Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Alternativ till vattendunk??  (läst 4300 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Alternativ till vattendunk??
« skrivet: 13 feb-17 kl 02:57 »
Plastbantning pågår i mitt hem. Finns det något alternativ till större plastdunkar som man kan fylla med vatten? Någon som vet!? Bioplast, stärkelse av något slag.....någon som vet eller har något tips!? Hittar inget men funderade över om det finns typ rostfria spann att få tag på och som håller tätt....... Behöver iaf helst kunna ta med 5 l. Som en större saftdunk.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #1 skrivet: 13 feb-17 kl 03:41 »
Som vanligt här, så är frågan vad den skall användas till? Om det bara gäller förvaring av vatten, så skulle jag definitivt inte välja plastdunk, det är ju hopplöst att i längden hålla den ren. En rostfri hink är mycket bättre då

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #2 skrivet: 13 feb-17 kl 04:49 »
Vattensäck av skinn var standard förr.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #3 skrivet: 13 feb-17 kl 08:58 »
 En gammal svagdricksflaska av glas med träställning runt kanske. Googla på svagdricksflaska om du inte vet vad jag menar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #4 skrivet: 13 feb-17 kl 10:08 »
Här finns några modeller  http://www.nimaab.se/se/art/mjolkflaska-svangd-med-lock.php

Har för mig att jag sett en 5-liters rostfri termos någonstans, men jag har slarvat bort den länken.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #5 skrivet: 13 feb-17 kl 13:22 »
Plastbantning pågår i mitt hem. Finns det något alternativ till större plastdunkar som man kan fylla med vatten? Någon som vet!? Bioplast, stärkelse av något slag.....någon som vet eller har något tips!? Hittar inget men funderade över om det finns typ rostfria spann att få tag på och som håller tätt....... Behöver iaf helst kunna ta med 5 l. Som en större saftdunk.
Åhh....TACk för fina tips! Ska använda till förvaring och transport och vill inte kånka på för tunga grejer heller....... Ska kolla termos och svagdrickesbehållaren.....kanske kunde passa! Är SÅ LESS på att det nästan är OMÖJLIGT att hitta alternativ till plast vad gäller hushåll och livsmedel! Tycker det är SJUKT med all plast som finns bland livsmedel och det är SÅ jädrans svårt att hitta alternativ...... knappt det går att hitta 2,3 och 5 l påsar att förvara mat i.......i stärkelse/bio...... Är vi tillbaka i stenåldern eller där ingen kunde eller visste bättre!?

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #6 skrivet: 13 feb-17 kl 13:25 »
Här finns några modeller  http://www.nimaab.se/se/art/mjolkflaska-svangd-med-lock.php

Har för mig att jag sett en 5-liters rostfri termos någonstans, men jag har slarvat bort den länken.

SUPER Tack Ska Kollas!!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #7 skrivet: 13 feb-17 kl 15:22 »
Vattensäck av skinn var standard förr.
Absolut! Funkade gjorde det nog också! Men har ingen susning om det skulle kunna fungera......för min del alltså....kanske måste kolla upp det närmare.....!?

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #8 skrivet: 13 feb-17 kl 16:40 »
Vattensäck av skinn var standard förr.

När man haft vattnet i en skinnsäck ett tag, fick vattnet en alldeles egen arom, som inte var så omtyckt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #9 skrivet: 13 feb-17 kl 17:40 »
När man haft vattnet i en skinnsäck ett tag, fick vattnet en alldeles egen arom, som inte var så omtyckt.
Kan tänka mig det!

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #10 skrivet: 14 feb-17 kl 17:02 »
Idag 14 februari 2017
finns det ett kort reportage på SVT Nyheter, på datorn.
Välj utrikes och bläddra neråt, till "Går det att leva utan plast?"
Det är en tjej i Paris som gör ett tappert försök att slippa all plast.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #11 skrivet: 15 feb-17 kl 12:58 »
Åhh....låter som en vettig brutta! Ska absolut kika! TACK

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #12 skrivet: 15 feb-17 kl 13:19 »
Så sjukt bra! Paris verkar kommit en bra bit på väg jämfört med Sverige! Vilken lyx att kunna köpa så mycket på lösvikt!! WOW!! Tänk olja bara som nästan alltid säljs i plast och som är ett tio-i-topp livsmedel som suger åt sig plasten!!
Jättebra att visa! Här länken om någon annan vill kika!//

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/gar-det-att-leva-utan-plast

Ps. SKÖNT att det finns fler "knäppjökar" än jag här i världen!!! Fick jag önska något skulle det vara att fler anslöt sig..... Det GÅR faktiskt att leva utan plast!! Vad som händer i havet och i våra vatten är anledning nog...... enligt mig. Sedan för sinnet och hälsans skull.

andtol

  • Gäst
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #13 skrivet: 15 feb-17 kl 13:31 »
Här finns fler klipp, jag får det till fem klipp som handlar om plast. Det som är nämnt tidigare också.

http://www.svtplay.se/genre/friktion


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Alternativ till vattendunk??
« Svar #14 skrivet: 15 feb-17 kl 13:42 »
Här finns fler klipp, jag får det till fem klipp som handlar om plast. Det som är nämnt tidigare också.

http://www.svtplay.se/genre/friktion

Måste kolla! TACK


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare
Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser