Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal vitkålsplantor i pallkrage?  (läst 4409 gånger)

litensanna

  • Inlägg: 2
Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« skrivet: 23 dec-16 kl 12:19 »
Hej,

Är det någon som vet hur många vitkålsplantor det är lämpligt att sätta i en pallkrage? Planerar för vårens odling och har kommit till kålkvarteret. :)

Sanna


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-16 kl 13:42 »
Pallkragar är lite tight för kålplantor. Jag hat fått 4 huvud savoy kål ur en pallkrage. Då förodlade jag i omgångar så att jag kunde skörda så fort de började skugga varandra. Den sista var väl inte mycket att ha. 2 plantor är nog tillräckligt. Bättre att satsa på andra grödor som ger mer per kvadratmeter.

Mvh
Magnus


LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #2 skrivet: 23 dec-16 kl 21:48 »
Hur stora är dina pallkragar?

Vill minnas att jag har sett flera olika storlekar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #3 skrivet: 24 dec-16 kl 16:49 »
Mina är för Europa pall. 120x80.

Mvh
Magnus

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #4 skrivet: 26 dec-16 kl 16:34 »
Det beror nog på hur hög kragen är. Om du staplar flera på varandra eller om du nyttjar jorden under kragen kan du sätta plantorna tätare (med bra jord förståss).

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #5 skrivet: 26 dec-16 kl 20:09 »
Jag har svårt att se mer än 4 plantor få plats i en pallkrage oavsett hur mycket eller hur bra jord under. Dock tror jag att det blir lättare att få in 4 plantor om jorden är sämre=mindre plantor. En kålplanta som trivs bra i god jord täcker mer än 1 kvm.

Mvh
Magnus

litensanna

  • Inlägg: 2
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #6 skrivet: 26 dec-16 kl 23:17 »
Tack för snabba och bra svar! :) Mina kragar är 80x120 och under ramarna är det djupgrävt, totalt ca 60 cm lucker jord i kragarna. Vad tror ni om att sätta en vitkålsplanta och 2 grönkåls- eller broccoliplantor i samma pallkrage?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #7 skrivet: 27 dec-16 kl 07:45 »
0,8x1,2=0,96m2 . I frilandsodling har man ofta  60cm radavstånd och 50-60cm plantavstånd vilket ger mellan 0,3-0,4m2 per planta. Dvs i en pallkrage borde du inte plantera fler än 3 plantor. Så testa 1 vitkål- + 2 grönkålsplantor!!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #8 skrivet: 27 dec-16 kl 12:54 »
0,8x1,2=0,96m2 . I frilandsodling har man ofta  60cm radavstånd och 50-60cm plantavstånd vilket ger mellan 0,3-0,4m2 per planta. Dvs i en pallkrage borde du inte plantera fler än 3 plantor. Så testa 1 vitkål- + 2 grönkålsplantor!!

Med 60 cm radavstånd kan du inte ha mer än en rad i en krage som är 60 cm bred. Med 50-60 cm plantavstånd kan du inte ha mer än 2 plantor i en rad. 1*2=2. Det går förstås att byta ut det ena huvudet mot något annat. Jag har testat fänkål framgångsrikt.

Jag har som sagt planterat 4 st savojkål en gång i omgångar och lyckats att få ut 3 fina och ett litet huvud under en säsong. Men då krävdes det en bra sommar och plantering i omgångar. Kål brer ut sig bra och skuggar lätt varandra.

MVH
Magnus

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #9 skrivet: 27 dec-16 kl 17:05 »
Jag odlar i bla murade djupsängar med ett djup på ca 1m lucker matjord innan naturliga jorden tar vid. I en säng som är 1m bred sätter jag broccoli och grönkål i 3 rader i ett sicksack mönster. Sen har jag ca 25cm mellan plantorna. Alltså tätt och det fungerar bra i den välgödslade jorden.
Likaså när jag odlar i upphöjda bäddar så sår jag tätt med savoy, broccoli, broccolo, spetskål, vitkål. Finns det bara tillräckligt med näring så är det inga problem.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #10 skrivet: 27 dec-16 kl 17:35 »
Ja, näringen måste ju räcka. Men sen behöver de ljus också. Mina brer ut sig så att de täcker varandra med de största bladen. Jag har svårt att tro att mer gödsel skulle göra bladen mindre. Men jag är ju bara nybörjare.

Mvh
Magnus

Grismormor

  • Inlägg: 78
    • -
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #11 skrivet: 08 feb-17 kl 22:45 »
Varför inte prova att odla spetskål istället? Minst lika gott som vitkål men ger en tidigare skörd och du får plats med fler plantor.. en tanke bara.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Antal vitkålsplantor i pallkrage?
« Svar #12 skrivet: 09 feb-17 kl 13:38 »
Ja brukar ha Runåbergs fröer som riktmärke om kål och annat oavsett om det är friland elller i kragar . Håll 5 cm inbördes avstånd vid plantuppdragningen. På friland behövs 35-60 cm mellan plantorna och 50-70 cm mellan raderna. Det kortare avståndet för mindre starkvuxna sorter och det längre för de kraftiga höst- och vintersorterna. För tät plantering ger lätt små och underutveckla- de huvud och för gles stora, lösa huvud med dålig hållbarhet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser