Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Nån som vet vad det här innebär och kan förklara på ett enkelt vis?  (läst 1790 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Miljövänliga material med inga eller låga emissioner.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Emission är en tråkig anglicism, det heter utsläpp på svenska.

Funderar på vad du menar med utsläpp.
Är det vid framställning/tillverkning, transport, montering, användning/drift, skötsel eller rivning/återbruk/deponi som avses?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Emissioner kan ju också avse förmåga att stråla ut värme om byggmaterialet har en annan temperatur än omgivningen. En mattsvart yta emitterar exempelvis mer än en spegelblank yta.

kaskelottas

  • Gäst
Taget ur sitt sammanhang skulle meningen även kunna vara en kort beskrivning av en aktie i ett företag som håller på med miljövänliga material, en aktie där nyemission ej är att förvänta sig.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Taget ur sitt sammanhang skulle meningen även kunna vara en kort beskrivning av en aktie i ett företag som håller på med miljövänliga material, en aktie där nyemission ej är att förvänta sig.

OK ett förtydligande om någon tror att det ska byggas med aktier.
Det ska byggas hus med sådant material.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Är det beräknat på hela livstiden eller bara i förbrukningsfasen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Är det beräknat på hela livstiden eller bara i förbrukningsfasen?

Ingen aning, det står bara att sådant ska användas till bygget.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Ingen aning, det står bara att sådant ska användas till bygget.

Vem skriver det och i vilket sammanhang? Är det beställaren/byggherren eller någon myndighet? Är det en formulering specifikt för just denna byggnad eller är det någon slags standarddokument eller regelverk/föreskrifter? Kan man förutsätta att den som har skrivit texten är väl insatt och kunnig på området eller är det någon som gillar att sprida vackra ord som hen inte begriper den djupare innebörden av själv?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Vem skriver det och i vilket sammanhang? Är det beställaren/byggherren eller någon myndighet? Är det en formulering specifikt för just denna byggnad eller är det någon slags standarddokument eller regelverk/föreskrifter? Kan man förutsätta att den som har skrivit texten är väl insatt och kunnig på området eller är det någon som gillar att sprida vackra ord som hen inte begriper den djupare innebörden av själv?

Kommunen skriver att det är ett krav för att få bygga.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Kommunen skriver att det är ett krav för att få bygga.

Begär att få listor över tillåtna respektive icke tillåtna material.
Jag kan tänka mig att man bland icke tillåtna material kan räkna in t ex takpapp som är impregnerad med stenkolstjära eller trävirke som är tryckimpregnerat på gammalt sätt med arseniksalter / kreosot.

Om jag får gissa, så gissar jag att alla de här kraven är hoptotade av någon halvkunnig tjänsteman, kanske tämligen nyanställd och oerfaren, som hoppas på att kunna göra karriär inom kommunen. Och så har det hela passerat byggnadsnämnden som har fastställt dokumentet utan att lusläsa det.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
Håller med Torbjörn här, det är så vagt formulerat så man måste få det klarlagt från skribenten vad som menas. Tog upp detta i mitt tidigare inlägg i tråden.

Är det vid framställning/tillverkning, transport, montering, användning/drift, skötsel eller rivning/återbruk/deponi som avses?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

johe71

  • Inlägg: 1975
Håller med Torbjörn här, det är så vagt formulerat så man måste få det klarlagt från skribenten vad som menas. Tog upp detta i mitt tidigare inlägg i tråden.


söker man på formuleringarna så hamnar man på denna sida (där finns texterna från skribentens tre trådar)

http://www.robertsfors.se/bo-bygga-miljo/bostader-tomter/lediga-tomter/mabrabyn/

de [kommunen] skriver Nyckelfärdiga huskoncept finns!, så det finns ju något förslag som man säkert kan få ta del av...

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
Jag har sökt byggnadslov flera gånger de senaste årtionden, senast förra året. Men sådana krav eller specifikationer på byggmaterial man får använda har jag aldrig sett. De har inte en velat veta om jag bygger i sten eller trä. Ett av mina 4 bygglov var ett bostadshus.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
En kommun som inte förstår något annat än floskler. Det är osäkert om de betyder något alls.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
 "Myndigheten skall sträva efter att uttrycka sig lättbegripligt." Så står det i förvaltningslagen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser