Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skattning och skatt  (läst 3983 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Skattning och skatt
« skrivet: 18 dec-16 kl 18:23 »
Hej

Det verkar vara som vanligt är oklarheter inom skattningen...det som beträffar självaste skattningingen av honung, men även beskattningen av just samma honung.
Hobby, näring, ett samhälle eller 10-15?
Skattesmitare finns i alla skrå, så även hos biodlarna.

Nej, jag har inte för avsikt att ställa någon på skampålen men vill gärna få lite rätsida på det hela!

Vet av en anställd inom verket: nej, man bekymrar sig inte om de som kanske har ett. två, tre samhällen om de inte ange inkommst av hobbyverksamhet (vilket man enligt lag skall göra).
Men när man kommer till tio. tjugo, trettio, så blir det en annan femma!

Läs gärna här: http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf




« Senast ändrad: 18 dec-16 kl 18:28 av Kap Horn »

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #1 skrivet: 18 dec-16 kl 19:24 »
Vad är det som är oklart?

Att man inte granskar de med få samhällen beror väl också på att det är väldigt svårt att gå med vinst med 1-3 samhällen.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #2 skrivet: 18 dec-16 kl 20:33 »
När det gäller hobby verksamhet så räknas samtliga kostnader som går att härrör till hobbyn enligt kontantprincipen. Skulle man ha överskott ett år så skall det först och främst täcka tidigare års förluster. De flesta som byggt upp en bigård antar jag har förluster att täcka flera år framöver. Skulle det ändå efter avdrag från tidigare års förluster vara en vinst gör man bäst att återinvestera dem i hobbyn. Tycker man att man har allt man behöver för att bedriva hobbyn så går det bra att använda pengarna till resor som har med hobbyn att göra. Jag vet en som nästan årligen åker till Sydostasien för att besöka biodling där och utbyta erfarenheter.

Det är inte helt klart hur en hobby skall definieras. Om man tex har en hobby som heter självhushållning? Kan man då ta pengarna som kommer från biodlingen och bekosta ett nytt hönshus? Båda ingår ju i hobbyn. Jag skulle tolka reglerna som att svaret på det är ja. I brist på prejudikat så måste var och en göra en egen bedömning. Risken för att få statyerna exempel med tunga skattesmällar finns förståss.

Mvh
Magnus

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #3 skrivet: 19 dec-16 kl 11:17 »
Om man tex har en hobby som heter självhushållning? Kan man då ta pengarna som kommer från biodlingen och bekosta ett nytt hönshus? Båda ingår ju i hobbyn. Jag skulle tolka reglerna som att svaret på det är ja.

Så här står det i Kap Horns länk -
Citera
Du får inte dra av utgifter i en hobbyverksamhet från andra tjänsteinkomster eller annan hobbyverksamhet.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #4 skrivet: 19 dec-16 kl 11:29 »
Hobby, näring, ett samhälle eller 10-15?
Skattesmitare finns i alla skrå, så även hos biodlarna.

Läs gärna här: http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747/1459766511674/hobbyverksamhet-skv344-utgava12.pdf


jag tror att väldigt få biodlare är skattesmitare. Det beror på att reglerna faktiskt är förmånliga, så även om man är väldigt noggrann så blir det ingen skatt. Och de flesta mindre biodlare underskattar också sina verkliga kostnader.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #5 skrivet: 19 dec-16 kl 12:09 »
Så här står det i Kap Horns länk -

Jag är medveten om vad som står i skatteverkets regler. Om du väljer att säga att du har två hobbys, den ena är biodling och den andra är höns så har du förstås rätt. Men om man väljer att deffiniera sin hobby som "självhushållning", så ingår båda delarna i samma hobby. Eller varför inte "matproduktion", "djuruppfördning","ekologi" eller "biologi"?

Att jämföra: Att ha två olika hobbys som heter kräftodling och öringsodling. Där kan man lika gärna kalla hobbyn för aquakultur och därigenom definiera det som en hobby istället för två (eller matproduktion/djuruppfödning). Eller tänk att du sysslar med tomatodling och gurkodling som var för sig kan definieras som en hobby men också tillsammans skulle kunna definieras som "odling" (eller matproduktion)

Det är förstås ett sätt att ligga i gråzonen, men i brist på prejudikat skulle jag säga att din/min tolkning är lika bra som någon annans. Risken med att ligga i gråzonen är dock att man riskerar att hamna i ett prejudicerande fall och få en skattesmäll.

MVH
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #6 skrivet: 19 dec-16 kl 12:16 »
jag tror att väldigt få biodlare är skattesmitare. Det beror på att reglerna faktiskt är förmånliga, så även om man är väldigt noggrann så blir det ingen skatt. Och de flesta mindre biodlare underskattar också sina verkliga kostnader.

Jag skulle inte kalla reglerna för förmånliga. Du skall ju skatta från första kronan, vilket inte gäller tex ett vanligt lönearbete eller vinst vid försäljning av en bil.

Det kan stämma att många biodlare underskattar sina kostnader. Men, det är inte riktigt tänkt att man skall uppskatta sina kostnader, tanken är att man skall spara kvitton på alla utlägg och vara beredd att visa dem vid en eventuell revision. Har man bara uppskattat sina kostnader och får revision så kan det innebära att man är skattesmitare utan att själv veta om det.

MVH
Magnus

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #7 skrivet: 19 dec-16 kl 12:27 »
Du missförstår nog, jag har inte sagt att man ska uppskatta sina kostnader. Det kan man inte göra om man måste deklarera. Då måste man ha verifikationer.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #8 skrivet: 19 dec-16 kl 12:31 »
..Men om man väljer att deffiniera sin hobby som "självhushållning", så ingår båda delarna i samma hobby. ..

Även om du har rätt så kommer du inte att få rätt. Skattemyndigheten skulle aldrig godkänna en sådan argumentering, eftersom det skulle bli rejäla svårigheter för dem, i framtiden, när alla skattebetalare själva skulle vilja definiera sina egna verksamheter.

Däremot, ett sätt att få det som du vill är att bilda ett AB, då kan du få in allt med vinstsyfte under ett tak, och dra av förluster mot vinster.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #9 skrivet: 19 dec-16 kl 12:37 »
Jag skulle inte kalla reglerna för förmånliga. Du skall ju skatta från första kronan, vilket inte gäller tex ett vanligt lönearbete eller vinst vid försäljning av en bil.

Det är riktigt att man ska skatta från första kronan vinst, men det är inte troligt att du får vinst om du har det som hobby. Ordet vinst betyder här vinst i skattemyndighetens ögon. Du kan sälja ganska mycket innan du får vinst att ta upp. Så visst är de förmånliga.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #10 skrivet: 19 dec-16 kl 12:41 »
Även om du har rätt så kommer du inte att få rätt. Skattemyndigheten skulle aldrig godkänna en sådan argumentering, eftersom det skulle bli rejäla svårigheter för dem, i framtiden, när alla skattebetalare själva skulle vilja definiera sina egna verksamheter.

Däremot, ett sätt att få det som du vill är att bilda ett AB, då kan du få in allt med vinstsyfte under ett tak, och dra av förluster mot vinster.

Det är möjligt att du har rätt, men som sagt....Prejudikat saknas.

Du som ändå vet....Hur ser då skattemyndigheterna på mina andra exempel?

kräftodling och öringsodling....Är det ok att definiera som en hobby,  aquakultur?
Tomatodling och gurkodling....Är det ok att definiera som en hobby, odling?

Det är ju faktiskt så att definitionen är din innan prejudikat finns. Om du aldrig går med vinst och aldrig redovisar det så är risken för granskning väldigt låg.

AB vet jag med säkerhet inte godkänns för 20 bikupor. Myndigheterna bedömer att kostnaden för administrationen inte är värt det. De rekommenderar då att driva det som hobbyverksamhet. Jag skulle tro att ett hobbybestånd på 20-30 hönor skulle få samma svar.

MVH
Magnus

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #11 skrivet: 19 dec-16 kl 12:43 »
Det är riktigt att man ska skatta från första kronan vinst, men det är inte troligt att du får vinst om du har det som hobby. Ordet vinst betyder här vinst i skattemyndighetens ögon. Du kan sälja ganska mycket innan du får vinst att ta upp. Så visst är de förmånliga.

Menar du att det skulle vara lättare att göra vinst i ett AB än i en hobbyverksamhet enligt kontantprincipen? På vilket sätt?

MVH
Magnus

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #12 skrivet: 19 dec-16 kl 14:45 »
AB vet jag med säkerhet inte godkänns för 20 bikupor. Myndigheterna bedömer att kostnaden för administrationen inte är värt det. De rekommenderar då att driva det som hobbyverksamhet.

20 kupor ska i normalfallet oftast deklareras som näring, och skulle du vilja ha det som AB så kan ingen hindra dig. Skatteverket säger inte "du kan inte ha det som AB, för det kostar för mycket..."
« Senast ändrad: 19 dec-16 kl 15:13 av Små »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #13 skrivet: 19 dec-16 kl 14:53 »
Menar du att det skulle vara lättare att göra vinst i ett AB än i en hobbyverksamhet enligt kontantprincipen? På vilket sätt?

Vet inte om jag förstår vad du menar, men i den här tråden betyder Vinst det som ska tas upp till beskattning, inte hur mycket man får kvar i fickan, det är en helt annan sak. Har man bara 20 kupor så är det nog inte många som vill ha det som AB. Undantaget är om man redan har en verksamhet som går med vinst, då kan man förmånligt starta en biodling som går med förlust några år, eftersom vinsterna från ena verksamheten kan kvittas mot förlusterna.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Skattning och skatt
« Svar #14 skrivet: 19 dec-16 kl 17:07 »
Hej

Egentligen är det klipp och klart:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326279.html#h-Ovrig-biodling


"Biodling på jordbruk

Innehav av bisamhällen bör räknas som inkomst i jordbruk om biodlingen bedrivs på en jordbruksfastighet. Den naturliga anknytning som finns mellan biodling och jordbruksverksamhet medför att biodling i de flesta fall, oavsett omfattning, utgör en verksamhet tillsammans med jordbruk.”

Övrig biodling

För den som inte har någon jordbruksfastighet ska ett innehav av högst 15 bisamhällen i normalfallet utgöra hobbyverksamhet. Från och med ett innehav av 16 samhällen bör verksamheten utgöra näringsverksamhet."

« Senast ändrad: 19 dec-16 kl 17:21 av Kap Horn »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Skattning och skatt
« Svar #15 skrivet: 19 dec-16 kl 17:13 »
Tomatodling och gurkodling....Är det ok att definiera som en hobby, odling?

Det beror på helheten. Om man har ett hus med en trädgård som man pysslar med på helgerna, så ska det till ganska stora inkomster från tomater och gurkor innan skattemyndigheten börjar intressera sig. Kostnaderna är relativt  stora i förhållande till intäkterna, det är självklart och inget man behöver visa. En stor del av Sveriges befolkning har hus med trädgård, och nästan alla lägger ner mycket tid och pengar, och nästan inga inkomster ger det. Bara nöje. Och motion. Alltså hobby.

Men om man inte har ett annat jobb utan intensivodlar en trädgård med tunnlar, och de tio sorters tomaterna och fina gurkorna utgör den huvudsakliga inkomsten, då är det inte hobby. Då kan skattemyndigheten hävda att man har vinstsyfte.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skattning och skatt
« Svar #16 skrivet: 19 dec-16 kl 18:29 »
Är det inte så att om tomat-, gurk-, kräft- eller öringodlingen görs på en fastighet klassad som lantbruksenhet istället för småhus så hamnar den i samma fack som biodlingen, dvs per automatik med i näringen?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Skattning och skatt
« Svar #17 skrivet: 19 dec-16 kl 18:40 »
Citera
Egentligen är det klipp och klart:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.3/326279.html#h-Ovrig-biodling


"Biodling på jordbruk

Innehav av bisamhällen bör räknas som inkomst i jordbruk om biodlingen bedrivs på en jordbruksfastighet. Den naturliga anknytning som finns mellan biodling och jordbruksverksamhet medför att biodling i de flesta fall, oavsett omfattning, utgör en verksamhet tillsammans med jordbruk.”

Övrig biodling

För den som inte har någon jordbruksfastighet ska ett innehav av högst 15 bisamhällen i normalfallet utgöra hobbyverksamhet. Från och med ett innehav av 16 samhällen bör verksamheten utgöra näringsverksamhet."


Om det inte hänt något nytt på detta området senaste åren så är detta i en juridisk gråzon. Om jag kommer ihåg turerna rätt så är detta beslut fattat för ganska länge sedan av Rikskatteverket och gäller formellt inte längre eftersom inget nytt beslut är taget av Skatteverket. Det är ändå den praxis som Skatteverket följer och informerar om. Men skulle det gå till domstol pga någon självutnämnd påve-handläggare på skatteverket är utgången oviss och teoretiskt kan du bli bli straffad om du inte bokfört trots att du haft färre kupor än ovan. Idiotiskt och risken är väl minimal att skatteverket skulle gå emot sig själva, men det kan hända om de t.ex. får en intern revision att deras handlade följer lagar och bestämmelser.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Skattning och skatt
« Svar #18 skrivet: 19 dec-16 kl 18:47 »
Hej Olof

Även vid hobbyverksamhet där man säljer något, så krävs det en enkel bokföring.
Hur annars skall man kunna redovisa det man håller på med.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skattning och skatt
« Svar #19 skrivet: 19 dec-16 kl 18:59 »
Du missförstår nog, jag har inte sagt att man ska uppskatta sina kostnader. Det kan man inte göra om man måste deklarera. Då måste man ha verifikationer.

Jag tänkte att en underskattning eller en överskattning alltid är en uppskattning.  För inte kan man väl säga att företag som är bokföringsskyldiga och sparar alla verifikationer har under eller överskattat sina kostnader?? Tja,svenska språket är spännande och har många nyanser.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anna 123, Nörd Otaku, Rodgar Den Frie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser