Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  innanfönster  (läst 1702 gånger)

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
innanfönster
« skrivet: 04 dec-16 kl 21:31 »
Jag har försökt att hitta nå liknande som karmdubb med täckbricka i till mina innanfönster. för jag har läst i en bok om gamla fönster och lite beslag som finns till dom och där stod det att man brukade ha något liknande det förut, fast det hette säkert nå annat, minns nu bara inte vad. Vet någon vad det heter och vart jag kan få tag på det? jag har nu innanfönsterskruv och spikar med avklippt huvud som går in i karmen i borrat hål.

Vad använder ni för något, och hur gör ni om ni vill ha öppningsbara fönster utan att jacka ut för mycket ur fönsterbågen, Vingvred/Vervel eller något annat?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: innanfönster
« Svar #1 skrivet: 05 dec-16 kl 10:32 »
Hur ser karmdubb med täckbricka ut...... jag fattar inte riktigt?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: innanfönster
« Svar #2 skrivet: 05 dec-16 kl 10:50 »
När jag fixade sånt, så tog jag vanlig gammal träskruv som jag sågade bort skallen på och sedan sågade jag ett spår för att skruva fast dom med skruvmejsel.
Annars brukar man ha gångjärn utan sprint och stoppar i en spik i stället, så det är lätt att ta bort fönstren.
Antar du har fönsterbågar, med två rutor. I så fall skruvar man en skruv mitt i för att låsa dom.
På en del av mina var det vänstra fastskruvat med en skruv och en hasp för att lätt kunna öppna det högra.
Typ en sån här.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: innanfönster
« Svar #3 skrivet: 05 dec-16 kl 10:53 »
Gångjärnen såg ut ungefär som det i mitten.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: innanfönster
« Svar #4 skrivet: 05 dec-16 kl 16:41 »
Det finns innerfönstergångjärn som ser ut som på bilden men har löstagbar sprint från fabrik
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: innanfönster
« Svar #5 skrivet: 30 jul-17 kl 15:01 »
Klipp bort en märla "böj" så har du två karmspik. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: innanfönster
« Svar #6 skrivet: 30 jul-17 kl 15:02 »


Klipp bort en märlas "böj" så har du två karmspik. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app



Klipp bort en märla "böj" så har du två karmspik. 😊

Postat med Alternativ.nu´s app



Postat med Alternativ.nu´s app

48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser