Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta del av syllstock  (läst 3640 gånger)

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
Byta del av syllstock
« skrivet: 19 dec-16 kl 22:44 »
Jag har ett timmrat hus från sen 1800-tal där en del av en syllstock har skadats på grund av att vatten runnit in. Skadan är röta och fukta som går 1-2 centimeter djup så vitt jag kunnat upptäcka hittills.

Jag ser att vissa väljer att havsula/isula så ytligt skadade stockar högre upp i en timmerkonstruktion. Funkar det även på syllar eller bör man byta hela av hållbarhetsskäl?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta del av syllstock
« Svar #1 skrivet: 20 dec-16 kl 09:58 »
Du kan göra en så kallad blixthakskarv och vid behov förstärka med stålband om stora delar behöver bytas ut.

Men, går det att undvika att kapa de två nedersta varven mellan upplagspunkter så är det bra, annars skulle jag rekommendera stålskoning undertill om man ändå måste göra det, men över grundstenar och liknande fasta punkter kan man göra hakskarvar.

Edit, jag såg att det inte verkade vara så omfattande, i så fall räcker det att du hugger ur den biten, då belastningen på syllstocken främst utgörs av dragbelastning, vilka främst upptas mot centrum av stocken.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gulnar

  • Inlägg: 11
    • Bohuslän
SV: Byta del av syllstock
« Svar #2 skrivet: 20 dec-16 kl 22:01 »
Tack
Vad jag sett bör det vara möjligt att undvika att kapa stocken helt. Hoppas på att kunna slippa hakskarv eller liknande utan bara ta bort några cm djupt och ett par meter långt fuktskadat området. Men att förstärka med stålband över lagningen kanske inte är en dum idé oavsett.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta del av syllstock
« Svar #3 skrivet: 20 dec-16 kl 22:06 »
Några centimeter bör inte vara några problems ur hållfasthets synpunkt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Byta del av syllstock
« Svar #4 skrivet: 21 dec-16 kl 17:24 »
Det går bra att halvsula stocken (fälla in en planka) om skadan går till mindre än halva stocktjockleken.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Byta del av syllstock
« Svar #5 skrivet: 21 dec-16 kl 19:03 »
Väljer man att behålla delar av den skadade syllen, så ska man vara observant/medveten över det faktum att röta i trä är en svampsjukdom. Döda av de återstående sporerna med tex boracol innan det nya syll-ämnet monteras dit.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Byta del av syllstock
« Svar #6 skrivet: 22 dec-16 kl 13:00 »
Och ta i lite i överkant när du tar bort rött trä.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta del av syllstock
« Svar #7 skrivet: 22 dec-16 kl 14:08 »
Boracol är i grunden Borax, jag brukar också använda kopparsulfat mot svamp i virke ute.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser