Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus  (läst 4107 gånger)

famjedsi

  • Inlägg: 12
    • Värmland
Bygga växthus
« skrivet: 29 jan-17 kl 20:42 »
Hej
Tänkte bygga ett växthus. Har bytt fönster på huset och alla fönster sparade. Funderar på att mura en grund på några decimeter, sätta upp fönstrena runt om och köra hård plast på taket, är det någon som gjort detta och sett i backspegeln har några kloka råd till övers  :) ?
Mvh
K

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bygga växthus
« Svar #1 skrivet: 29 jan-17 kl 20:47 »
det är toppen med en kant av något hårt längst ner, lätt att trimma ogräs och jordfräsa.
glöm inte att låta Kanten gå ner i marken en bit med.

lilfri

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Bygga växthus
« Svar #2 skrivet: 06 feb-17 kl 11:28 »
Jag byggde ett växthus för 10 år sedan. Jag lade singel i botten, som packades ordentligt, och murade en grund med lecasten på det. Eftersom jag hade murbruk under lecastenen i botten så händer inget farligt när tjälen släpper. Allt verkar bara följa med tillsammans om det vill röra sig. Reglarna i stommen har jag sedan målat med Ottosons linoljefärg(bästa miljövänliga). Jag ville ha höjd på växthuset och lyckades få ihop fönster så det blev 3,10 m högt i taknock. Det har fungerat alldeles ypperligt i 10 år och nu håller jag på att målar om det. Vad jag skulle gjort från början var att skydda reglarna längst ner mot lecablocken med en plåt(typ fönsterbleck). Inte för att det är förstört men jag ser att det finns viss röta på utsatta ställen. Kanalplast köpte jag från Willab Garden. Ca 25.000 gick det på allt som allt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga växthus
« Svar #3 skrivet: 06 feb-17 kl 11:41 »
Jag byggde ett växthus för 10 år sedan. Jag lade singel i botten, som packades ordentligt, och murade en grund med lecasten på det. Eftersom jag hade murbruk under lecastenen i botten så händer inget farligt när tjälen släpper. Allt verkar bara följa med tillsammans om det vill röra sig. Reglarna i stommen har jag sedan målat med Ottosons linoljefärg(bästa miljövänliga). Jag ville ha höjd på växthuset och lyckades få ihop fönster så det blev 3,10 m högt i taknock. Det har fungerat alldeles ypperligt i 10 år och nu håller jag på att målar om det. Vad jag skulle gjort från början var att skydda reglarna längst ner mot lecablocken med en plåt(typ fönsterbleck). Inte för att det är förstört men jag ser att det finns viss röta på utsatta ställen. Kanalplast köpte jag från Willab Garden. Ca 25.000 gick det på allt som allt.

Jäkligt snyggt växthus!!

Mellan grund och sockel (som lämpligtvis är miljömärkt tryckimpregnerat eller sibirisk lärk) lägger man lämpligtvis tjärpapp. Då håller det i 80 år.

MVH
Magnus

offgrid.se

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
    • Offgrid.se
SV: Bygga växthus
« Svar #4 skrivet: 17 feb-17 kl 19:23 »
Byggde växthus i somras. Har en spellista på Youtube på det https://www.youtube.com/playlist?list=PLXoUayD20Sx7ZuA9A5707-mMmVm0paH37
Så fort våren är här kommer jag fixa vidare med det. Dra in vatten och el samt göra ett litet automatiseringssystem.
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

 

Bantam

  • Inlägg: 5
    • Halland
SV: Bygga växthus
« Svar #5 skrivet: 13 maj-17 kl 16:03 »
Jag byggde ett 20kvm växthus med trästomme och korrugerad polykarbonat. Enda chansen för mig att det står kvar, bor blåsigt. Ett köpehus hade klarat max en månad. Kostnaden ligger i polykarbonaten. Lågpriskedjornas blå-transparenta PVC håller aldrig i längden.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga växthus
« Svar #6 skrivet: 13 maj-17 kl 17:09 »
Jag byggde ett växthus för 10 år sedan. Jag lade singel i botten, som packades ordentligt, och murade en grund med lecasten på det. Eftersom jag hade murbruk under lecastenen i botten så händer inget farligt när tjälen släpper. Allt verkar bara följa med tillsammans om det vill röra sig. Reglarna i stommen har jag sedan målat med Ottosons linoljefärg(bästa miljövänliga). Jag ville ha höjd på växthuset och lyckades få ihop fönster så det blev 3,10 m högt i taknock. Det har fungerat alldeles ypperligt i 10 år och nu håller jag på att målar om det. Vad jag skulle gjort från början var att skydda reglarna längst ner mot lecablocken med en plåt(typ fönsterbleck). Inte för att det är förstört men jag ser att det finns viss röta på utsatta ställen. Kanalplast köpte jag från Willab Garden. Ca 25.000 gick det på allt som allt.

HELT otroligt fint!
Hur långt ner i marken satte du blocken? Och hur gör man för att skydda karmarna längst ner med plåt/papp mer exakt? Har ett gäng fönster nu som väntar mer eller mindre tålmodigt på att bli växthus..

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Bygga växthus
« Svar #7 skrivet: 13 maj-17 kl 17:22 »
När man murar grunden så lägger man först tjärpapp som finns på rulle med samma bredd som grunden. Sen drar man fast brädor med samma mått med specialskruv avsett för grunden material. Jag gjorde grunden av Lena lock och använde därför skruv för lecablock. Jag grävde 80 cm och fyllde 20 cm makadam under 3 lager av 19 cm leca. Det har bara stått i ett år, så för tidigt att uttala sig om hållbarheten. Men det är så man gör när man bygger hus.

Mvh
Magnus

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Bygga växthus
« Svar #8 skrivet: 13 maj-17 kl 19:16 »
När man murar grunden så lägger man först tjärpapp som finns på rulle med samma bredd som grunden. Sen drar man fast brädor med samma mått med specialskruv avsett för grunden material. Jag gjorde grunden av Lena lock och använde därför skruv för lecablock. Jag grävde 80 cm och fyllde 20 cm makadam under 3 lager av 19 cm leca. Det har bara stått i ett år, så för tidigt att uttala sig om hållbarheten. Men det är så man gör när man bygger hus.

Mvh
Magnus

Tack för en bra beskrivning, perfekt för mig som novis! (Det kanske kommer fler frågor när det är dags...) 😊

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser