Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinter och sommarboende  (läst 1357 gånger)

.vorsteh

  • Inlägg: 2
    • Lappland
Vinter och sommarboende
« skrivet: 09 jan-17 kl 19:44 »
Hejsan. Står idag med 7 hönor, 1 tupp och noll i erfarenhet. Läst på lite om hönor och tänkt kläcka mina första i sommar, men pga plötslig bortgång blev jag med höns hastig och utan min enda kontakt med erfarenhet. Har svarta maraner just nu och vill även ha aracuana.
Bygger nu ett fint hönshus i garaget som kommer ha hemsk tråkig utevistelse. Vi är även bosatta så norrut man kan komma. Endast underhålls isolerad.
1. Vad kan pigga upp en tråkig ute gård ?
2. Vad är kallaste graderna ni skulle rekommendera?
Sen har vi ett sommar torp där vi ska slänga upp en billig bostad och göra en ordentlig utegård. Här har vi mycket möss i farten och även en räv som smyger runt.
3. Vad skulle ni rekommendera att bygga ?
4. Hur håller vi odjuren borta smidigast ? (Har hund, så räven är bara sedd nattetid)
animals do speak, but only to those who know how to listen

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vinter och sommarboende
« Svar #1 skrivet: 09 jan-17 kl 22:33 »
Utegården har jag lite tips om:  Bra med ett gammalt bord som hönsen kan sitta på och under efter behag.  En stapel vedkubbar som med samma funktion.  Jag har också slarvig hög med gamla julgranar som kycklingar gillar att gömma sig under och klättra i. Jord att krafsa i förstås, och att man slänger in ogräs att picka i .

I Lappland är det väl snötäckt mark för det mesta? Inte särskilt kul för höns.  Ett enkelt växthus som gör en ljusare miljö än inomhus samtidigt som det är snöfritt och vindskyddat kommer hönsen att gilla. Hö att krafsa i. Sandbad.  Ner till minus 10 har mina höns inga problem att vara ute i,  inne i växthuset.

Men i hönshuset behöver det vara varmare.  Och vatten i vätskeform.  Bjurholmshönsen lär ha klarat sig på snö, men det är inte säkert att dina raser gör dig.

.vorsteh

  • Inlägg: 2
    • Lappland
SV: Vinter och sommarboende
« Svar #2 skrivet: 10 jan-17 kl 09:25 »
Jo vi står ju med snö i 6månader.
Hur varmt har du inne i hönshuset vid -10 ? Isolerat och någon värmekälla ?
Tanken är att isoleringen vi har nu ska duga och sen komplettera med värmelampa och (element? eller värmeplatta?) under de kallaste tider. Antar att vi ska ligga mellan 5 - -5 så de ej tappar vinter beklädnaden (likadant ser de ut i stallen.). 
Tjälen är stenhård i 6månader så tror snön är roligare än stenhård backe + att tror inte ett stort växthus skulle hålla om man inte gör ett ordentligt vinter jobb för att hålla den ren från snö. Sen blir det mycket kallare med backe än snö, tyvärr. Snön isolerar och solstrålarna studsar fint i snön.
Men utegården tar jag till mig och kanske man kan underhålla dom liknande sätt under vintertid ? Slänga färska träd, hö osv.
animals do speak, but only to those who know how to listen

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vinter och sommarboende
« Svar #3 skrivet: 10 jan-17 kl 12:18 »
Det behövs nog inte så stort växthus, eller ens ett riktigt växthus.  Det viktiga är ett snöfritt,  vindskyddat område.  Kanske plexiglas (heter det väl?) över hönsens ingång till hönshuset, med vindskydd på blåsigaste sidan.   Förstås bäst med söderläge.  Man kan väl skjussa ner snön från plexiglastaket efter hand,  snövallar på sidorna ger väl bra vindskydd. 4-5 kvm snöfritt område med hö o dyl att krafsa tror jag gör stor skillnad för hönsens trivsel.  Jag tror tyvärr itne att det blir så populärt i det gänget att krafsa i snö.

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Vinter och sommarboende
« Svar #4 skrivet: 11 jan-17 kl 00:05 »
Jag bygger kombinerat hönshus och växthus här nere i södra Lappland. Det är inte taget i bruk ännu, men jag hoppas att växthusdelen skall fungera som en klimatskyddad utegård under dec-feb när det är som kallast. Snö är inget problem för växthus i snörika områden, det är bara en fråga om taklutning och stomme.
Hönshusdelen bygger jag med 145mm isolering och räknar med att hålla frostfritt. Ventilationsluften kan jag sedan leda till växthusdelen för att hålla den varmare (rejält med kondens kommer det bli).
Bygget är som sagt inte klart än, men om ett år eller två vet jag hur det fungerar i praktiken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser