Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?  (läst 9538 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #80 skrivet: 04 dec-16 kl 21:34 »
kineserna använder dollar till att köpa upp råvarutillgångar runt hela världen och särskilt i afrika.
de har dessutom en jävla massa så de kan lätt ligga på topp.IOM att dollar är en världsvaluta kan man handla allt  runt om i världen.
Nej,det är inte kinas reaktioner jag oroar mig för utan trump. kommer han att göra det han sagt (tror dock kongress m.m stoppar de galnaste ideerna) får USA det tufft både gentemot sina allierade men också mot sina konkurrenter varav kina är den största.
USA är inte särskilt starka militärt,tyvärr visar de aktioner som USA är inblandat i att de saknar mycket.vilket både kina och Ryssland noterat.
De som idag är oroade är USA:s allierade i Asien,särskilt japan och sydkorea är beroende av militärt stöd från USA. I Europa är ju NATO ifrågasatt från trumps sida.Japan har ju flera kontroverser med Kina och även med Ryssland,Sydkorea är ju nästan ständigt hotade från norr . Skulle nord få för sig att anfalla om USA förklarar sig borta från deras försvarspakt tror jag inte Kina skulle bry sig nämnvärt.
Avseende handelsförbindelser så lär det ju bli USA som drar kortaste strået om man inför tullar m.m. Man är beroende av handel,världen är globaliserad och att bygga upp en ny industri är knappast möjligt idag då kostnaderna skulle bli astronomiska och prisnivån på varorna betydligt högre.
Även amerikansk industri skrattar åt resonemanget och amerikas största energiproducent  säger sig inte ha några planer på att behålla koldrivna verk oavsett. Det blir helt enkelt för dyr el. Så kolgruvearbetarna som vägrar omskola sig lär bli besvikna.. Ulf

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #81 skrivet: 05 dec-16 kl 07:46 »
Ja du, tro vad du vill. Men jag satsar nog på USA, deras industriella output är ungefär samma som kinas och toppade Kinas i 2012 och andra år, och nu är dom påväg att överta Kina igen i 2020 efter som Kina har inflaterat sin output med tillverkning av en massa oanvända spökstäder och det börjar inte funka längre. Och "re-shoring" är ett fenomen som hållit på länge i USA, alltså industri återvänder till USA från Kina.

Och Kina är långt, långt mera beroende av USA, utan USA tvärtstoppar dess ekonomi omedelbart, USA skulle klara sig ofantligt bättre ur den fighten. Kina skulle uppleva omedelbar kollaps. USA skulle få en recession följt av mera re-shoring och automatiserade fabriker så tillverkas konsumentgrejerna i USA igen, blir inte så många jobb av det men tillverkningen återvänder och USA blir mindre beroende av Kina samtidigt som dom tappat den som köper den absoluta majoriteten av deras exporter. Som sagt kina är en papperstiger, som någon redan tuttat eld på...

http://www.forbes.com/sites/gordonchang/2012/01/22/china-is-175-6-dependent-on-the-u-s/#664e15b7e343

Globaliseringen är död och går tillbaka överallt, det är inget fenomen unikt till USA utan händer världen över.
https://www.ft.com/content/87bb0eda-7364-11e6-bf48-b372cdb1043a

2000 talet kommer bli århundradet där vi får se hur det utlovade Kinesiska århundradet aldrig ens kom igång, vi kommer inom de närmaste årtioenderna se hur Kina får allt svårare att växa och sprickorna i samhället blir allt klarare.

P.S. Det för vi förvisso se i EU också.
« Senast ändrad: 05 dec-16 kl 08:00 av DennisCA »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #82 skrivet: 05 dec-16 kl 08:43 »
Det är såklart svårt att sia om framtiden. Men att vi ser en del tillverkning komma tillbaka till västländerna redan nu är klart. Teknologin inom framförallt automation gör det möjligt. Men som sagt, det blir inte så många jobb av det. Kina investerar också mycket i automation, även om de ligger efter. Bolaget jag löneslavar åt startade fabrik i Kina för några år sedan, inte för att få ner tillverkningskostnaden utan för att få ner transportkostnaden för det som säljs i Kina. Den marknaden växer mycket. Produkterna är stora, tunga och automatiserar internlogistik. Vem som vinner racet om teknologin och råvarorna årterstår att se. Jag hoppas bara att det blir lönsamt att tillverka i länder med höga miljökrav så att industrin inte fortsätter att flytta runt till länder med lägst krav. Därvidlag så verkar det vara jämt skägg mellan Trump och Kina, men Kina ser ut att ha inriktning mot att förbättra medan Trump är tvärtom. Så om jag skall välja med hjärtat så hejar jag på Kina.

MVH
Magnus

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #83 skrivet: 05 dec-16 kl 10:02 »
Där röstade italienarna nej, får se nu vad det blir av euron...

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #84 skrivet: 05 dec-16 kl 11:34 »
Det är inte så många som känner till att vi exporterar en heldel saker TILL Kina, tex lastbils chassin, mm.

Personligen tror jag att Kina på sikt kommer att utvecklas i liknande riktning som Japan, men mer löst sammansatt och till skillnad från Japan ha kvar en del bulkproduktion även i framtiden, men att utveckligen främst kommer att peka på att man behöver ersätta tänket med billig arbetskraft mot modern teknologi.
Jag tror detta delvis har börjat.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #85 skrivet: 05 dec-16 kl 20:04 »
Den kinesiska brandväggen har bedömts som nödvändig för att upprätthålla stabiliteten i landet och det är nog så. Men den kinesiska brandväggen har en mycket hög dold kostnad i de globala företagens datakommunikation, det går så trögt och är instabilt. Det är väldigt svårt för ett globalt företag att ha en väl integrerad IT-infrastruktur till sin kinesiska fabrik och oftast är man hänvisad till att köra det som en egen lite ö medan resten av bolagets globala verksamhet har ett smidigt logistikflöde mellan fabriker och marknader. Det är naturligtvis samma problem på andra hållet, för kinabaserade företag att integrera sig med sin globala verksamhet.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #86 skrivet: 05 dec-16 kl 20:09 »
Personligen tror jag att Kina på sikt kommer att utvecklas i liknande riktning som Japan...
Lustigt att du tar upp det. På 80-90-talet var det japanerna som köpte upp hela sydostasien, Australien och Nya Zeeland. Efter att likviditetskrisen slog till i Japan har de successivt behövt plocka hem allt sitt kapital och nu är det Kina som köpt allt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #87 skrivet: 05 dec-16 kl 21:34 »
Ja, det är onekligen en intressant utveckling...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #88 skrivet: 20 jan-17 kl 14:27 »
Euron nere på 9,5 nu, jag gissar att den fortsätter ner till 9,2 innan det dämpas eller vänder. Men jag har haft fel förr :)

USD verkar ha stabiliserats strax under 9. Kanske väntar på trups första officiella uttalande  :o

Kanske svaret på frågan är nu?

MVH
Magnus

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #89 skrivet: 20 jan-17 kl 19:34 »
USD verkar ha stabiliserats strax under 9. Kanske väntar på trups första officiella uttalande  :o
Lugnet före stormen?   ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

833 gäster, 2 användare
alternaiv, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser