Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?  (läst 17292 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #40 skrivet: 26 jan-17 kl 20:15 »
Vad menas med kakfall, vad händer?

Kakfall = mellanväggarna faller ihop av värmen i kupan, och samhället eller avläggaren hamnar i ett enda kaos. Detta är i princip omöjligt att få kakfall med mellanväggar av 100% bivax i en öppen och normal bikupa.. Kakfall är ett tecken på inblandning av parraffin, stearin eller liknande i vaxet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #41 skrivet: 26 jan-17 kl 20:22 »
Blir det så för att det iblandade materialet har sämre hållfasthet eller annan smälttemperatur eller annat?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #42 skrivet: 26 jan-17 kl 21:00 »
Det vet jag faktiskt inte, men det är väl gissningsvis beroende av smältpunkten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #43 skrivet: 28 jan-17 kl 10:12 »
Hej

Smältpunkt:
Paraffin mellan 40 - 60 grader beroende på renheten
Stearin 57 grader
Bivax  63 grader

Men det är väl även en fråga om "seghet" av de olika material

gotthard

  • Inlägg: 152
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #44 skrivet: 28 jan-17 kl 20:46 »
Om någon vill köpa en begagnad Silikongjutform så har jag några sådana här, Dadant.
http://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/silikongjutform-utan-kylning.html

Skicka PM om ni är intresserad.

Magdalena63

  • Inlägg: 16
    • Öland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #45 skrivet: 05 feb-17 kl 19:44 »
Bull. Yrkes biodlare förstår att ta hand om vax. Problemet snarare hobbyister som inte ids, har beredskap att smälta ur.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #46 skrivet: 05 feb-17 kl 19:49 »
Men vilka priser... jag ska kolla på alternativ till detta och hoppas landa runt 500kr för ett set... återkommer när jag testat

Hur går det med massproduktionen och försäljningen?  :P
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #47 skrivet: 06 feb-17 kl 17:45 »
Hur går det med massproduktionen och försäljningen?  :P

opps har visst glömt att lägga upp bild

Jag har gjort en liten test för att se så materialet fungerar bra  och hittills har jag inte sett något dåligt med det.
Jag har även handlat 5kilo dadantvax för att kunna "tillverka" alla format.
Så för ett första "riktigt " test ska jag bara snickra ihop lite vakum , tror de kan behövas.
Men det blir inte denna vecka.
Ska gräva ner lite elkabel och byta elskåp först.
Jag har väl till april på mig innan det börjar bli akut ;)






Magdalena63

  • Inlägg: 16
    • Öland
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #48 skrivet: 02 mar-17 kl 22:11 »
Livsmedelsgodkänt silikon? Lycka till!
Silikon mattor används mycket inom restaurang och livsmedels tillverkning. Inga problem...

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #49 skrivet: 03 mar-17 kl 11:03 »
Bull. Yrkes biodlare förstår att ta hand om vax. Problemet snarare hobbyister som inte ids, har beredskap att smälta ur.

Tror inte det går att säga något generellt här.
Finns yrkesbiodlare som eldar upp allt innehåll efter 3 år.
Gör man en rent ekonomisk kalkyl som inkluderar allt så är det ganska dyrt att bry sig om gamla ramar ö h t (tyvärr eftersom det är slöseri med naturens resurser).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #50 skrivet: 03 mar-17 kl 12:14 »
Hörde nu att nån fått köpa några kilo vax utan att lämna in vax i utbyte.
I mina öron låter det en aning konstigt att det nu finns vax att sälja men det kanske är så att biodlarna haft tid att ta reda på eget vax och lämnat in det i vinter?

Finns det ingen skyldighet för biredskapsfabrikanterna att deklarera innehållet i de präglade kakor som de säljer? Mellanväggarna sitter ju per definition mellan två livsmedelslager och noggrannheten vid honungshanteringen borde väl rimligen inbegripa även innehållet i mellanväggarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #51 skrivet: 04 mar-17 kl 08:10 »
Finns det ingen skyldighet för biredskapsfabrikanterna att deklarera innehållet i de präglade kakor som de säljer?
Som jag förstått är det just det som varit problemet, biredskapshandlarna har inte litat på dokumentationen för vax från utanför Sverige efter en händelse för några år sedan. Men det är inte så att allt icke-svenskt vax är dåligt, tvärtom, det är bara en förtroendekris.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #53 skrivet: 04 mar-17 kl 11:48 »
Det kan finnas rester av Apistan och liknande medel. Men de resterna kommer gradvis att minska allteftersom användningen av sådana medel minskar.
Vill man vara säker på att det egna vaxet är helt utan typ apistan så kan jag bara se ett sätt. De första kilona vax ska vara från en biodlare som aldrig har använt sådana bekämpningsmedel. Sedan efter det måste man producera sitt eget vax.
Christelle, menar du att du tycker att biredskapshandlarna ska ta prover på varje vaxleverans och sända på analys?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #54 skrivet: 04 mar-17 kl 11:58 »
Det kan finnas rester av Apistan och liknande medel. Men de resterna kommer gradvis att minska allteftersom användningen av sådana medel minskar.
Vill man vara säker på att det egna vaxet är helt utan typ apistan så kan jag bara se ett sätt. De första kilona vax ska vara från en biodlare som aldrig har använt sådana bekämpningsmedel. Sedan efter det måste man producera sitt eget vax.
Christelle, menar du att du tycker att biredskapshandlarna ska ta prover på varje vaxleverans och sända på analys?
Jag vet inte hur biredskapsfirmorna ska bete sig för att kontrollera vaxets renhetsgrad, jag tycker bara det är väldigt konstigt att det är så noga med honungen som livsmedel men att platsen där honungen bearbetas och förvaras (av bina) fram till skattning inte har krav på sig att vara giftfri och ren.
Personligen började jag redan förra säsongen att låta bina göra sitt eget vax, dock är jag ännu inte klar över exakt hur bina vill ha det i ramarna när en inte använder präglade mellanväggar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #55 skrivet: 04 mar-17 kl 13:02 »
Jag vet inte hur biredskapsfirmorna ska bete sig för att kontrollera vaxets renhetsgrad
Det de kan göra är att sälja allt vax som vanligt vax, där det då fortfarande kan finnas mycket små rester av gamla bekämpningsmedel, och det vax som de får från biodlare som de vet inte har använt sådana medel kan de sälja som sådant vax. Jag vet inte inte vad man ska kalla det, för ekologiskt får man ju inte säga, om man inte har betalat krav 20 000:-. Jätterent, kanske.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #56 skrivet: 04 mar-17 kl 13:31 »
Det de kan göra är att sälja allt vax som vanligt vax, där det då fortfarande kan finnas mycket små rester av gamla bekämpningsmedel, och det vax som de får från biodlare som de vet inte har använt sådana medel kan de sälja som sådant vax. Jag vet inte inte vad man ska kalla det, för ekologiskt får man ju inte säga, om man inte har betalat krav 20 000:-. Jätterent, kanske.
Du får inte köpa ekovax om du inte lämnar ekovax - dessutom finns det ändå inga garantier för att du verkligen får ekovax eftersom säljaren inte behöver innehållsdeklarera kakorna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #57 skrivet: 04 mar-17 kl 14:32 »
Det är klart att det är garanterat, säljaren garanterar med sitt rykte. Så fungerar det, annars blir det omöjligt.

Vad gäller det här
Citera
...säljaren inte behöver innehållsdeklarera kakorna.
så förstår jag inte vad du menar, menar du att du vill att det ska stå i en innehållsförteckning exakt vad vaxet består av?  Till vad nytta, vax är vax. !00%. Såvida inte någon tok har försökt sig på ett bedrägeri och blandat in något typ paraffin för att tjäna några kronor. Men det finns nog mycket enklare sätt att bedra folk på, så jag tror risken är helt obefintlig. Dessutom lär det upptäckas direkt när biredskapshandlarna hanterar vaxet.

Det är som med honung, står det "honung" så vet man att det är 100% honung. I många länder skriver man i marknadsföringen t ex "100% pure honey", men det gör vi inte här, man får inte. Anledningen är förstås att det skulle tyda på att det finns honung som är mindre ren, typ 70%, och det gör det inte. Honung är honung, en ren naturprodukt, precis som vax.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #58 skrivet: 04 mar-17 kl 21:32 »
Det är klart att det är garanterat, säljaren garanterar med sitt rykte. Så fungerar det, annars blir det omöjligt.

Vad gäller det här  så förstår jag inte vad du menar, menar du att du vill att det ska stå i en innehållsförteckning exakt vad vaxet består av?  Till vad nytta, vax är vax. !00%. Såvida inte någon tok har försökt sig på ett bedrägeri och blandat in något typ paraffin för att tjäna några kronor. Men det finns nog mycket enklare sätt att bedra folk på, så jag tror risken är helt obefintlig. Dessutom lär det upptäckas direkt när biredskapshandlarna hanterar vaxet.

Det är som med honung, står det "honung" så vet man att det är 100% honung. I många länder skriver man i marknadsföringen t ex "100% pure honey", men det gör vi inte här, man får inte. Anledningen är förstås att det skulle tyda på att det finns honung som är mindre ren, typ 70%, och det gör det inte. Honung är honung, en ren naturprodukt, precis som vax.

Det präglade vaxet fungerar som en (mellan)vägg mellan två lager livsmedel och livsmedlet kan påverkas av vaxet. Fuskvaxet enligt nedan innehöll stearin- och palmitinsyror
http://alltombiodling.se/vaxforfalskning-och-syntetiskt-bivax/

Honung kommer på en mycket ohedrande sjätteplats när EU klassar de vanligaste matfusken  :P
http://www.alltomhonung.se/fusk-med-honung/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Problem att få köpa valfri mängd präglade vaxkakor?
« Svar #59 skrivet: 04 mar-17 kl 23:53 »
Han som blandat stearin i vaxet i Tyskland skriver ju inte "Stearin" på en sådan innehållsdeklaration, så innehållsdeklarationer hjälper inte mot personer med låg moral, de fuskar ändå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 4 användare (2 dolda)
Efwa, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser