Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nån som är duktig på automatlådor till bil?  (läst 3806 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« skrivet: 10 okt-16 kl 12:18 »
Har en Mercedes 240D ca -80, som stått i ca 20 år.
Jag bytte glödstift och skruva i ett batteri, den starta direkt, så motorn är bra.
Han som hade den innan körde med den tills han fick sin nya Mercedes för 20 år sen och den funkade utan problem enligt honom.

Men nu så är automaten skum, det händer inget när jag lägger i växeln. När jag skulle bogserade den till en som har en lyft, så hoppade hunden runt runt och sparkade i driven och då starta motorn och bilen drog iväg.

Vi stannade och kopplade lös men den drog inget, men om man lägger i växeln och puttar på den, så börjar den att dra.
Det går att köra så länge man har fart, men stannar man så drar den inte igen utan att man knuffar på.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-16 kl 13:02 »
Den har inte läckt ut olja då? Sådär beter det sig om där är för lite olja i lådan.
Hade nog börjat med en service där man byter oljan helt. Har för mig att där inte är någon avtappningsplugg utan man får dra hela oljetråget på lådan. Köp ny packning och filter när du ändå är där och kryper.

Redigerat: Där finns en plugg att tappa ur oljan med. Här har du en guide om hur man gör med oljebytet på en sådan låda.
http://www.dieselgiant.com/mercedestransmissionfluidchange.htm
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-16 kl 13:21 »
Nä olja är det i den.
Jag har hört att filtret kan ha geggat igen, då den stått länge och att det kan vara nå ventiler, fjädrar som kärvar och o-ringar som torkat.
Olja och filter har jag liggande, men vill ha lite mer kött på benen innan jag byter. Vore dumt att riva 2 gånger, om det är nå o-ringar eller nåt som krånglar också.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #3 skrivet: 10 okt-16 kl 13:44 »
Jag skulle nog kört bilen ett tag för att få upp oljan i arbetstemperatur. Gärna en längre stund. Med lite tur mjukar den varma oljan upp ev. kärvande ventiler, fjädrar m.m. För säkerhets skull hade jag dock bytt filtret omgående. Därefter oljebyte.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #4 skrivet: 10 okt-16 kl 14:57 »
Mercedesautomatlådor är ju lite speciella genom att de har dubbla oljepumpar, en främre som drivs av bilmotorn och en bakre som drivs av utgående axeln. Detta för att det ska gå att bogsera igång bilen. I det här fallet verkar det som om bara den bakre oljepumpen verkar fungera.

Om oljan verkar ha passerat bästföredatum (t ex om den luktar bränt eller metalliskt eller om den är grumlig eller brun), så föreslår jag att du börjar med ett olje- och filterbyte i alla fall. Om det är riktigt smutsigt i växellådan och filtret är av en typ som går att rengöra, så kanske det är bäst att börja med att rengöra det gamla filtret och köra några hundra mil med billigast möjliga ATF-olja innan man gör om proceduren med nytt filter och bättre olja.

Ett tillägg till den där amerikanska anvisningen för oljebyte är att de flesta Mercedesväxellådor också har en avtappningsplugg på momentomvandlaren, man måste dra runt motorn så att pluggen kommer nedåt innan man tappar av via den.

En annan sak som är bra att göra om man byter olja i en riktigt lortig automatlåda är att lossa returledningen från oljekylaren till växellådan innan första start efter oljebytet. Skarva på returledningen med en genomskinlig slang som får gå ner i en spilloljebalja. Låt motorn gå på tomgång tills det kommer ut ren olja ur returledningen, man bör ha en medhjälpare som fyller på olja i samma takt som det kommer ut - det kan vara ett par liter per minut, sedan stänger man av, återställer returledningen och justerar oljenivån. Samma procedur är också lämplig att göra då man byter olja i en servostyrning.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-16 kl 16:29 »
Den har inte läckt ut olja då? Sådär beter det sig om där är för lite olja i lådan.
Hade nog börjat med en service där man byter oljan helt. Har för mig att där inte är någon avtappningsplugg utan man får dra hela oljetråget på lådan. Köp ny packning och filter när du ändå är där och kryper.

Redigerat: Där finns en plugg att tappa ur oljan med. Här har du en guide om hur man gör med oljebytet på en sådan låda.
http://www.dieselgiant.com/mercedestransmissionfluidchange.htm


Min ser inte ut så, utan det går nog att lossa röret för oljestickan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #6 skrivet: 10 okt-16 kl 16:36 »
Mercedesautomatlådor är ju lite speciella genom att de har dubbla oljepumpar, en främre som drivs av bilmotorn och en bakre som drivs av utgående axeln. Detta för att det ska gå att bogsera igång bilen. I det här fallet verkar det som om bara den bakre oljepumpen verkar fungera.


Vet du var den främre pumpen sitter? Bilder?
Oljan ser bra ut på stickan, inge spån eller lukt.
Va tror du om det där med fjädrar, o-ringar?

Ska tvätta av den nu och meka nån annan dag, den är full av koskit under, de drog den genom dyngstacken när jag hämta den. Hela garaget luktar ladugård.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #7 skrivet: 10 okt-16 kl 18:10 »
Främre pumpen sitter bakom momentomvandlaren, kugghjulspump där ena kugghjulet sitter runt växellådans ingående axel. Man måste ta ner lådan och ta bort momentomvandlaren för att ens se den.

Jag tror knappast att det har hänt något med pumpen, däremot kan det ju möjligen ha hänt något med backventiler eller strypningar som bestämmer vilken av pumparna som växellådan ska ta hydraulolja från. T ex att något skräp lossnade när växeln gick i under bogsering och växellådan för första gången på många år matades via bakre pumpen, och det skräpet nu sitter på ett olämpligt ställe i ventilblocket.

Vad jag vet så finns O-ringar bara för så att säga statiska tätningar (alltså under t ex fastskruvade lock), och möjligen vid de stora kolvarna som manövrerar bromsbanden. Det är knappast troligt att någon sådan skulle ställa till med problem i det här fallet. Men det kan naturligtvis, som sagt hända att det har fastnat skräp någonstans i ventilblocket och ställt till med oväntade saker.

Det finns några mätuttag på växellådan för att koppla in manometrar till olika ställen i hydrauliken, på det sättet kan man få god hjälp med felsökningen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #8 skrivet: 10 okt-16 kl 18:39 »
Den funkade inte innan bogsering, så om det är något skräp så kom det dit innan bogseringen.
Vad tror du om att köra så den blir varm och se om det går till sig, som någon föreslog?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #9 skrivet: 10 okt-16 kl 19:07 »
Det kan vara värt att prova. Men jag tycker inte man ska vara rädd för ett extra oljebyte och se om det hjälper. Även om den olja som finns i ser ganska fräsch ut, så har ju helt ny olja bättre förmåga att lösa upp smuts, i synnerhet när den är varm.

Beter sig växellådan helt och hållet som den ska så länge man har farten uppe? Fungerar alla växlar, växlar den mjukt utan att slira för mycket, ändrar sig växlingspunkterna med gaspådraget, fungerar kickdown, inga missljud?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #10 skrivet: 10 okt-16 kl 19:12 »
Jag körde inte mer än ca 1 km, men allt verkade OK provade växla manuellt och allt kändes rätt förutom att den var seg och slö, men det är ju alla gammdieslar när de är kalla, lite luft och kanske lite annliggande bromsar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #11 skrivet: 19 okt-16 kl 21:19 »
Filtret som jag skickade efter tillsammans med andra delar, för att få fraktfritt är fel.
Får ta tag i det här senare, finns andra bilar att laga under tiden

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #12 skrivet: 19 okt-16 kl 22:18 »
Det står i instruktionsboken att en merca med automatlåda INTE får bogserad igång.
Med all säkerhet är det filtret i lådan som sitter igen och behöver bytas ut, men eftersom den nu har körts så kan det ha hänt saker med pumparna.
Men byt olja och filter och testa annars är det enklare att byta hela lådan.
Vet inte på den men andra mercor har delar som styrs av vacumet också

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-16 kl 22:52 »
Det står i instruktionsboken att en merca med automatlåda INTE får bogserad igång.
Helt säker på det? Det är ju bara för att det ska gå att bogsera igång bilen, som den bakre oljepumpen finns där. Hägglunds Bv206, med en Mercedesautomatlåda, är det ju definitivt tillåtet att bogsera igång (och det var ett krav från FMV då bandvagnarna utvecklades en gång i tiden).
Det kan förresten nämnas att Chrysler hade samma lösning med en bakre oljepump på sina tidiga automatlådor, just med tanke på rull- och bogserstart. 1962 ansåg man dock att elstarten började vara så driftsäker att man kunde snåla in på den bakre oljepumpen.

Citera
Vet inte på den men andra mercor har delar som styrs av vacumet också
Det enda som är vakuumreglerat på gamla Mercedesautomatlådor är styrningen av växlingspunkterna vid delgas (man har både mekanisk styrning från gaspjället och vakuum som samarbetar). Dock vet jag inte om det bara är på bensinare som man utnyttjar vakuumstyrningen eller om man på något sätt har ordnat en sådan även på dieslar.
Utan vakuum fungerar alltså växellådan i stort sett som den ska, men vid låga gaspådrag växlar den upp onödigt sent.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #14 skrivet: 20 okt-16 kl 06:22 »
Det kanske bara är vissa automatlådor som är byggda för att kunna bogseras igång?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #15 skrivet: 20 okt-16 kl 08:26 »
Här står det mängder med mercor av den typen och årsmodellen.
Även funnits en 300 auto där vacumet var paj och den lådan växlade väldigt sent eller inte alls, den gick heller inte att stänga mortorn på på vanligt sätt utan man stängde motorn under motorhuven. Lagomt kul då man skulle på ICA för att handla.
På den var det igensatt filter i lådan och luftläcka på vacumet.

Man behöver köra uteslutningsmetoden för att hitta felet så börja alltid med att byta olja och filter, kan krävas att man rengör det man når i lådan med vilket inte är mycket.
Funkar det inte då tar man en ventil i taget

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #16 skrivet: 20 okt-16 kl 18:28 »
Här står det mängder med mercor av den typen och årsmodellen.


Finns det någon W-123 diesel med manuell låda som har gröna papper och grön färg? Skicket är oväsentligt.

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Nån som är duktig på automatlådor till bil?
« Svar #17 skrivet: 14 feb-17 kl 17:14 »
Har inte tid med den här längre, nån som vill köpa.
Det är en 240D -80 som besiktigades sist för 15 år sen.
Jag har lagat spridaren provisoriskt, så den går att köra utan att det sprutar diesel.
Det är nytt filter och olja i automaten, men den funkar inte ändå.
Lite rost och bra motor. Kan skicka med det mesta för att bygga om till manuell.

Jag puttade igång den och började köra, men den orka inget och växla dåligt och slutade dra. Provade en gång till och samma visa, förutom att den helt plötsligt började tokspinna och tappade fart och stannade.

Provade en tredje gång att putta igång den och nu växlade den helt normalt och gick lätt.
Körde ca 15 kilometer och stannade, men den funkar inte. Men något har blivit bättre eftersom den växlar bra och går att köra i 100 istället för 40-50 som det var första gången.

På torsdag ska jag åka och handla och då ska jag regga den och provköra igen fast efter vägen istället för på sjön, det blir ca 10 mil.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser