska få plastbanta utan att bli "attackerad"! Plastpartiklar frigörs alltid. Vilken plast vi än talar om. Tom. livsmedelgodkänd. För att undvika den värsta plasten måste du veta ursprung. Frågar du i butiken har dom till 99 % ingen koll. Denna plast hamnar i grupp 7 - NOID - ingen identitet. Alltså råvaran kan vara och komma från vilket land som helst. Och kan bestå av vad som helst. Fetter löser plastpartiklar. Ändå förvaras både smör, margarin, grädde och matolja i det. Urintester är tagna och där finns ämnen från både plast och besprutning. Så tycker du plast är ett mindre problem som ger dig elallergi.....So fine för mig. Jag vet vad plasten gör och den är inte bättre än besprutade livsmedel eller svampbehandlade kläder eller annat med dödskalle. Men det är som vanligt på forum och fb.....alla ska tycka och tycka men man kan undra hur mycket dom själva egentligen gör......oftast mycket snack i liten verkstad ;D Tack och ursäkta om jag upprörde herrskapet på detta forum MEN trodde det var för miljötänkande......

Berberis

  • Inlägg: 1596
    • Närke
SV: Alternativ till vanlig diskpropp!?
« Svar #39 skrivet: 16 feb-17 kl 17:18 »
Oj. Det var inte min avsikt att kränka dig, Skogsbönan. Förlåt mig.
Din diskpropp skall du väl ändå kunna hitta. Det finns t.ex. en VVS-kedja som heter Bad och Värme, även i dina trakter. Proppen kan då heta Purus.
Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser