Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Möss i huset  (läst 1965 gånger)

vildemor

  • Inlägg: 0
  • endelig har jag hittat mitt drömme torp
    • Värmland
Möss i huset
« skrivet: 11 dec-16 kl 11:15 »
Det har varit möss invasion i mitt hus. Vad brukar ni mot dom när ni inte har katt? Racumin gift giller dom antagligen inte. Och heller inte jag, ärlig talat. Men jag är ganska fortvilat. I fella gikk bara en.
Tacksam för tips.
Vildemor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Möss i huset
« Svar #1 skrivet: 11 dec-16 kl 11:34 »
Använd en bra fälla som har låg skade/miss-procent och prova dig fram med olika bete. Här kör vi nästan bara med fällan mjölner (finns på många ställen, men här är en länk http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-insekter/fallor/musfalla-717044/ ) och nutella (går säkert lika bra med något annat sött kletigt, men mina ungar gillar nutella ;D) som bete. Fungerar kanon. Man behöver ett antal fällor för det är som du märkt inte en mus när de kommer igång.

Man kan minska skaderisken genom att ställa fällan parallellt med en vägg och lägga t ex en regelstump utanför. Då blir de tvungna att komma från rätt håll.

Vi har en liten honkatt också, men mössen finns även i utrymmen där hon inte kommer åt.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Möss i huset
« Svar #2 skrivet: 11 dec-16 kl 13:32 »
Jordnötsmör. Smeta in utlösaren. Eller en bit doftande medvurst. Att sätta dit en torkande ostakant ger ingen fångst.
//Luff

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Möss i huset
« Svar #3 skrivet: 11 dec-16 kl 13:55 »
Jag hade en räv inne ett tag och då drog mössen fortare än en avlöning.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Möss i huset
« Svar #4 skrivet: 11 dec-16 kl 14:13 »
Jordnötsmör. Smeta in utlösaren. Eller en bit doftande medvurst. Att sätta dit en torkande ostakant ger ingen fångst.

bredbar leverpastej
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Möss i huset
« Svar #5 skrivet: 11 dec-16 kl 14:24 »
"Jag hade en räv inne ett tag och då drog mössen fortare än en avlöning."

Hur länge hade du räven inne ensamhet?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Möss i huset
« Svar #6 skrivet: 11 dec-16 kl 14:31 »
"Jag hade en räv inne ett tag och då drog mössen fortare än en avlöning."

Hur länge hade du räven inne ensamhet?

Vet inte hur länge den var där. Dörrar och fönster var öppna för att vädra drygt en vecka. När jag kom tillbaka dit så var räven inne och hade tagit hundbädden i besiktning.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Möss i huset
« Svar #7 skrivet: 11 dec-16 kl 14:40 »
Och räven ville förstås vara "herre i eget hus" förmodar jag.
Synd, den kunde nog blivit en trevlig inneboende!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Möss i huset
« Svar #8 skrivet: 11 dec-16 kl 14:52 »
Se upp med att tämja rävar om ni inte bor riktigt ensligt, för det kan vara en björntjänst man gör.  http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24032672.ab

Här ville ungarna tämja en räv, men jag förklarade för dem att vi vore tvungna att färga den om den skulle ha en chans när den skulle se människor som ofarliga.

Det fanns en fin rävhane här som blev lokalt fridlyst, men de har lite för stora revir så efter ett par år så försvann den.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Möss i huset
« Svar #9 skrivet: 11 dec-16 kl 14:57 »
Den var inte tam, men inte så skygg heller. Förövrigt så är det enklast att låta vilda djur vara, men gör dom något som är bra är det bara att låta dom hålla på.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Möss i huset
« Svar #10 skrivet: 11 dec-16 kl 15:03 »
Jag håller med om att vilda djur skall så få vara. Men ibland kan "vilddjur" bli tillräckligt orädda för att, i viss mån, acceptera kontakt med människor.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser