Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Lättbakat" bröd?  (läst 13497 gånger)

IkaPika

  • Gäst
"Lättbakat" bröd?
« skrivet: 09 jan-17 kl 21:16 »
Jag har ingen assistent och vill inte ha en deg som måste arbetas ihop jättemycket för hand då jag får ont av det.
Har någon tips på recept på matbröd vars deg inte kräver så hård arbetsinsats?  :D

(Inte surdeg.)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-17 kl 21:24 »
Filmjölkslimpa? Bara att röra ihop en smet och grädda. Måste ju inte blir jättesöt och onyttig, ha i mycket frön och grejer så blir det nog bra :)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #2 skrivet: 09 jan-17 kl 21:32 »
Filmjölkslimpa? Bara att röra ihop en smet och grädda. Måste ju inte blir jättesöt och onyttig, ha i mycket frön och grejer så blir det nog bra :)

Menar du varianten med bikarbonat?
Sån gör jag ibland och det är gott, men jag tänkte mig nåt med jäst.  :)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #3 skrivet: 09 jan-17 kl 21:35 »
Menar du varianten med bikarbonat?
Sån gör jag ibland och det är gott, men jag tänkte mig nåt med jäst.  :)

Jo, det var bikarbonat jag tänkte.  :-\

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #4 skrivet: 09 jan-17 kl 21:39 »
Jo, det var bikarbonat jag tänkte.  :-\

Misstänkte det. :-)
Gott bröd som jag gör ganska ofta, det går ju att variera väldigt också. :-)

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #5 skrivet: 09 jan-17 kl 21:40 »
Ja, man kan ju ha i torkad frukt, gryn, frön och en hel del annat.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #6 skrivet: 09 jan-17 kl 21:41 »
Ja, man kan ju ha i torkad frukt, gryn, frön och en hel del annat.

Japp. Nötter är gott!

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #7 skrivet: 09 jan-17 kl 22:00 »
Japp. Nötter är gott!

Ja, nötter! (är fortfarande lite jobba-på-dagis-skadad, är inte van att "få" använda nötter när jag bakar, trots att det var flera år sen jag slutade där) ;)

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-17 kl 22:03 »
Ja, nötter! (är fortfarande lite jobba-på-dagis-skadad, är inte van att "få" använda nötter när jag bakar, trots att det var flera år sen jag slutade där) ;)

Jag förstår precis. :-)
Jag använder inte nötter i det jag bakar på jobbet. Men hemma frossar jag.  :D

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-17 kl 22:52 »
Vanlig pizzadeg! Gör frallor. Gärna med tex vallmofrön på eller lite riven ost.  :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #10 skrivet: 09 jan-17 kl 22:53 »
Vanlig pizzadeg! Gör frallor. Gärna med tex vallmofrön på eller lite riven ost.  :)


Ja det är ju inte så tungt att jobba med. Bra idé! :-)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #11 skrivet: 10 jan-17 kl 01:15 »
Jag använder ofta den degen. Jäser bara degen en gång o ställer in frallorna i kall ugn. Brukar slänga i vad jag är sugen på för dagen.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #12 skrivet: 10 jan-17 kl 13:11 »
Kylskåpsbröd. Behöver inte knådas alls. Bara blanda ingredienserna i en låda och låt jäsa så är det klart. Tippa i formar med smörgåspapper i så blir de lätta att få ut, eller lägg en klump på en plåt så blir det ett bröd. Inget jobbande, väldigt lite disk och smaskigt. http://mariesmat.blogspot.se/2011/04/kylskapsbrod.html
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #13 skrivet: 10 jan-17 kl 14:42 »
Kylskåpsbröd. Behöver inte knådas alls. Bara blanda ingredienserna i en låda och låt jäsa så är det klart. Tippa i formar med smörgåspapper i så blir de lätta att få ut, eller lägg en klump på en plåt så blir det ett bröd. Inget jobbande, väldigt lite disk och smaskigt. http://mariesmat.blogspot.se/2011/04/kylskapsbrod.html


Men så fiffigt, helt perfekt för mig ju!
Har du bakat detta? Hur stor låda behöver man ha?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #14 skrivet: 10 jan-17 kl 18:23 »
Det finns en bok med lättbakade bröd.
"Enklare bröd : recept på knådfria bröd med och utan surdeg" / Martin Johansson.
Den finns på ett bibliotek nära dig. Står på hylla Qcae
(Fast det kan bli lite tungt ibland att "bara" röra ihop med en slev. Jag fuskar lite med en gammal elvisp och en slickepott.)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #15 skrivet: 10 jan-17 kl 18:30 »
Jag har en 10 l smartstorelåda, den är livsmedelsgodkänd, finns t.ex. på Jysk. Behöver aldrig diska den. När du hällt ut degen låter du den bara stå med locket av så torkar degresterna i lådan, sen bankar du lite på den och skakar ut det som är löst. Resten får vara kvar tills nästa gång och bidrar till smaken på ditt bröd.


Jag har bakat sånt. Det blir väldigt gott. Viktigt att inte ha för lite vatten för då funkar inte jäsningen som den ska. Jag häller i mjöl, salt, lite olja, vatten och 10 g jäst eller så och sen vevar jag runt så att det är någorlunda blandat. Sen är det bara att låta det stå och jäsa länge, flera timmar när det är så lite jäst, och sen antingen baka eller ställa i kylen tills du vill baka.


Köp en digital ugnstermometer och mät brödets temperatur. Vetebaserat bröd är klart när kallaste stället, mitt i, är kring 96 grader. Då slipper du passar tider också, termometern piper när brödet är klart.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #16 skrivet: 10 jan-17 kl 19:42 »
Det finns en bok med lättbakade bröd.
"Enklare bröd : recept på knådfria bröd med och utan surdeg" / Martin Johansson.
Den finns på ett bibliotek nära dig. Står på hylla Qcae
(Fast det kan bli lite tungt ibland att "bara" röra ihop med en slev. Jag fuskar lite med en gammal elvisp och en slickepott.)

Tusen tack för det boktipset!!

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-17 kl 19:44 »
Jag har en 10 l smartstorelåda, den är livsmedelsgodkänd, finns t.ex. på Jysk. Behöver aldrig diska den. När du hällt ut degen låter du den bara stå med locket av så torkar degresterna i lådan, sen bankar du lite på den och skakar ut det som är löst. Resten får vara kvar tills nästa gång och bidrar till smaken på ditt bröd.


Jag har bakat sånt. Det blir väldigt gott. Viktigt att inte ha för lite vatten för då funkar inte jäsningen som den ska. Jag häller i mjöl, salt, lite olja, vatten och 10 g jäst eller så och sen vevar jag runt så att det är någorlunda blandat. Sen är det bara att låta det stå och jäsa länge, flera timmar när det är så lite jäst, och sen antingen baka eller ställa i kylen tills du vill baka.


Köp en digital ugnstermometer och mät brödets temperatur. Vetebaserat bröd är klart när kallaste stället, mitt i, är kring 96 grader. Då slipper du passar tider också, termometern piper när brödet är klart.

10 liter...hm...det är ganska stort, det. Jag har bara ett litet kylskåp...  ;D
Kanske man kan halvera receptet då, så det ryms i en lite mindre låda?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-17 kl 20:05 »
Ja, du kan halvera.  :)  Jag gör dubbla satser i min låda, 28 dl mjöl och 14 dl vatten.


Såhär års är det inget problem, man kan ha lådan i en svale eller jordkällare eller farstu eller utomhus om det inte är för kallt. Kylskåpsbrödet är bra för det tål rätt mycket misshandel. Då jag misslyckats är när jag haft för lite vatten eller inte låtit det jäsa tillräckligt. Den långa jästiden är bra för smak och konsistens.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

IkaPika

  • Gäst
SV: "Lättbakat" bröd?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-17 kl 20:15 »
Ja, du kan halvera.  :)  Jag gör dubbla satser i min låda, 28 dl mjöl och 14 dl vatten.


Såhär års är det inget problem, man kan ha lådan i en svale eller jordkällare eller farstu eller utomhus om det inte är för kallt. Kylskåpsbrödet är bra för det tål rätt mycket misshandel. Då jag misslyckats är när jag haft för lite vatten eller inte låtit det jäsa tillräckligt. Den långa jästiden är bra för smak och konsistens.

Bra, för en 10-literslåda tar upp en väldigt stor del av det lilla utrymme som finns.  :D
Det enda jag har tillgång till av övriga utrymmen du räknar upp är utomhus, och där måste jag ju hålla koll på temperaturen på ett helt annat sätt så kylen känns lagom. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser