Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?  (läst 17074 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #120 skrivet: 27 jun-17 kl 21:22 »
Hej Thomas

Visst har du rätt, men du har tydligen helt tappat förankringen hur det är att bara ha några samhällen, dvs förankringen till de som bildar ryggraden i biodlingen.
Inte har de en gjutform för tusentals kronor!
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/kakgjutform-m-kylning-nm-ln.html

Kom ner till jorden där den "vanliga" biodlaren håller till...eller håll tyst i detta forum helt enkelt utan skriv i yrkersbiodlarnas forum.
Du har förvisso en himla massa mera erfarenhet än jag, men jag börjar bli rejält trött att du använder forumet för att framhäva din egen förträfflighet som biodlare.

Fler och fler lokalföreningar inom SBR köper egen gjutform, som medlemmarna lånar hem, alternativt gjuts det gemensamt i föreningslokaler. Kostar endast ett årsmedlemsskap i SBR. Vari ligger hindren?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #121 skrivet: 27 jun-17 kl 21:27 »
Svaret är enkelt: hindret ligger i att det skall organiseras, bokföras, administreras och i att intresset för den som bara har 2 till 3 samhällen inte finns!
Tidsskäl är ännu en aspekt...helt bortsett från att biodlare är individualister och som sådana uppskatta sin "frihet".

Fler argument varför din idé inte är en ren praktisk gångbar väg?
« Senast ändrad: 27 jun-17 kl 23:42 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #122 skrivet: 27 jun-17 kl 21:29 »
Mitt svar är betydligt bättre anser jag; Eget slutet kretslopp av vaxet, med gjutning eller valsning av präglade mellanväggar. Jag skulle aldrig våga öppna upp min slutna vaxhantering idag.

Ditt svar är betydligt sämre än mitt anser jag iaf  ;) : vem f.an har råd att köpa en valsmaskin när man enbart har tre-fyra samhällen? (se förra svaret)
Du tar del av ett forum som söker"alternativ nu"...allt du kommer med är inga alternativ utan enbart "följa John"...om du ha råd!

Jag försöker åtiminstone att testa alternativa vägar.

Så har jag fortfarande inte ens en slunga fast jag har för tillfälle 19 samhällen. Jag odlar inte drottningar utan idkar svärmning som förökning.
Jag river inte var och varannan vecka i mina samhällen utan har nu några som har varit ostörda i yngelnästet i snart ett år (de börja liknar ett gott, gammalt vin).
Ingen myrsyra under sommaren utan OX-sublimering på sensommaren/hösten.

Nej, jag skördar inte ens i närheten lika mycket honung som du gör, men fodrar inte heller lika mycket socker som du antagligen gör.

Arga bin?
Inte än i alla fall, utan harmoniska eftersom de är ostörda och väl matade.

Och ja, jag har eget vax...någon kretslopp (om jag ens vill ha det bortsett från begynnelseremsor) vet jag inte ens om jag skall eftersträva...
« Senast ändrad: 27 jun-17 kl 23:46 av Kap Horn »

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #123 skrivet: 27 jun-17 kl 22:05 »
Du tar del av ett forum som söker"alternativ nu"...allt du kommer med är inga alternativ utan enbart "följa John"...om du har råd!

Tanken med Alternativ.nu är väl ett alternativt levnadssätt.
Det behövs (för de flesta) en inkomst för att leva. Ni håller bin på helt olika förutsättningar.


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #124 skrivet: 27 jun-17 kl 22:15 »
Hej Joeh

Jap, det gör vi!

Från det ena till det andra: inte är det en småskalig biodlare som importerar mellanväggar från Kina.

Antingen så är det en storskalig biodlare, eller ett företag!

Ja, jag förstår att det är ett nästan omöjligt företag att få sin inkomst som yrkesbiodlare i Sverige och de som försöker har all min aktning.
Men för den skull kan man väl ändå vara seriös tycker jag.

Vaxet i fråga finns och det kommer att hamna i omlopp...om man inte drar öronen åt sig och ser om sitt egen hus sin egen bikupa så hamnar det delvis i dina bins kupa...utspädd...men ändå...
« Senast ändrad: 27 jun-17 kl 22:21 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #125 skrivet: 27 jun-17 kl 23:40 »
Hej igen Joe(h)l...kanske även Svensson?

Samtidigt med det dåliga vaxet så ringer det att "vi kommit över ett parti vax från Ukraina" i min öron.
Hoppas verkligen att jag är helt ute och cyklar i sammanhanget!
« Senast ändrad: 27 jun-17 kl 23:47 av Kap Horn »

joeh

  • Inlägg: 29
    • Halland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #126 skrivet: 28 jun-17 kl 16:55 »
Hej igen Joe(h)l...kanske även Svensson?

Nej, jag har inga kopplingar till företaget men jag tycker att man ska prata med, inte om. Har misstanke om att det inte står rätt till får man välja mellan att anmäla eller strunta i det. Ingen vinner på en massa lösa anklagelser på ett forum.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #127 skrivet: 28 jun-17 kl 18:59 »
Hej igen Joe(h)l...kanske även Svensson?

Samtidigt med det dåliga vaxet så ringer det att "vi kommit över ett parti vax från Ukraina" i min öron.
Hoppas verkligen att jag är helt ute och cyklar i sammanhanget!

Yes, du är fullständigt ute och cyklar.

Ring istället och tala MED, inte OM de det gäller.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #128 skrivet: 28 jun-17 kl 23:07 »
Hej

Bra att jag är ute och cyklar...undran kvarstår: inte var det en "liten" biodlare som trodde sig att kinesiskt vax till ett bra pris var värt att satsa på.
Särskild med tanke på vad som hände på kontinenten och blev omskriven även här.

Inte skickar man efter bara några kilon mellanväggar...eller?

Och vart tar dessa mellanväggar vägen?
Späds de ut i vaxhanteringen eller blir det (bi)vaxljus?

Angående "pratar med"...vad skulle det göra för nytta?
Efterlyste ett dokument, gärna på hemsidan (inga tekniska problem att göra det)...men inte finns det att beskåda.

Ord i en "feletonlur" (eller i en annons för den delen)?
Thomas, tillåt mig att skratta...
« Senast ändrad: 29 jun-17 kl 00:08 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #129 skrivet: 28 jun-17 kl 23:40 »
Hej

Att få ett kilo via luftfrakt från Kina kostar ca 120 $...en 20 foots container som rymmer lätt ett antal ton av "vad det nu kan vara" ca 650 $ (allt på ett mycket ungefär men ger ändå en uppfattning om det hela).

Och så varnar man även i dagens bitidning för (några kilo? som i så fall var svindyra!) förfalskat vax som kom från Kina...vem är det som är ut och cyklar?

Fler frågor?


 
« Senast ändrad: 29 jun-17 kl 00:09 av Kap Horn »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #130 skrivet: 28 jun-17 kl 23:48 »
Hej

Att få ett kilo via luftfrakt från Kina kostar ca 120 $...en 20 foots container som rymmer lätt ett antal ton av "vad det nu kan vara" ca 650 $ (allt på ett mycket ungefär men ger ändå en uppfattning om det hela).

Och så varnar man även i dagens bitidning för förfalskat vax som kom från Kina...vem är det som är ut och cyklar?

Fler frågor?

Du får nog räkna med mer i frakt för containern. 2000-3000 USD skulle jag tro är rimligare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #131 skrivet: 29 jun-17 kl 00:05 »
Hej Skogsvilde

Havet bär...inga problem med att lasta en container med innehåll.
Du betalar för volymen som containern tar.
Som sjökapten är jag någorlunda insatt i frågan.

Det är något som inte stämmer i berättelsen...tänk dig själv in i situationen: jag behöver mellanväggar, letar upp en kontakt i Kina, fixa all logistik för några ynka kilon som dessutom blir riktigt dyra (nix, några kilon via container...glöm det).

Vi pratar lite större skala här an "några kilo"!
Vi pratar "ett parti"...

« Senast ändrad: 29 jun-17 kl 00:11 av Kap Horn »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #132 skrivet: 29 jun-17 kl 00:18 »
Hej Skogsvilde

Havet bär...inga problem med att lasta en container med innehåll.
Du betalar för volymen som containern tar.
Som sjökapten är jag någorlunda insatt i frågan.

Det är något som inte stämmer i berättelsen...tänk dig själv in i situationen: jag behöver mellanväggar, letar upp en kontakt i Kina, fixa all logistik för några ynka kilon som dessutom blir riktigt dyra (nix, några kilon via container...glöm det).

Vi pratar lite större skala här an "några kilo"!
Vi pratar "ett parti"...

Självklart pratar vi om uppåt 25-30 ton, själva sjöfrakter kanske hamnar på 650 USD men från dörr till dörr är vi uppe i 2000-3000 USD
Ett kilo kan man få hem för långt under 120USD tom fraktfritt om avsändaren har fina avtal. Med flyg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #133 skrivet: 29 jun-17 kl 00:25 »
Frakfritt? några kilon som privatperson?

Man kunde i alla fall följa ca 40 t förfalskat vax från Kina via Tyskland och sedan vidare till omgränsande länder.

Även om PostNord inte har bästa ryktet...men så mycket påslag har posten ändå inte.

Kan upplysa dig om att frakten av drivmedel kring Nord- och Östersjön var ca 5 öre per liter...en spottstyver med tanke på vad en liter i macken kostar.






Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #134 skrivet: 29 jun-17 kl 00:30 »
Hej

finns mig veterligen bara ett företag i Sverige som annonserade att "vi har kommit över ett parti vax"...
« Senast ändrad: 29 jun-17 kl 00:37 av Kap Horn »

 

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #135 skrivet: 29 jun-17 kl 00:40 »
Märkligt nog så nämndes inga namn i bitidningens artikel heller...något som annars är brukligt i tidningen när det gäller information!

Oavsett: det luktar illa lång väg...ända från Kina till Sverige

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #136 skrivet: 29 jun-17 kl 12:32 »
Hej

finns mig veterligen bara ett företag i Sverige som annonserade att "vi har kommit över ett parti vax"...

Om du menar att det skulle vara Joelvax som importerat ifrån Kina, ja då har du cyklat i diket för länge länge sedan. Deras parti kommer ifrån ett europeiskt land, och har genomgått ett antal tester innan importen. Hade du ringt Bengt så hade du ju redan vetat detta...

Importen från Kina är inte gjord av en vax-grossist, utan av biodlare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser